اجلاسیه 60 شهید جهاد سازندگی قم برگزار می‌شود
کد خبر: 4097825
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷

اجلاسیه 60 شهید جهاد سازندگی قم برگزار می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: اجلاسیه پایانی ۶۰ شهید جهاد سازندگی قم، با هدف انتقال فرهنگ شهدا به جامعه، پنج‌شنبه 19 آبان‌ماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود.

اجلاسیه پایانی 60 شهید جهاد سازندگی قم در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا از قم، علی‌اکبر خوش‌گفتار، رئیس ستاد کنگره شهدای استان قم، در نشست خبری اجلاسیه شهدای جهاد سازندگی که ظهر امروز، 16 آبان‌، در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی قم برگزار شد، با تاکید بر منویات مقام معظم رهبری دامت برکاته نسبت به اهمیت احیای فرهنگ شهادت و موضوع ترویج سبک زندگی شهدا، اظهار کرد: در این سه سال که سال‌های شروع فعالیت کنگره ملی شهدا در استان می‌باشد، همه دستگاه‌های استان بسیج شده‌اند تا به یاری هم اقدامات قابل توجهی انجام شود.

وی افزود: جهاد سازندگی یکی از گروه‌هایی است که در دوران جنگ، اقدامات موثری داشته و 60 شهید تقدیم انقلاب کرده است که هرچند این تعداد از 6090 شهید استان به ظاهر کوچک به‌نظر می‌آید اما رزمندگان جهاد، سنگرسازانی بی‌سنگر و جهادگرانی کاملا بی‌دفاع در برابر تیر و ترکش و تفنگ بودند. آنان که در ارتفاع بیش از دو متر از سطح زمین بدون هیچ پناه جانی و در دید دشمن سنگر می‌ساختند تا نفوذ دشمن را به حداقل برسانند.

رئیس ستاد کنگره شهدای استان قم با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا در این یادواره یاد و خاطره شهدای والامقام را حفظ و از خانواده محترم آنان تقدیر و تکریم به عمل آوریم، در ادامه گفت: یادواره و اجلاسیه پایانی ۵۶۵ شهید ارتش امشب ۱۶ آبان، بعد از نماز مغرب عشا در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) واقع در میدان معلم برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجلاسیه جوانان ۱۷ آبان، ساعت ۹ صبح در فرهنگ‌سرای جوان جنب استانداری برگزار می‌شود ادامه داد: مقرر شده بود تا این اجلاسیه با همکاری دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش برگزار شود که در حال حاضر اداره ورزش و جوانان به تنهایی برگزاری اجلاسیه را انجام می‌دهد و همچنین آموزش پرورش نیز به صورت مستقل برنامه‌ای فاخر برگزار کرد.

خوش‌گفتار با بیان اینکه نمایشگاه کتاب دفاع مقدس از روز پنج‌شنبه ۱۹ آبان‌ به مدت یک هفته در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) جنب گلزار شهدا امامزاده علی بن جعفر(ع) برگزار می‌شود که بیش از ۱۲۰ ناشر دفاع مقدس در آن حضور دارند بیان کرد: در حاشیه این نمایشگاه کتاب، نمایشگاه گزارش عملکرد کنگره شهدا قم نیز برگزار می‌شود همچنین ۵۰ تابلو خط شهدایی مربوط به انجمن خوشنویسان نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اجلاسیه شهدای فراجا یکشنبه برگزار می‌شود، اظهار کرد: اجلاسیه هشتم که اجلاسیه پایانی است در شب شهادت شهید زین الدین یعنی ۲۶ آبان، در مسجد جمکران برگزار می‌شود تا یاد و خاطره 6090 شهید استان را گرامی بداریم. در واقع هدف این است تا شهدا را به انتظار متصل کنیم چرا که معتقدیم این انقلاب به دست صاحب آن، امام زمان(عج) تحویل داده خواهد شد.

رئیس ستاد کنگره شهدای استان قم گفت: با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ شهادت در جامعه باید تولیدات در زمینه سیره شهدا به زبان هنر و متناسب با نسل امروز و آینده انجام شود تا پیام شهدا به زبان نسل جوان منتقل شود. در واقع کنگره به دنبال این است تا مردم پای کار بیایند همانطور که امروز بسیاری افراد در زمینه نوشتن کتاب و تولید فیلم در راستای احیای فرهنگ شهادت و موضوع ترویج سبک زندگی شهدا فعالیت می‌کنند.

نقش جهاد سازندگی در دفاع مقدس

محمدرضا حاجی‌رضا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، نیز در این نشست خبری اظهار کرد: جهاد سازندگی با پیروزی انقلاب اسلامی و تدبیر امام خمینی(ره)، راه‌اندازی شد تا وظیفه‌ای که بر عهده داشت را به خوبی رصد و عملیاتی کند.

وی با اشاره به اینکه نهادها و دستگاه‌هایی چون بسیج، کمیته امداد امام خمینی(ره)، جهاد سازندگی و... که بعد از انقلاب اسلامی و به دستور امام خمینی(ره) شکل گرفته‌اند نقش و جایگاه پررنگی بر عهده داشته و این جایگاه اثرگذار همچنان در جامعه وجود دارد، تصریح کرد: جهاد سازندگی کارنامه پربرکتی در حمایت‌های مردمی دارد که با شروع جنگ و با این نگاه جهادی به جبهه‌ها آمد تا در حوزه مهندسی و پشتیبانی جنگ فعالیت داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: گردان ۱۹ حضرت معصومه(س) جهاد قم در دوران دفاع مقدس که از استان قم به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شد در هشت عملیات از جمله خیبر، کربلا ۷، کربلا ۲، والفجر ۹، فتح ۵، نصر ۱ و بیت‌المقدس ۲ به صورت مستقیم حضور داشته که نقطه عطف فعالیت‌های این گردان در کربلای ۷ بوده است.

وی با اشاره به اینکه این گردان به صورت مستقیم پشتیبانی عملیات کربلای 7 را عهده‌دار بوده و حدود 5 هزار و 88 نفر از نیروهای مردمی توسط این گردان ساماندهی و به جبهه‌های جنگ اعزام شدند بیان کرد: هر ساله ۱۲ اسفندماه به مناسبت عملیات کربلای 7 یادواره شهدا برگزار می‌کنیم که با توجه به نقش مهم جهادسازندگی و با توجه به تصمیم رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم مقرر شد کمیته‌ای با عنوان شهدای جهاد سازندگی تشکیل شود که در راستای برگزای کنگره شرح وظایف و ماموریت‌ها تعریف شد.

حاجی‌رضا با بیان اینکه اجلاسیه شهدای جهادسازندگی پنج‌شنبه 19 آبان در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود یادآور شد: خانواده سازمان جهاد کشاورزی قم در عرصه دفاع از کشور ۶۰ شهید، ۴ آزاده و ۵۳۷ جانباز تقدیم نظام و انقلاب و مردم کرده است که این کنگره به دنبال انتقال فرهنگ شهدا به جامعه است. البته که طی یک سال گذشته کمیته جهاد سازندگی برنامه‌ها و ماموریت‌های متعددی مانند دیدار با خانواده شهدا و وضعیت آن‌ها، تولید و توزیع 9 عنوان کتاب با محوریت شهدای جهاد سازندگی و خاطرات فرماندهان، ساخت ۱۰ فیلم مستند با عنوان خاک و افلاک، ساخت برنامه خاطرات ایثارگر جهادی، برگزاری نگارخانه اسناد و برگزاری اردوی جهادی در مناطق ویژه از جمله اقدامات انجام شده در راستای کنگره شهدا است.

انتهای پیام
captcha