میلیون‌ها کرون هزینه سوئد برای محافظت از سلوان مومیکا
کد خبر: 4166386
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵

میلیون‌ها کرون هزینه سوئد برای محافظت از سلوان مومیکا

سوزاندن قرآن کریم از سوی سلوان مومیکا، علاوه بر تحمیل هزینه‌های کلان امنیتی و سیاسی برای سوئد، میلیون‌ها کرون هزینه مالی نیز در پی داشته است.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سوئد، سوزاندن قرآن کریم از جانب سلوان مومیکا، پناه‌جوی عراقی در سوئد، علاوه بر تحمیل هزینه‌های کلان امنیتی و سیاسی برای این کشور، میلیون‌ها کرون هزینه مالی نیز در پی داشته است. بنا بر آمارها انتشار یافته دولت سوئد از ابتدای سال 2023 میلادی  حدود 11 میلیون کرون به علاوه 4/2 میلیون کرون هزینه اضافه به منظور پوشش امنیتی گردهمایی‌های سوزاندن قرآن هزینه کرده است. بخش مهمی از این هزینه‌ها که بالغ بر 1 میلیون دلار می‌شود برای محافظت از سلوان مومیکا هزینه شده است. این هزینه‌ها از جیب مالیات‌دهندگان سوئدی و به بهانه حفاظت از آزادی بیان پرداخت شده است.

دولت سوئد تصریح کرده است: مبالغ هنگفتی برای حفاظت از اجتماعات اخیر که طی آن قرآن سوزانده شده، هزینه کرده است و این هزینه‌ها بسته به زمان و مکان گردهمایی، سازمانی که آن را برگزار می‌کند و میزان توجه رسانه‌ها متفاوت است. پلیس گاه وادار شده است که به دلیل وجود احتمال برگزاری تظاهرات محکومیت، اقدامات متقابل اضافی را نیز انجام دهد.

 با وجود تمام هزینه‌هایی که برای حفاظت از سلوان مومیکا از جیب مالیات‌دهندگان سوئدی مصرف می‌شود و همچنین بحران‌های متعددی که دولت سوئد به دلیل این اقدامات در روابط خود با کشورهای اسلامی با آن مواجه است، مومیکا در ازای این اقدامات کمک‌های زیادی از طرفداران خود دریافت می‌کند و مبالغ هنگفتی را نیز از شبکه «تیک تاک» به دلیل پخش زنده قرآن‌سوزی خود می‌گیرد.

 در نتیجه این اقدامات، دولت سوئد از قصد خود برای ایجاد اصلاحاتی خبر داده است که بر مبنای آن پلیس این کشور اختیارات گسترده‌تری برای مخالفت با درخواست تجمعاتی خواهد داشت که ممکن است امنیت و منافع ملی سوئد را تهدید کند.

با این حال این امر به موضوعی برای کشمکش‌های سیاسی نیز بدل شده است، چرا که بعضی از اعضای احزاب راست‌گرای سوئد به ویژه حزب دموکرات، از مخالفت خود با این اصلاحات به بهانه دفاع از آزادی بیان خبر داده‌اند. بسیاری از این موضع احزاب راست‌گرا را بخشی از کارزار وسیع‌تر آنها به منظور تحکیم قدرت سیاسی خود بر مبنای سیاست‌های اسلام هراسانه و مهاجر ستیز توصیف کرده‌اند. این احزاب با چشم‌پوشی از خدمات مهاجران و مسلمانان به جامعه سوئد به دنبال نسبت دادن بحران‌های موجود به حضور مسلمانان و مهاجران در این کشور هستند.

انتهای پیام
captcha