انصراف مومیکا از قرآن‌سوزی و دیدار مقام سوئدی با سران کشورهای اسلامی
کد خبر: 4167934
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲

انصراف مومیکا از قرآن‌سوزی و دیدار مقام سوئدی با سران کشورهای اسلامی

رادیوی سوئد از انصراف سلوان مومیکا، عامل قرآن سوزی‌های اخیر سوئد، از تمام درخواست‌های خود برای سوزاندن مجدد نسخه‌های قرآن کریم خبر داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سوئد، رادیوی سوئد در گزارشی تصریح کرده است: سلوان مومیکا، پناه‌جوی عراقی و عامل هتک حرمت قرآن سوئد، از تمام درخواست‌های خود برای سوزاندن مجدد قرآن در هفته‌های آینده، انصراف داده است. تعداد این درخواست بالغ بر 12 مورد بوده است.

چندی پیش شبکه تیک تاک، اعلام کرد که حساب کاربری سلوان مومیکا را مسدود کرده است. وی از طریق این حساب، سوزاندن قرآن را به صورت زنده پخش می‌کرد، گفته می‌شود وی از هر پخش زنده اقدام خود درآمدی بالغ بر 300 دلار داشته است. مومیکا پس از بسته شدن حساب خود به دنبال ایجاد یک حساب کاربری جدید با نام مستعار نیز بوده است.

دلیل انصراف وی از این تصمیم هنوز روشن نیست، برخی آن را با افزایش تهدیدها علیه او مرتبط دانسته‌اند و برخی دیگر آغاز تحقیقات پلیس سوئد از مومیکا را عامل این انصراف می‌دانند.

پلیس سوئد چندی پیش ویدئویی از تحقیق امنیتی از مومیکا را به زبان عربی منتشر ساخت. تحقیقات نشان می‌دهد مومیکا وقتی تحت عنوان پناه‌جوی سیاسی در سوئد اقامت داشته، احتمالاً به عراق بازگشته و در حمله معترضان به پارلمان این کشور شرکت کرده است. از سویی برخی دیگر معتقدند، مومیکا به دلیل از دست دادن حساب کاربری خود در تیک تاک و ناتوانی از کسب درآمد به دلیل پخش زنده قرآن‌سوزی، درخواست‌های خود برای تکرار این اقدام را پس گرفته است.

شبکه اجتماعی تیک تاک، از سوی بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان سوئدی به دلیل سوءاستفاده از بحران قرآن‌سوزی برای جذب کاربر و درآمدزایی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

نخست‌وزیر سوئد با سران کشورهای اسلامی دیدار می‌کند

انصراف سلوان مومیکا از تمام درخواست‌ها برای قرآن سوزی

نخست‌وزیر سوئد در سخنانی تصریح کرد: من به‌زودی با رهبران جهان اسلام دیدار خواهم کرد و مخالفت خود با توهین به قرآن را برای آنها تشریح خواهم کرد.

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد که در اواخر ماه جاری میلادی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با رهبران جهان اسلام در نیویورک دیدار خواهد کرد.

وی تأکید کرد: با رهبران کشورهای مختلف اسلامی صحبت خواهد کرد تا موضع دولت سوئد را که توهین به قرآن را رد می‌کند، برای آنها شرح داده و جنبه‌های حقوقی این بحران را روشن سازد.

 کریسترسون قصد خود را برای تأکید بر ارزش‌های مدارا و احترام سوئد به اعتقادات و استقبال کشورش از صدها هزار مسلمان بیان کرد. وی با تأکید بر اینکه در طول دیدارهای خود با مقامات اسلامی، نحوه عملکرد قوانین سوئد را برای آنها توضیح خواهد داد، تصریح کرد: آنچه در سوئد روی می‌دهد، نشانگر موضع دولت در مورد یک موضوع خاص نیست.

دولت سوئد به بهانه حمایت از آزادی بیان از وضع قوانین محدودکننده توهین به مقدسات دینی مسلمانان و هتک حرمت قرآن شانه خالی می‌کند؛ اقدامی که از سوی مسلمانان به شدت محکوم شده است.

انتهای پیام
captcha