حضور باشکوه امت اسلام در روز قدس یک فریضه است
کد خبر: 4051690
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹

حضور باشکوه امت اسلام در روز قدس یک فریضه است

خطیب نماز جمعه قم گفت: امسال با کاهش کرونا، امید است که در سراسر ایران و جهان اسلام، روز جهانی قدس احیا شود. حضور یکپارچه امت اسلام برای محکوم‌ کردن رژیم صهیونیستی یک فریضه و ضرورت است.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، خطیب نماز جمعه قمبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی، خطیب نماز جمعه قم در خطبه‌های نماز جمعه شهر قم که امروز دوم اردیبهشت‌ماه در مصلای قدس برگزار شد، اظهار کرد: حرف ما درباره فلسطین این است که فلسطینی‌ها برگردند و انتخابات برگزار شود و رژیم تبعیض نژادی و اشغالگر قدس از میان برداشته شود.   

وی ادامه داد: امت اسلام یکپارچه در دفاع از آرمان اسلام و فلسطین حضور دارد و روز جهانی قدس امسال به فضل الهی، یک جبهه منسجم را نشان می‌دهد، محور مقاومت را تقویت خواهد کرد و رژیم صهیونیستی هم بداند، راهی که می‌رود، پایانش جز شکست نیست.

وی در رابطه با استمرار عهدشکنی‌های آمریکا، گفت: این‌ها زیاده‌خواهی دارند و منافع ملت ایران را نمی پذیرند و امیدوار هستیم، این قدرت‌های زورگو و متجاوز روزی بر سر عقل بیایند؛ اگر بر سر عقل نیایید، اراده ملت‌ها بر شما تحمیل می‌شود.

اعرافی گفت: کشور ما در کنار همه پیشرفت‌ها و دستاوردها با یک سلسله چالش‌هایی مواجه است که باید همه برای حل آنان دست‌به‌دست هم دهند؛ اول مسایل اقتصادی و معیشتی مردم است که باید برای رفع آن تلاش شود.

عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر اجرای برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت در این زمینه، ابراز کرد: باید از متخصصان در این رابطه بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: حضور مردم در صحنه و نقد، مطالبه و پیگیری شما، موجب پیشرفت کارهاست؛ مسئولان هم قدم برمی‌دارند و تلاش می‌کنند اما همچنان بخش زیادی از جامعه ما با مشکلات سختی مواجه هستند که باید تدبیر و چاره‌اندیشی کرد.    

وی با اشاره به مسایل فرهنگی جامعه ابراز کرد: همه باید ظرفیت‌های خود را در این زمینه به میدان بیاوریم تا مسایل گوناگون فرهنگی و آسیب‌های فرهنگی و اخلاقی را معالجه کنیم.  

اعرافی افزود: کاهش ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، رواج بی‌بندوباری و افزایش جرایم در دادگاه‌ها نشانه مرض‌های فرهنگی و اخلاقی در درون جامعه است و همه در این زمینه مسئولیت دارند و باید در رفع این مشکلات همت کنند.

وی با اشاره به فضای مجازی گفت: از یک سو می‌گوییم که اینترنت و زیرساخت‌های اطلاعات ملی گسترش و ظرفیت برای رشد اطلاعات علمی و مسایل اقتصادی و کسب‌وکار افزایش یابد؛ مدافع تقویت زیرساخت این فناوری اطلاعات برای توسعه علمی، اقتصادی، کسب‌وکار و فناوری هستیم ولی در عین حال در کنار این کارهای ایجابی باید مراقبت، کنترل و مدیریت لازم نیز باشد. 

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی مانند فضای حقیقی نیاز به ابزارهای درست برای هدایت و مدیریت دارد، افزود: امیدواریم که مسئولان هم در اقدام های ایجابی و توسعه زیرساخت‌ها برای توسعه علمی، فناوری، اقتصادی، کسب‌وکار و اشتغال سرمایه‌گذاری و هم در زمینه مدیریت درست و اِعمال قوانین صحیح اقدام و برنامه‌ریزی کنند.  

مدیر حوزه‌های علمیه مشکلاتی همچون مسئله آب، محیط زیست، آلایندگی‌ها، جمعیت و تخریب منابع طبیعی و جنگل‌ها را از دیگر مسایلی عنوان کرد که لازم است همه به این مسایل توجه کنند.

وی اضافه کرد: در ۱۵ استان کشور باید آب از دریا منتقل شود، برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه باید توسعه پیدا کند و خدمت مسئولان محترم نیز تاکید شده است که آبرسانی به قم از دریا در دستور کار باشد.

وی درباره آتش زدن قرآن کریم در خارج از کشور گفت: آتش‌سوزی رذیلانه قرآن کریم و هتک حرمت به مقدسات اسلام را محکوم می‌کنیم و شایسته نیست که کیان معنوی و حرمت‌های جهان اسلام توسط یک عده افراطی مورد تعرض قرار بگیرد و برخی مسئولان اروپایی از آن حمایت کنند.

وی یادآور شد: همه امت اسلام در ماه مبارک رمضان با تاکید بر انسانیت و روابط انسانی و ارزش‌های الهی و انسانی این حرکت زشت قرآن‌سوزی را محکوم می‌کنند و انتظار دارند، این حرکت‌ها در دنیا خاموش شود و قدرت‌ها جلوی آن را بگیرند.  

اعرافی همچنین به کشتارهای پی‌درپی مردم مظلوم در مساجد کشور افغانستان اشاره و بیان کرد: این حوادث دلخراش و زشت را محکوم می‌کنیم و قداست مساجد همه مذاهب را مورد تاکید قرار می‌دهیم.

وی افزود: مسئولیت این ناامنی‌ها با گروه طالبان است، در همین دوران کوتاه حکومت‌شان انواع مظالم و تعارض به نوامیس، مال و جان مردم را شاهد بودیم.  مجامع بین‌المللی و دیپلماسی کشورمان به صورت فعال، این مسئله را پیگیری کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره حوادث کشور یمن با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: در یمن از پیروزی سعودی، آمریکایی و اسرائیلی خبری نیست و آنها شکست خواهند خورد.   

وی در بخش دیگر سخنان خود، با توصیه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی؛ بر محاسبه نفس، غلبه بر هواهای نفس و استفاده از فیض‌های ماه پر خیر و برکت رمضان و شب‌های قدر تاکید کرد.

وی با اشاره به برگزاری آیین اعتکاف در ماه مبارک رمضان گفت: بهترین زمان اعتکاف دهه آخر ماه رمضان است و «رمضان» یک مکتب تربیت است و نسل جوان باید در پرتوی رمضان توان تقوا و خویشتن‌داری پیدا کند. 

انتهای پیام
captcha