دانشجویان به نقش‌آفرینی دانشگاه در توسعه ملی معنا می‌بخشند
کد خبر: 4105116
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم:

دانشجویان به نقش‌آفرینی دانشگاه در توسعه ملی معنا می‌بخشند

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم گفت: دانشگاه‌ها همواره در توسعه ملی و ارتقای دانش و تکنولوژی اثرگذار هستند و بی‌تردید حضور مؤثر و ارزشمند دانشجویان فرهیخته است که به این نقش‌آفرینی معنا و امکان می‌بخشد.

علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قمعلی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم با گرامیداشت روز دانشجو، اظهار کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب «جوان دانشجو، امروز باید با تفکر و اندیشه‌ورزی، عمیق شدن در مسائل اصلی کشور و پرهیز از هرگونه انفعال و ناامیدی، آرمان‌های انقلاب، کار جدی و واقعی را از مسئولان کشور مطالبه کند»؛ با تأمل در این فرموده رهبر انقلاب دانشجویان باید جایگاه خود را بشناسند و مسئولان نیز هویت دانشجویی را به رسمیت شناخته و حرمت همه دانشجویان را پاس بدارند.

وی با بیان اینکه نام دانشجو با آرمان‌خواهی، تلاش برای کسب آگاهی‌ و ایستادگی برای اعتلای ایران همراه است، ادامه داد: دانشگاه‌ها همواره در توسعه ملی و ارتقای دانش و تکنولوژی اثرگذار هستند و بی‌تردید حضور مؤثر و ارزشمند دانشجویان فرهیخته است که به این نقش‌آفرینی معنا و امکان می‌بخشد.

حسینی اضافه کرد: در کشورهایی که به‌دنبال حل مسائل و رفع نیازمندی‌های اساسی مردم و دغدغه پیشرفت کشورشان را دارند، اتکای اصلی به دانشجویان و جامعه دانشگاهی است و در جمهوری اسلامی ایران این مهم  بیش از سایر کشورها اهمیت دارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نهادهای اثرگذار در فرهنگ جامعه و ارزش‌های حاکم بر آن، دانشگاه و فرهنگ دانشگاهی است، اظهار کرد: رفتارها، گفتارها، مصنوعات و تمامی ارزش‌هایی که افراد دانشگاهی به کمک آن با هم ارتباط برقرار می‌کنند، در تجربه، دریافت‌ها و باورهای دانشجویان تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: هر چه سطح فرهنگ و ارزش در دانشگاه بالا رود و در بین دانشجویان نهادینه شود و به‌صورت کاربردی درآید، جامعه پایدارتر و توسعه یافته‌تر خواهد شد. به همین دلیل پرداختن به دانشجو، فرهنگ دانشجویی و دانشگاهی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ از طرفی پرداختن به هویت دانشجویی و فرهنگ دانشجویی به منزله یکی از خرده فرهنگ‌های مهم، تأثیر زیادی بر توسعه دانش‌آفرینی و فرهنگ‌سازی دارد.

برنامه‌ریزی برای دانشجویان متناسب با نیازها، مسائل و ظرفیت آنان باشد

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم با اشاره به اینکه حضور دانشجویان کوشا در کنار استادان دلسوز و انقلابی یکی از پرارزش‌ترین منابعی است که جامعه اسلامی ایران از آن بهره‌مند است، گفت: برای حکمرانی دانشجو در امور مهم جامعه لازم است که آموزش‌های لازم در حوزه‌های نقش‌پذیری، آینده‌سازی و مدیریت به دانشجو داده شود و در این راستا متوجه اهمیت حضور جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها می‌شویم.

حسینی بیان کرد: باید از دانشجویان که سرمایه‌های اصلی فکری جامعه هستند حمایت کنیم و وقت بگذاریم و نیازها، مسائل و ظرفیت آنان را بشناسیم تا بتوانیم برنامه‌های فرهنگی و آموزشی متناسب برای آنان تدارک ببینیم. جهاددانشگاهی قم در این راستا با انجام برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها، به‌دنبال افزایش آگاهی و نشاط دانشجویان، توانمندسازی و آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی به آنان برای قبول مسئولیت‌های آینده و نقش‌آفرینی در اجتماع است. 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم با تأکید بر حفظ وحدت و اتحاد تشکل‌ها و نهادهای فعال دانشجویی با یکدیگر، اظهار کرد: اتحاد از راهکارهای افزایش پویایی در مجموعه‌های علمی است که باید برای گسترش آن تلاش کرد.

وی ادامه داد: باید برای آینده شغلی دانشجویان برنامه‌ریزی مناسب انجام شود و در این زمینه بهترین روش، گسترش بیشتر ارتباط صنعت و دانشگاه، افزایش مهارت  و شایستگی دانشجویان برای پذیرش نقش‌های مختلف دانشگاه‌های استان است که جهاددانشگاهی در این راستا نیز گام‌های مطلوبی برداشته است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم اظهار کرد: مشخصه مهم فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه دانشجویی، تکیه و توجه به حضور و مشارکت دانشجویان در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی بوده که حاصل آن، طراحی و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی در قالب‌های متنوع و جذاب است.

دانشگاه؛ عرصه کسب مهارت تعامل در جامعه

حسینی دانشگاه را محل کسب مهارت تعامل در جامعه توصیف کرد و گفت: حضور دانشجویان در تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌های مختلف مسئولیت‌پذیری فرد را تقویت می‌کند؛ دانشجویان باید با انجام فعالیت‌های مختلف هنری، اجتماعی و فرهنگی خود را برای قبول مسئولیت در جامعه آماده کنند.

وی اظهار کرد: وحدت، پویایی، تحول‌گرا بودن، تعامل درست و تمرین مدیریت از جمله مزایای مهم و بارز رشد شخصیتی دانشجویان هنگام حضور در فعالیت‌های مختلف دانشجویی است و توجه به این مهم عامل اصلی قبول مسئولیت‌های گوناگون در آینده است.

انتهای پیام
captcha