ادامه واکنش‌ها به هتک حرمت قرآن در هلند
کد خبر: 4171141
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲

ادامه واکنش‌ها به هتک حرمت قرآن در هلند

کشورهای قطر، کویت، مصر و پاکستان و همچنین الازهر، هتک حرمت قرآن کریم در هلند را محکوم کرده و خواستار اقدام جدی کشورهای غربی برای مقابله با این وضعیت شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از العربی الجدید، در ادامه توهین به مقدسات اسلامی، روز شنبه ادوین واگنسفلد که رهبری شاخه هلندی جنبش راست افراطی پگیدا را بر عهده دارد، نسخه‌هایی از قرآن کریم را در مقابل سفارتخانه‌های ترکیه، پاکستان، اندونزی و دانمارک در لاهه هلند پاره کرد.

اقدام این سیاستمدار افراطی هلندی در هتک حرمت قرآن کریم با واکنش گسترده کشورهای اسلامی مواجه شده است.

حسن الغانم، رئیس مجلس شورای قطر اظهار کرد: پاره کردن نسخه‌های قرآن کریم در مقابل سفارتخانه‌های تعدادی از کشورها در شهر لاهه هلند، ادامه تحریک بیش از دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان و برانگیختن احساسات آن‌ها است.

وی با انتشار پستی در اکانت رسمی خود در پلتفرم ایکس افزود: تکرار این اقدامات به بهانه آزادی بیان چیزی جز هدف قرار دادن مسلمانان و تحریک به نفرت و نژادپرستی نیست.

کویت نیز اقدام به پاره کردن نسخه‌های قرآن کریم توسط یک گروه افراطی در هلند در مقابل تعدادی از سفارتخانه‌ها در لاهه در غرب هلند را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه کویت در بیانیه‌ای اعلام کرد: این وزارتخانه ضمن هشدار نسبت به تکرار این گونه اقدامات شنیع و شرم‌آور، مجدداً از جامعه بین‌المللی درخواست می‌کند تا از چنین اقداماتی جلوگیری کند. اقداماتی که تنها به تشدید بیشتر احساسات مسلمانان منجر می‌شود.

این وزارتخانه بر اهمیت همکاری همه کشورها برای مقابله با این اقدامات که بر مقدسات دینی و نمادهای آن‌ها تأثیر می گذارد، تأکید کرد.

مصر هم ضمن محکومیت عمیق و بیان تأسف خود از اقدام مکرر پاره کردن قرآن کریم توسط رهبر یک گروه افراطی در هلند، این اقدامات را اقداماتی تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه توصیف کرد که مقدسات میلیون‌ها مسلمان را زیر پا می‌گذارد و باعث ایجاد نفرت می‌شود.

وزارت خارجه مصر که در این خصوص بیانیه‌ای را منتشر کرد، نسبت به پیامدهای خطرناک اجازه تکرار چنین حوادث نفرت‌انگیزی که تحت هیچ نامی قابل توجیه نیست، هشدار داد و تأکید کرد که این حوادث منادی گسترش خشونت، افراط‌گرایی و تشدید اسلام‌هراسی و تحقیر ادیان در جوامع و تضعیف امنیت، ثبات و همزیستی مسالمت‌آمیز است.

پاکستان اقدام توهین‌ آمیز هتک حرمت به قرآن کریم در لاهه هلند را محکوم کرد.

وزارت خارجه اسلام‌آباد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام که مقابل برخی از سفارتخانه‌‌های کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از جمله پاکستان روی داد، حرکت تحریک‌آمیز و اسلام‌هراسانه عامدانه‌ای به شمار رفته و احساسات مسلمانان زیادی در سراسر جهان را جریحه‌دار کرده است.

بنا بر اعلام وزارت خارجه پاکستان، چنین اعمالی تحت عنوان آزادی بیان و عقیده هرگز قابل چشم پوشی نیست.

در این بیانیه اضافه شده است: پاکستان معتقد است که آزادی بیان با مسئولیت‌هایی همراه است؛ لذا دولت‌ها باید به طور فعالانه‌ای از اقدامات نژادپرستانه و اسلام‌هراسانه که باعث تحریک نفرت مذهبی می‌شود، جلوگیری کنند.

الازهر هم ضمن محکومیت شدید هتک حرمت قرآن کریم، نارضایتی عمیق خود را از جنایات نقض قرآن کریم در مقابل تعدادی از سفارتخانه‌ها در لاهه هلند را ابراز کرد.

این نهاد دینی با تأکید بر اینکه ارتکاب این جنایات در ایامی که مصادف با سالروز میلاد پیامبر اسلام(ص) است، شاهدی بر افزایش عمدی اسلام‌هراسی و دشمنی بیشتر با اسلام و مسلمانان است.

الازهر تأکید کرد: تکرار این جنایات ثابت می‌کند که برخی از دولت‌های غربی در تحکیم ارزش‌های صلح جهانی و همزیستی مسالمت‌آمیز مصمم نیستند و با این کار خود به تداوم اینگونه جرایم چراغ سبز نشان می‌دهند.

انتهای پیام
captcha