اصرار بر مناسک شب قدر سبب غفلت از خلوت با خود نشود
کد خبر: 4051405
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲

اصرار بر مناسک شب قدر سبب غفلت از خلوت با خود نشود

استاد حوزه علمیه گفت: شب قدر زمان خلوت با خود است، لکن گاهی اینقدر اصرار بر مناسک داریم که از خلوت با خود غافل می‌شویم؛ توجه به انجام اعمال در این شب گاهی انسان را از رسیدن به خود غافل می‌کند، لازم است در این شب پرونده اعمال خود را مرور کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزامحمدی، استاد حوزه علمیه به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین میرزامحمدی، استاد حوزه علمیه در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مسجد الغدیر دانشگاه قم، عنوان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم به حضرت موسی می‌فرماید که تو موظف هستی ایام‌الله را که در آن‌ها تجلی قدرت، رحمت و مغفرت الهی بیش از زمان‌های دیگر بروز و ظهور دارد به امت یادآوری کنی.

وی با بیان اینکه لیله‌القدر از مصادیق این ایام‌الله است، ادامه داد: پیامبر مکرم اسلام(ص) و اهل بیت(ع) نیز امت را با این زمان طلایی بندگی خدا آشنا کردند و احیای این شب و اهمیت آن را تذکر دادند؛ خداوند متعال در عظمت این شب در سوره قدر می‌فرماید: این شب هم زمان نزول قرآن و هم برتر از هزار ماه است.

میرزامحمدی گفت: خداوند متعال نفرموده از هزار ماه نماز و دعا بلکه فرموده از هزار ماه بهتر است، یعنی این هزار ماه تمام اعمال صالح و اذکار نورانی را در بر می‌گیرد؛ لذا این شب عظمتی دارد که خداوند متعال از ابتدای خلقت آن را بر همه انبیاء بیان کرده و بزرگداشت این شب از اول خلقت بوده و تا پایان خواهد بود.

در شب‌های قدر چه بخواهیم؟

وی با بیان اینکه شب نوزدهم، شب اندازه‌گیری مقدرات، شب بیست و یکم، شب ثبت و شب بیست و سوم، زمان امضای امام زمان(عج) بر مقدرات است، ادامه داد: در این شب‌های ویژه چه کنیم و چه بخواهیم؟ این سوالی است که همواره بشر آن را مطرح کرده و از بزرگان به دنبال پاسخ آن بوده است.

میرزامحمدی با اشاره به آیات، روایات و ادعیه به پاسخ این پرسش پرداخت و گفت: شب قدر بهترین فرصت خلوت با خداست؛ خداوند متعال می‌فرماید: ای فرزند آدم خودت را برای بندگی و عبادت من فارق کن، این فراقت ناظر بر زمان است؛ بنده وقتی خودش را برای خلوت با خدا فارق کند، خداوند قلب او را مملو از بی‌نیازی می‌کند و کار این بنده را به خود او و دیگران وانمی‌گذارد.

وی افزود: اما اگر انسان خود را برای خلوت با خدا فارق نکرد خداوند آن قلب را از اشتغالات دنیایی پر می‌کند؛ علت اینکه از خدا فاصله گرفته‌ایم اینست که با او خلوت نمی‌کنیم، انسانی که با خدا خلوت نکند خداوند وقت او را با اشتغالات دنیا پر می‌کند و هرکس مشغول دنیا شود قلبش قسی می‌شود و نور خدا در قلب قسی وارد نمی‌شود.

این کارشناس مذهبی گفت: راه رسیدن به خدای بزرگ نزدیک است لکن آنچه فاصله را زیاد کرده اعمال ناشایست ما است.

میرزامحمدی در ادامه به خلوت با خود اشاره کرد و گفت: شب قدر هم‌چنین زمان خلوت با خود است و خداوند متعال خدا و خود را در کنار هم بیان می‌کند و می‌فرماید هرکه خدا را فراموش کند به خود فراموشی دچار می‌شود و دیگر قلبش حرم الله نمی‌شود.

وی تصریح کرد: شب قدر زمان خلوت با خود است، لکن گاهی اینقدر اصرار بر مناسک داریم که از خلوت با خود، خدا و امام زمان(عج) غافل می‌شویم؛ توجه به انجام اعمال در این شب گاهی انسان را از رسیدن به خود غافل می‌کند، لازم است در این شب پرونده اعمال خود را مرور کنیم.

انتهای پیام
captcha