ضعف تبلیغات در ارگان‌های متولی قرآن مشهود است
کد خبر: 4162433
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

ضعف تبلیغات در ارگان‌های متولی قرآن مشهود است

داور اصول اجرا در دعاخوانی مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: لازم است در مساجد، حسینیه‌ها و مراسم مذهبی تبلیغات بیشتری در حوزه قرآن و دعاخوانی انجام شود، ضعف تبلیغات و فعالیت‌های‌ قرآنی هم در حوزه رسانه‌ها و هم ارگان‌های متولی امر قرآن مشهود است.

قرآنحجت‌الاسلام والمسلمین جعفر واضحی آشتیانی، داور اصول اجرا در دعاخوانی مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم با اشاره به سابقه داوری خود در مسابقات مختلف دعاخوانی بیان کرد: سطح کیفی این دوره از مسابقات به‌طور کلی مطلوب بود، اما سطح شرکت‌کنندگان به نسبت سال‌های گذشته از جهت کیفیت تفاوت چندانی نداشت و حتی می‌توان گفت برخی از متسابقان در گذشته اجرای بهتری را ارائه می‌دادند و ما انتظار اجرای قوی‌تری از متسابقان داشتیم، به عبارت دیگر سکون و عدم پیشرفت در این مسابقات به نوعی تنزل محسوب می‌شود.

وی درخصوص حضور داوران بیشتر در هر رشته در چند سال اخیر افزود: حضور دو داور در هر رشته به‌دلیل سطح بالا و حساسیت مسابقات است، قضاوت کار سختی است و با حضور چندین داور، شاهد ارائه نتایج داوری مطلوب‌تری هستیم، زیرا گاهی سطح اجراها بسیار به هم نزدیک بوده و چند داور در کنار یکدیگر بهتر می‌توانند داوری کنند.

واضحی آشتیانی با اشاره به حضور چهره‌های جدید داوری ادامه داد: در داوری مسابقات تا جایی که امکان دارد باید از ترکیب افراد باسابقه، جوان و متنوع استفاده کنیم. اوقاف در انتخاب داورها باید براساس شاخصه‌ها عمل کند، به این صورت که کارشناسان شاخص‌هایی را تعیین و با توجه به این شاخصه‌ها رتبه‌بندی انجام و داوران انتخاب شوند، به علاوه فضای داوری باید با درنظر گرفتن سطح‌بندی‌ها و شاخص‌های تعیین‌شده گسترده‌تر شود و محدود به افراد خاص نباشد.

داور اصول اجرا در دعاخوانی با اشاره به اینکه ما در این چند سال شاهد حضور چهره‌های تکراری متسابقان در مسابقات هستیم، بیان کرد: دلیل این موضوع، تبلیغات ضعیف برای مسابقات به خصوص در رشته دعاخوانی است؛ بنده که چندین سال است در این عرصه حضور دارم دیر متوجه برگزاری مسابقات شدم، لذا باید فعالیت‌های بهتری در فضای مجازی و رسانه ملی انجام و دوره‌هایی برای افراد مبتدی‌تر برگزار تا افراد جدید وارد این عرصه شوند.

واضحی آشتیانی با اشاره به شرکت متسابقین قمی از استان‌های دیگر، گفت: این موضوع به دلیل رقابت بالا در قم است و افراد به دلیل اینکه راحت‌تر وارد مرحله کشوری شوند ترجیح می‌دهند از استان‌های محل تولد خود در مسابقات شرکت کنند تا مسیر راحت‌تری را طی کنند.

وی ادامه داد: لازم است در مساجد، حسینیه‌ها و مراسمات مذهبی تبلیغات بیشتری در حوزه قرآن و دعاخوانی انجام و فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه محتوا، مفاهیم و قرائت انجام شود، این ضعف تبلیغات و فعالیت‌های‌ قرآنی هم در حوزه رسانه‌ها و هم ارگان‌های متولی امر قرآن مشهود است، لذا لازم است آموزش امور قرآنی در مکان‌های مذهبی بیشتر اتفاق بیفتد تا مردم نیز بیشتر در این مراسمات حاضر شوند.

داور اصول اجرا در دعاخوانی با تأکید بر اینکه یک بخش مهم از معارف ما در دعا و مناجات مستور است، افزود: مسئولین فرهنگی باید در مسابقات دعاخوانی از متخصصین این عرصه و نظرات کارشناسی، بیشتر استفاده کنند، به طور مثال در این مسابقات شاهد ضعف‌هایی در تعیین زمان قرائت، عدم منظم بودن قرعه‌ها و نیز حذف شدن شاخص‌ها بودیم.

وی در پایان یادآور شد: نکته مهمی که از آن غافل هستیم این است که دعا و قرآن دو مقوله و عرصه متفاوت هستند، بنابراین نیازمند سرمایه‌گذاری جداگانه‌ای در این زمینه هستیم، هم‌چنین باید داوری‌ها نیز مجزا و مختص دعاخوانی انجام شود.

انتهای پیام
captcha