کد خبر: 4077551
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴

سیاست‌گذاری‌ نظام تربیتی براساس توحید ربوبی باشد

رئیس پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه هیچ نخ تسبیحی آموزه‌های تربیتی کنونی را به یکدیگر وصل نمی‌کند، گفت: نظام تربیتی باید مجرای سیاست‌گذاری‌های خود را بر مبنای توحید ربوبی تنظیم کند، توحید ربوبی بندگی محض است و در این مقال جایی برای استکبار وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانوادهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده در دومین شب مراسم سوگواری هیئت هنر و رسانه استان قم که شامگاه 20 مردادماه در مجتمع آموزشی هدایت برگزار شد، به اصول نظام تربیتی در جوامع اشاره کرد و گفت: از گذشته از عدم صلاحیت مربی و عدم قابلیت متربی به‌عنوان موانع تربیت یاد شده است، اما باید اعتراف کنیم که متأثر شدن نظام تربیتی ما از نظام تربیتی غیرکاربردی و دور از مکتب اصیل اهل‌بیت(ع) نیز از موانع مهم تربیت صحیح است.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه هیچ نخ تسبیحی آموزه‌های تربیتی کنونی را به یکدیگر وصل نمی‌کند، افزود: تا زمانی که آموزه‌های تربیتی به هم وصل نشود و به سرچشمه اصلی (عروة الوثقی) متصل نشود، مقصود نظام تربیتی حاصل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عمل صالح با وجود ایمان نتیجه می‌دهد، یادآور شد: نظام تربیتی باید مجرای سیاست‌گذاری‌های خود را بر مبنای توحید ربوبی تنظیم کند، توحید ربوبی بندگی محض است و در این مقال جایی برای استکبار وجود ندارد.

زیبایی‌نژاد با تأکید بر اینکه ولایت اهل‌ بیت(ع) تجسم زمینی توحید ربوبی است، کسی که وارد محدوده توحید ربوبی شود به ریسمان الهی چنگ زده است، گفت: اگر مقوّم نظام تربیتی ما تولی و تبری ولایت اهل‌ بیت(ع) نباشد، نمی‌تواند اهداف تربیتی و عالی اسلامی را محقق کند.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده اهمیت تولی و تبری را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: اگر توحید ربوبی در نظام معرفتی فرد نهادینه شود، مفاهیم ارزشی و دینی در وجود آن‌ها رنگ معنایی می‌گیرد.

زیبایی‌نژاد با اشاره به مواضع و دغدغه عدالت‌خواهی در جامعه، گفت: نباید سقف عدالت‌خواهی را به مباحث اقتصادی محدود کرد؛ در کنار عدالت اقتصادی، مصادیق بالاتری از عدالت مانند شرک و ظلم وجود دارد که بزرگ‌ترین بی‌عدالتی در زندگی انسان است.

وی با بیان اینکه مفهوم آزادی فقط انجام هر کاری با اراده انسان و بدون دخالت عوامل خارجی مانند تعاریف مکاتب کنونی تمدن غربی نیست، اظهار کرد: دین به دنبال محدودیت آزادی نیست، بلکه می‌خواهد انسان را از هر زنجیر و تعلقی آزاد بکند که در پیش روی کمال حقیقی او قرار دارد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: آزادی در نظام معرفتی ربوبی برداشتن موانع کمال و سعادت است، به همین خاطر مهم‌ترین رسالت پیامبران برداشتن موانع و تعلقات مادی و ذهنی برای حرکت انسان در مسیر رشد و پیمودن پله‌های معنوی است.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به تفاوت ماهوی مفهوم آزادی در آموزه‌های قرآن و مکاتب متکی بر اصالت انسان، گفت: آن مصادیق و موازینی که در مکتب اسلام ناب مصداق آزادی است در منطق مکاتب فردگرا مصیبت و مانع آزادی تلقی می‌شود.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
captcha