قرآن نفیس با خط کوفی به سبک ایرانی در موزه حرم حضرت معصومه(س) + فیلم
کد خبر: 3976700
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
گزارش ایکنا از موزه حرم بانوی کرامت؛

قرآن نفیس با خط کوفی به سبک ایرانی در موزه حرم حضرت معصومه(س) + فیلم

قرآن خطی کامل که با خط کوفی به سبک ایرانی نوشته شده است و خوانش آن را برای ما ایرانیان سهل و آسان‌تر کرده است در موزه حرم حضرت معصومه(س) نگهداری می‌شود.

قرآن نفیس با خط کوفی به سبک ایرانی در موزه حرم حضرت معصومه(س) + فیلمحجت‌الاسلام والمسلمین علی فتح‌الله‌زاده، مدیر موزه مرکز اسناد و کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) با اشاره به نگهداری قرآن نفیس با خط کوفی در این موزه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: این نسخه خطی کامل و اصیل به خط کوفی و با جلد پوستی است که البته این جلد مربوط به دوره صفویه یا پس از آن است.

وی با بیان اینکه این نسخه از قرآن کریم کامل و روی پوست کار شده و از این حیث بسیار ارزشمند است، بیان کرد: سرآیه‌های این نسخه قرآن کریم تذهیب منحصر به‌فرد با طلا و آب طلا کار شده است، اما به علت اینکه قدمتی دیرینه دارد، تذهیب آن کمتر حفظ شده است و آن قسمت از تذهیب که هنوز آسیبی به آن وارد نشده، در آینده ممکن است از بین برود.

مدیر موزه مرکز اسناد و کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) با ذکر این نکته که این نسخه نیز مانند سایر نسخ خط قرآن مستنلزم مرمت است، تصریح کرد: به علت محافظت نامناسب از این نسخه قرآن خطی نیازمند ترمیم است و لذا برای اینکه بیش از این آسیب نبیند ابتدا آفت‌زدایی و سپس مرمت را انجام می‌دهیم.

فتح‌الله‌زاده یادآور شد: بعضی بخش‌های این قرآن یک سر و گردن بالاتر از بعضی نسخه‌های منحصر به‌فرد در کشور است و از این جهت که با خط کوفی به سبک ایرانی نوشته شده است خوانش آن را برای ما ایرانیان سهل و آسان‌تر کرده است.

وی افزود: بعضی بخش‌های این نسخه قرآن در دوره‌های گذشته مرمت شده است، اما به‌علت اینکه مرمت تخصصی و فنی نبوده سبب آسیب رساندن به نسخه اصلی قرآن شده است.

انتهای پیام
captcha