کد خبر: 4314905
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۴ - ۰۸:۲۱
یادداشت

حضرت صدیقه طاهره(س)؛ مظهر شکیبایی و هجر جمیل

حضرت فاطمه‌(س) نشان دادند در همان حال که از جماعت و اجتماع نا‌اهلان فاصله فکری گرفتن لازم است، دلسوزی و هدایت و غم‌گساری از ایشان نیز لازم و شایسته است، بنابراین آن حضرت تجلی کامل این سنجه قرآنی و مظهر شکیبایی و هجر جمیل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، عضو گرده انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامیحجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، عضو گروه انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی در یادداشتی که در اختیار ایکنای قم قرار داده است، نوشت: خداوند در قرآن سنجه‌ها و معیار‌هایی برای سنجش و فهم رفتار اولیای خویش، از جمله سنجه قهر و هجر جمیل پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) و شکیبایی در مقابل اذیت و آزار قوم و مردم سرزمین‌شان و عدم ترک مردم ارائه کرده است.

این معیار مهم در رفتار و تعامل نبوی، فاطمی و اهل بیت(ع) بوده است، همچنین علاوه‌بر آن، ایشان به پدر که اسوه و خود معیار نیکی و تجلی قرآن بوده با جماعتی که از طاعت رسول خدا(ص) سرباز زدند و به‌جای تکریم خاندان نبوی به آتش‌افروزی پرداختند، به قهر جمیل روی آوردند.

جماعتی که به رغم سفارش مکرر و مؤکد پیامبر خدا(ص) که آن قوم همه حیات و بزرگی‌اش را از ایشان داشت، بر اذیت و آزار دخت گرامی‌اش کوشیدند و بر خلاف فرمان رسول خدا(ص) حکم رانده و عمل کردند، این اصل مهم الهی معیار سلوک نبوی در مکه بوده که با آن همه آزار سنگین و بی‌نظیری که متحمل شدند، ماندند.

چنان‌که فرمودند: «ما اُوذِیَ أحدٌمِثْلَ ما اُوذِیتُ فی اللّه؛ هیچ‌کس به اندازه من در راه خدا آزار و اذیت ندیده است.»؛ با آن همه رنج و آزار ماندند تا زمانی که تصمیم به قتلش گرفتند، ناگزیر به ترک مکه شدند و بعد سال‌ها که مکه به رویش آغوش گشود، با آن دسیسه‌گران و اهل ستم همان‌گونه تعامل کردند که قرآن بیان می‌دارد که با جاهلان معامله کنید و فرمودند: «فَأَنْتُمْ الطُّلَقَاءُ»؛ این طلقا ابوسفیان و سران مشرکان بودند که نهایت آزار و اذیت را بر پیامبر(ص) روا داشتند.   

حضرت زهرا(س) نیز با کسانی که به ولی‌ خدا امیرمؤمنان(ع) که نفس پیامبر(ص) بود، ظلم کردند و به بیت و خانه‌ای که سکونتگاه اشرف خلق و پاکان و محل آمد و شد ملائک بود، تعدی کردند و حرمت اهل خانه را پاس نداشتند، از آنان کناره‌گیری کردند، با این‌حال، درخواست ملاقات خلیفه و یار و مشاورش را به توصیه امیرمؤمنان(ع) پذیرفتند ولی قهرشان را با روی برگرداندن از آنان به نمایش گذاشتند.

همچنین کرد در نپذیرفتن عایشه و یا رد عذر‌خواهی برخی از یاران و نخبگان مدینه در توجیه عدم همراهی در ستاندن حق، چنان‌که روایت شده: «فاعادت النساء قول‌ها علیهاالسلام على رجالهن فجاءالی‌ها قوم من وجوه المهاجرین والانصار معتذرین و قالوا: یا سیده‌النساء لو کان ابوالحسن ذکر لنا هذا لامر قبل ان نبرم العهد، و نحکم. العقد، لما عدلنا عنه‌الى غیره. فقالت:الیکم عنى، افلا عذر بعد تعذیر‌کم، ولاامر بعد تقصیرکم.»

زنان مهاجر و انصار آنچه را حضرت زهرا(س) برایشان گفته بود براى مردان خود بازگو کردند. پس از آن گروهى از بزرگان مهاجر و انصار در مقام عذرخواهى برآمدند و به نزد حضرت زهرا(س) رفتند و گفتند: اى سرور زنان، اگر ابوالحسن پیش از بیعت کردن با ابوبکر این نکته را به ما پیشنهاد مى‌کرد، هرگز ما او را رها نمى‌کردیم و به سراغ دیگران نمى‌رفتیم. حضرت زهرا(س) فرمود: «از من دور شوید، بعد از عذرهاى دروغین شما، دیگر عذرى پذیرفته نیست و بعد از این تقصیر و گناه شما، دیگر چاره‌اى وجود ندارد»؛ و قهر جمیل را در فرجامین روز حیاتشان به نمایش گذاشتند و با هوشمندی تمام طرحی ریختند تا عروج، صفحه آخر قهرشان در این گیتی باشد.

بنابراین فرمودند به نهایت غربت و در سکوت، تغسیل، تکفین و تدفینش انجام شود. این قهری نیکو که نه‌تنها در دوران حیاتشان بلکه تا بقای دهر رمزآلود و جمیل باقی است و روایت‌گر غم و حزن ایشان و حکایت از اذیت و آزار آن قوم ناسپاس دارد. از طرفی این هجر جمیل در این سنجه الهی با شکیبایی همراه است که پایداری و ایستادن در میدان  را بیان می‌کند.

حضرت بر این معیار در مقابل همه تلخی‌ها، محنت‌ها و سختی‌ها عرصه را خالی نکردند و ایستادند؛ اولاً نادرست بودن مسیری که اصحاب سقیفه پیش گرفتند را آشکار کردند، ثانیاً تخلفشان را از سیره و سنت نبوی اعیان کردند، ثالثاً به تبیین اصول و ارزش‌های الهی پرداختند و رابعاً با آشکار کردن اندوه خویش در بیت‌الاحزان نام و یاد پیامبر(ص) را زنده نگه داشتند و تلاش منافقان را ناکام گذاشتند.

خامساً پای ولایت و دفاع از این رکن رکین اسلامی جانفشانی کردند، سادساً راه و شیوه مبارزه با کجی‌ها و انحرافات را ترسیم کردند که در دفاع از حق حتی اگر تنها و در اقلیت هم باشیم، وظیفه و مسئولیت سلب نمی‌شود و در‌های جهاد در انحا و اشکال مختلف گشوده است و ترک صحنه و میدان پذیرفته نیست و سابعاً در همان حال که از جماعت و اجتماع نا‌اهلان فاصله فکری گرفتن لازم است، دلسوزی و هدایت و غم‌گساری از ایشان نیز لازم و شایسته است. از این‌رو، می‌توان گفت حضرت صدیقه طاهره(س) خود تجلی کامل این سنجه قرآنی و مظهر شکیبایی و هجر جمیل است.

انتهای پیام
دبیر:
محدثه نعیمی فرد
captcha