جای خالی تبلیغات مسابقات قرآن در بیلبوردهای شهری
کد خبر: 4162150
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۵
مهدی علم‌خواه در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد؛

جای خالی تبلیغات مسابقات قرآن در بیلبوردهای شهری

داور بخش تجوید مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در قم با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی این دوره از مسابقات نسبتاً خوب بود، گفت: جای خالی تبلیغات در سطح ادارات استان قم ویژه مسابقات سراسری قرآن و نیز در بیلبوردهای شهری کاملاً مشهود است و متولیان امر باید نسبت به این امر اهتمام ویژه داشته باشند.

مهدی علم‌خواه، قاری قرآنمهدی علم‌خواه، داور بخش تجوید مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، بیان کرد: مسابقات سراسری قرآن کریم انتظارات را برآورده نکرده است و متسابقان از سطح کیفی و کمی متوسط برخوردار بودند، حافظان از نظر محفوظات در سطح بالایی قرار دارند، اما از منظر فن تلاوت و ترتیل نسبتاً عملکرد پایینی ارائه دادند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از حافظان در امتیاز حفظ نمره برابری دریافت می‌کنند و تعیین‌کننده رتبه آنان فن تلاوت و ترتیل آنان است، تصریح کرد: انتظار می‌رود باتوجه به حضور پیشکسوتان و اساتید شاخص در حوزه قرائت ترتیل و تلاوت، حافظان استان قم از ظرفیت آنان بهره‌مند شوند تا در مسابقات سراسری قرآن کریم با توانمندی بالاتری حضور پیدا کنند.

علم‌خواه درباره راهکارهایی برای ارتقای سطح کیفی متسابقان اظهار کرد: حافظان باید از منظر قرائت به نقطه قابل توجهی رسیده باشند، همچنین اساتید حفظ و قرائت باید در کنار جوانان باشند تا آنان در مسیر قرآنی رشد و پرورش بدهند.

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌های توجیهی ویژه هر رشته پیش از آغاز مسابقات سراسری قرآن کریم و نیز پس‌ از اتمام مسابقات الزامی است، تصریح کرد: کارگاه‌های توجیهی با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی می‌تواند متسابقان را نسبت به اشکالات و خلأ‌های موجود در حفظ و نحوه قرائت آگاه کند تا در دوره‌های بعدی مسابقات قرآن آن را برطرف کنند.

علم‌خواه اظهار کرد: حضور دو داور در هر بخش از مسابقات سراسری قرآن اوقاف و امور خیریه قم نشان‌دهنده سطح بالای متسابقان و حساسیت ویژه نسبت به مرحله استانی مسابقات است و در همه استان‌ها این شیوه داوری پیاده نمی‌شود. شیوه جدید داوری این دوره از مسابقات سبب افزایش دقت نظر و رعایت عدالت برای رتبه‌بندی متسابقان شده است.

وی با اشاره به اینکه در مسابقات سراسری قرآن کریم نیازمند حضور و مشارکت چهره‌های جدید و جوان هستیم، گفت: یکی از پیشنهاداتی که بارها مطرح شده درباره مشارکت چهره‌های جدید در مسابقات سراسری قرآن کریم آن است که در مرحله کشوری مسابقات، کلیه شرکت‌کنندگانی که حد نصاب را رعایت کردند، به‌عنوان رتبه اول معرفی شوند تا در دوره‌های بعدی شاهد حضور چهره‌های جدید در بین نفرات برگزیده باشیم.

علم‌خواه بیان کرد: رتبه‌بندی مسابقات قرآن در برخی از بخش‌ها به‌طور نسبی انجام می‌شود و به‌ همین‌ خاطر حدنصاب شرکت‌کنندگان مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف صلاحیت بهره‌مند شدن از مزایای رتبه برتر مسابقات را دارند و انگیزه آنان برای حضور در مسابقات، مضاعف می‌شود.

داور بخش تجوید مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در قم با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی این دوره از مسابقات نسبتاً خوب بود، اظهار کرد: جای خالی تبلیغات در سطح ادارات استان قم ویژه مسابقات سراسری قرآن و نیز در بیلبوردهای شهری کاملاً مشهود است و متولیان امر باید نسبت به این امر اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مسابقات سراسری قرآن کریم علی‌رغم استاندارهای کیفی بالا، با صندلی‌های خالی یا سالن نیمه خالی برگزار می‌شود و این مسئله تأسف‌بار است، تصریح کرد: تعامل با آموزش و پرورش، بسیج مساجد و هیئت‌های مذهبی برای حضور علاقه‌مندان در سالن مسابقات و بهره‌مندی آنان از تلاوت قرآن همراه با تشویق و اهدای جوایز به مشارکت‌کنندگان می‌توانند راهکاری برای رونق بخشیدن و پرشورتر برگزار کردن مسابقات قرآن باشد.

علم‌خواه یادآور شد: دانش‌آموزان علاقه‌مند به قرآن کریم و حضور در این فضا در مدارس استان قم کم نیست و با تغییر زمان برگزاری مسابقات در فصول پاییز و زمستان و زمان بازگشایی مدارس می‌توان از ظرفیت آنان در مسابقات قرآن بهره‌مند شد، نوجوانان علاقه‌مند با حضور در مسابقات قرآن به‌عنوان تماشاگر برای ورود به این عرصه انگیزه لازم را پیدا می‌کنند.

انتهای پیام
captcha