اعلام انصراف فرد هتاک به مقدسات اسلامی در سوئد از ادامه قرآن‌سوزی
کد خبر: 4170597
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰

اعلام انصراف فرد هتاک به مقدسات اسلامی در سوئد از ادامه قرآن‌سوزی

سلوان مویکا، پناهجوی عراقی مقیم سوئد که چندین بار با حمایت پلیس این کشور اقدام به قرآن‌سوزی کرده است اعلام کرد دیگر این کار را تکرار نخواهد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از سنتر سوئدن، سلوان مومیکا، پناهجوی تندرو عراقی مقیم سوئد روز گذشته، 31 شهریور اعلام کرد: از امروز قرآن را نمی‌سوزانم.

 یک روز پس از آن که پلیس سوئد از دادن مجوز تجمع و سوزاندن قرآن در شهر مالمو در جنوب این کشور به وی امتناع کرد، مومیکا اعلام کرد که برای همیشه از سوزاندن قرآن دست می‌کشد.

 مومیکا در مصاحبه با روزنامه کوارتال گفت:  من دیگر قرآن را نمی‌سوزانم. از امروز قرآن را نمی‌سوزانم. من جسم و جانم را فدای سوئد می‌کنم. من به امنیت شخصی‌ام اهمیت نمی‌دهم، اما اکنون مسیر جدید و متفاوتی را انتخاب کرده‌ و تصمیم گرفته‌ام استراتژی خود را تغییر دهم.

مومیکا مدعی شد که دولت سوئد جامعه در بسیاری  از شهرهای این کشور تسلط ندارد مانند آنچه در شهر مالمو اتفاق می‌افتد، زیرا به ادعای وی قانون اسلامی در آنجا حاکم است.

دو هفته قبل اعلام شد که وی از تمام درخواست‌های خود برای هتک حرمت قرآن در هفته‌های آینده، انصراف داده است. تعداد این درخواست بالغ بر ۱۲ مورد بوده است.

چندی پیش شبکه تیک تاک، اعلام کرد که حساب کاربری سلوان مومیکا را مسدود کرده است. وی از طریق این حساب، سوزاندن قرآن را به صورت زنده پخش می‌کرد، گفته می‌شود وی از هر پخش زنده اقدام خود درآمدی بالغ بر ۳۰۰ دلار داشته است. مومیکا پس از بسته شدن حساب خود به دنبال ایجاد یک حساب کاربری جدید با نام مستعار نیز بوده است.

دلیل انصراف وی از این تصمیم هنوز روشن نیست، برخی آن را با افزایش تهدیدها علیه او مرتبط دانسته‌اند و برخی دیگر آغاز تحقیقات پلیس سوئد از مومیکا را عامل این انصراف می‌دانند.

پلیس سوئد چندی پیش ویدئویی از تحقیق امنیتی از مومیکا را به زبان عربی منتشر کرد. تحقیقات نشان می‌دهد مومیکا وقتی تحت عنوان پناه‌جوی سیاسی در سوئد اقامت داشته، احتمالاً به عراق بازگشته و در حمله معترضان به پارلمان این کشور شرکت کرده است. از سویی برخی دیگر معتقدند، مومیکا به دلیل از دست دادن حساب کاربری خود در تیک تاک و ناتوانی از کسب درآمد به دلیل پخش زنده قرآن‌سوزی، درخواست‌های خود برای تکرار این اقدام را پس گرفته است.

ماه گذشته روزنامه DN سوئد نوشت که کارل واهترا، جامعه‌شناس سوئدی، با سلوان مومیکا ملاقات کرده است. وی می‌گوید که مومیکا یک فرد کلاهبردار نادان و گستاخ است. این کارشناس سوئدی گفت که سلوان مومیکا، بر خلاف دیگران، هیچ سابقه فعالیت سیاسی یا نظامی خاصی ندارد و هیچ فعالیت قابل ذکر اجتماعی هم نداشته و چیزی برای از دست دادن ندارد. 

انتهای پیام
captcha