دیدار با استاد «حبیب صحاف» و راه‌اندازی کاروان قرآنی در هفته بسیج
کد خبر: 3860277
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

دیدار با استاد «حبیب صحاف» و راه‌اندازی کاروان قرآنی در هفته بسیج

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دیدار با استاد «حبیب صحاف» در قالب طرح «تحیت» ایکنا، راه‌اندازی کاروان قرآنی از تهران تا تبریز در هفته بسیج، برگزاری نشست خبری سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، عیادت قاریان قرآن از «موسوی‌قهار» و ... از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته بود.

دیدار با استاد «حبیب صحاف» و راه‌اندازی کاروان قرآنی در هفته بسیجبه گزارش ایکنا؛ مهمترین خبر هفته اول آذرماه راهپیمایی پرشور مردم تهران برای حمایت از امنیت و اقتدار کشور بود که جامعه قرآنی نیز اعلام حضور کردند. این هفته با اخبار قرآنی گوناگونی همچون برگزاری پنجاه‌و‌سومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی قرآن، برگزاری یکصدوپنجمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، بازدید عضو هیئت امنای دارالقرآن ‌الکریم اصفهان از ایکنا، اعلام برنامه‌های رادیو قرآن در هفته بسیج، دیدار با استاد «حبیب صحاف» در قالب طرح «تحیت» ایکنا، دیدار مدیر شبکه قرآن با رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف، بازدید مسئول دارالقرآن بسیج از ایکنا، راه‌اندازی کاروان قرآنی از تهران تا تبریز در هفته بسیج، دیدارهایی برای هماهنگی مسابقات بین‌المللی قرآن در مشهد، عیادت قاریان قرآن از «موسوی‌قهار» صدای ماندگار مناجات و برگزاری مراسم رونمایی از اجازه‌نامه قرائت دو بانوی حافظ کل قرآن کریم همراه بود.

همچنین خبر برگزاری افتتاحیه جلسات ارتقای قاریان ممتاز، میزبانی تیپ ۵۵ هوابرد از برگزاری مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن نزاجا، معرفی برگزیدگان جشنواره قرآنی الحافظون، برگزاری نشست خبری سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، اعلام جزئیات یازدهمین مسابقات قرآن خانواده‌های وزارت دفاع، معرفی اولین فینالیست چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی، اعلام مصوبات جلسه اخیر هیئت مدیره اتحادیه قرآنی استان تهران، تعیین تکلیف اتباع خارجی متقاضی تأسیس مؤسسات قرآنی و ... منتشر شد.

پنجاه‌و‌سومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی قرآن
پنجاه‌وسومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، صبح روز سوم آذرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور بررسی چهار پیش‌دستور و چهار دستور برگزار شد.
در بخشی از این جلسه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسابقات بین‌المللی قرآن را به عنوان نمادی برای ایران در عرصه بین‌الملل معرفی کرد و گفت: اینکه چگونه می‌توان در دهه پنجم انقلاب اسلامی یا گام دوم انقلاب این نماد را قوی‌تر کرده و آن را ارتقا دهیم،‌ باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: برای رسیدن به این مقصود هم باید از دوره‌های گذشته ارزیابی روشنی داشته باشیم و هم اینکه چشم‌اندازی برای این بحث در دهه پنجم انقلاب داشته باشیم. مسابقات قرآن از این حیث مهم است که این اتفاق به عنوان یک رویداد مهم، نقطه ارتباطی ما با جهان اسلام است و از این طریق در دوره‌های مختلف خط ارتباطی داشته‌ایم، می‌توان این خط ارتباطی را گسترش داد و آن را به یک شاهراه بزرگ ارتباطی تبدیل کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: جریان مسابقات قرآن کریم می‌تواند فرصت بسیار مناسبی را برای ارتباط دیپلماسی قرآنی ایران در گام دوم انقلاب داشته باشد. به اعتقاد من با توجه به زمانی که وجود دارد با یک چشم‌‌انداز می‌توان نگاه مجددی به این جریان داشت و اتفاقات جدیدی در سال آینده و سال‌های آینده‌تر در چشم‌انداز لحاظ کرد.

برگزاری یکصدوپنجمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور
صد و پنجمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز سوم آذرماه با حضور اعضای این مجمع و به منظور بررسی یک پیش‌دستور و سه دستور برگزار شد.
در این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ارائه گزارشی از جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور که طی روزهای گذشته برگزار شد،‌ پرداخت.
محمدی گفت: در این جلسه گزارش مفصلی در مورد فعالیت‌های ۱۰ ساله قرآنی کشور ارائه و توضیحاتی نیز در مورد نحوه و میزان دریافت بودجه طی این سال‌ها نیز ارائه شد. در پایان این جلسه، یک مصوبه بسیار مهم نیز تصویب شد در این ماده واحده آمده است؛‌ «به منظور تسریع و شفاف‌سازی مراحل اجرای اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی، سازمان برنامه و بودجه موظف است با هماهنگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به یکسان‌سازی عناوین و محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی تمامی دستگاه‌ها در لوایح بودجه سالانه با مفاد اسناد راهبردی اقدام کند».
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: بر اساس این ماده واحده که ابلاغ رئیس سازمان را نیز دارد، برای دریافت بودجه تمام دستگاه‌ها بر اساس اسناد سه‌گانه‌ای که مصوب شده، اقدام خواهد شد. بر اساس این ماده واحده، تمام دستگاه‌هایی که بودجه قرآنی دریافت می‌کنند، دریافت بودجه آنها منوط به اجرای فعالیت‌ها ذیل سه سند منشور توسعه فرهنگ قرآنی خواهد بود. این از طریق سازمان برنامه و بودجه ابلاغ و از آن استقبال شده است.

بازدید عضو هیئت امنای دارالقرآن ‌الکریم اصفهان از ایکنا
حجت‌الاسلام علی دیانی، عضو هیئت امنای دارالقرآن ‌الکریم اصفهان و عضو هیئت امنای بنیاد خیریه راهبری آلاء، عصر یکشنبه سوم آذرماه از بخش‌های مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا بازدید کرد.
حجت‌الاسلام دیانی با تمجید از فعالیت‌های متنوع خبری در خبرگزاری ایکنا بر لزوم همکاری هر چه بیشتر دارالقرآن‌الکریم اصفهان و رسانه قرآن تأکید کرد.
نوه مرحوم شیخ مهدی مظاهری(ره) همچنین با حضور در مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی از نزدیک در جریان فعالیت‌های خلاقانه و استارتاپی این مجموعه قرآنی قرار گرفت.

اعلام برنامه‌های رادیو قرآن در هفته بسیج
محمدهادی صلح‌جو، مدیر گروه‌ اطلاع‌رسانی شبکه رادیویی قرآن اظهار کرد: رادیو قرآن طی هفته بسیج در مجله صبحگاهی «تسنیم»، ضمن دعوت از قاریان برتر و برگزیده در مسابقات بسیج، به گفت‌و‌گو با ایشان پرداخته و هر روز نیز با یکی از مسئولان بسیج در سراسر کشور گفت‌و‌گو می‌کند. برای مثال گفت‌و‌گوی امروز این برنامه با سرهنگ اسکندری، فرمانده بسیج سازندگی آذربایجان شرقی در رابطه با کمک به زلزله‌زدگان میانه انجام شد.
مدیر گروه‌ اطلاع‌رسانی شبکه رادیویی قرآن افزود: شنوندگان رادیو قرآن در مجله عصرگاهی «والعصر» نیز شنونده گزارش فعالیت‌های بسیج کشور در حوزه قرآنی خواهند بود. همچنین، در برنامه افق رادیو قرآن نیز که روز شنبه و در ابتدای هفته بسج پخش شد، محمد ذوالفقاری، مسئول دارالقرآن بسیج کشور به ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی بسیج پرداخت.

دیدار با استاد «حبیب صحاف» در قالب طرح «تحیت» ایکنا
جمعی از مدیران نهادهای قرآنی کشورمان با پیشگامی ایکنا برای بزرگداشت مقام استاد قرآنی کشورمان، خادم القرآن «حبیب صحاف»، روز چهارم آذرماه در منزل وی حضور یافتند تا پای صحبت‌ها و خاطرات این پیشکسوت قرآنی کشورمان بنشینند و یادآور شوند که یادشان همیشه در دل‌هاست، اگرچه گاه شاید اینگونه به نظر نرسد. یادی که گاهی بهانه‌ای می‌شود برای کشف واژه‌ها، برای سُرایشی تازه از تلاشی که در راه اعتلای نور صورت گرفته است.
استاد حبیب صحاف سال ۱۳۱۹ در کاظمین متولد شد. پدرش متولد شهر تبریز بود. مادرش نوه آیت‌الله نائینی و حافظ کل قرآن بود و جلسات هفتگی قرآن برگزار می‌کرد، اما از زمانی که ۱۷ یا ۱۸ سال داشت و درست آن زمان که اساتیدی همچون «عبدالباسط»، «منشاوی»، «عبدالفتاح شعشاعی» و «شعیشع» در عراق حضور می‌یابند و با تلاوت‌های شاهکارشان صدها جوان عراقی را علاقه‌مند به کلام وحی می‌کنند، تصمیم می‌گیرد به صورت حرفه‌ای به دنبال یادگیری تلاوت قرآن کریم برود و آنقدر به جلسات قرآن می‌رود تا اینکه استادی در ابعاد حبیب صحاف از دل آن جلسات متولد می‌شود.

دیدار مدیر شبکه قرآن با رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف
جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما صبح روز پنجم آذرماه با حضور در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
بر همین اساس در این دیدار که علاوه بر مدیران دو مجموعه، مدیران گروه‌های شبکه قرآن و معارف سیما و نیز معاونان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه حضور داشتند، درباره مباحث مختلف بحث و تبادل نظر شد.
تولیدات رسانه‌ای، همکاری برای پوشش مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سال آینده، حوزه‌های آموزش و کودک و نوجوان از جمله مباحث مطرح شده در این دیدار و گفت‌وگو بود.

بازدید مسئول دارالقرآن بسیج از ایکنا
همزمان با هفته بسیج، محمد ذوالفقاری، مسئول دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین در سازمان قرآنی دانشگاهیان حضور یافت.
بازدید از مراکز این سازمان ازجمله تحریریه‌های فارسی، بین‌الملل، کانون خبرنگاران افتخاری ایکنا و استودیوی قرآنی جهاددانشگاهی(مبین) و گفت‌وگو با رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان از جمله برنامه‌های حضور ذوالفقاری بود.

راه‌اندازی کاروان قرآنی از تهران تا تبریز در هفته بسیج
احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌‌المللی کشورمان با اشاره به ایام هفته بسیج و حرکت کاروان قرآنی متشکل از تعدادی از قاریان کشوری و بین‌المللی برای اجرای تلاوت در شهره‌های مختلف، گفت: شخصی که بسیجی باشد، منتظر کارهای سیستمی و اداری نمی‌ماند و هرجا توان داشته باشد، اقدام و حرکتی انجام می‌دهد. جمعی از قاریان که از چنین روحیه‌ای برخوردارند بر آن شدند تا یک حرکت جهادی را به راه‌ بیندازند و به صورت خودجوش به برخی مناطق کشورمان سفر کنند تا به اجرای محافل قرآنی بپردازند. در این سفر به شهرهایی که دسترسی زیادی برای دعوت از قاریان کشوری یا گروه‌های تواشیح ندارند، خواهیم رفت تا به اجرای برنامه بپردازیم.
وی افزود: در این طرح نه تنها هیچ هزینه‌ای از سوی قاریان حاضر در کاروان دریافت نمی‌شود، بلکه این عزیزان با هزینه‌ها و وسایل شخصی در این سفر حضور دارند. شروع این سفر از تهران و پایان آن نیز تبریز خواهد بود و در برخی شهرهای این مسیر به برپایی محفل خواهیم پرداخت. انتخاب مسیر هم دلیل خاصی نداشته است و با توجه به اینکه امکان متفرق شدن و حضور همزمان در بخش‌های مختلف کشور وجود نداشت، تلاش شد که در یک مسیر باشیم.

دیدارهایی برای هماهنگی مسابقات بین‌المللی قرآن در مشهد
مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه صبح روز ششم آذرماه با حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌‌نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی دیدار کرد.
در این دیدار که عباس سلیمی، مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و کریم دولتی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن کشور نیز حضور داشتند، درباره مسابقات بین‌المللی قرآن در مشهد مقدس که سال آینده برگزار می‌شود، بحث و تبادل نظر شد.
استان خراسان رضوی و شهر مشهد امسال بعد از سال‌ها به عنوان میزبان سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن معرفی شده است. شهر مشهد پیش از این در دوره بیست‌وپنجم نیز میزبان مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران شده بود.

عیادت قاریان قرآن از «موسوی‌قهار» صدای ماندگار مناجات
دو نفر از قاریان بین‌المللی از حاج سیدابوالقاسم موسوی‌قهار عیادت کردند. او به علت بیماری حنجره در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفته است.
جهانبخش فرجی و عباس امام‌جمعه، قاریان بین المللی به همراه محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن روز ششم آذرماه در بیمارستان امیر اعلم تهران حضور یافتند.
در این ملاقات چند‌دقیقه‌ای، میرزاجانی، درباره ویژگی‌های اخلاقی استاد موسوی‌‌قهار اظهار کرد: استاد با صدای خود سال‌هاست خانواده‌های ایرانی را مستفیض می‌کند و مردم با صوت او با خداوند راز و نیاز دارند. به علت توانمندی‌های بالای فنی و اجراهای قوی، امثال ایشان به سادگی تکرار نمی‌شوند. استاد موسوی‌قهار از افتخارات جامعه قرآنی هستند و امیدوارم به زودی سلامتی خود را به دست آورند تا مردم مجدداً از صدای ایشان بهره‌مند شوند.

برگزاری مراسم رونمایی از اجازه‌نامه قرائت دو بانوی حافظ کل قرآن کریم
مراسم رونمایی از اجازه‌نامه قرائت حافظان کل قرآن کریم، زهرا صریحی‌نژاد و فاطمه شیرازی روز ششم آذرماه برگزار شد. این رونمایی با حضور سیدمهدی سیف، عضو هیئت علمی مهد قرآن، سید‌محمود چاوشی، مدیر‌عامل مؤسسه مهد قرآن، محمود کریمی، حافظ کل قرآن و دیگر مدعوین در سالن اجتماعات مؤسسه مهد قرآن برپا شد.
این مراسم با تلاوت قرآن آغاز شد و در ادامه نیز سیدمحمود چاوشی گفت: این دو از بانوانی هستند که در این مؤسسه حضور داشته و حافظ قرآن شدند. این جلسه‌ به مناسبت توفیق دیگر این دو بانو است که موفق به کسب اجازه‌نامه قرائت از شیخ محمد عصفور، قاری مصری شدند؛ اجازه‌نامه‌ای که با ۳۲ واسطه به نبی مکرم اسلام(ص) می‌رسد.
وی اظهار کرد: این دو بانو به عنوان الگوی موفق در میان جامعه بانوان کشور در زمینه قرائت و حفظ قرآن معرفی شدند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، باید قله‌های قرآنی و افرادی که در زمینه‌های مختلف می‌درخشند، تکریم شوند تا به عنوان الگو معرفی شوند.

برگزاری افتتاحیه جلسات ارتقای قاریان ممتاز
افتتاحیه جلسات ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم روز چهارشنبه، ششم آذرماه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در محل سالن همایش کوثر واقع در مجتمع امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.
در این برنامه که با حضور جمعی از قاریان ممتاز تهرانی و ارتباط تصویری تعدادی از قاریان ممتاز استان‌ها همراه بود، پس از تلاوت مجتبی پرویزی، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن با اشاره به اهتمام و تجربه ربع قرن شورا در برگزاری جلسات ارتقا و آموزش قاریان در سطوح عالی، گفت: در حاشیه این جلسات که دو نوبت در ماه برگزار می‌شود، به دنبال تولید تلاوت‌های متعدد از قاریان محترم جهت پخش از صدا و سیما هستیم. در این مورد شبکه قرآن و معارف سیما نیز به میدان آمده و همه چیز برای یک جهش در حوزه تولید تلاوت‌های زیبا از قاریان توانمند کشورمان و پخش آن از رسانه ملی فراهم است.

میزبانی تیپ ۵۵ هوابرد از برگزاری مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن نزاجا
مرحله منطقه‌ای سی و نهمین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان پایور و وظیفه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور ۲۵۰ نفر از فعالان قرآنی یگان‌های نیروی زمینی ارتش استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، کرمان و فارس در روزهای ۷ تا ۹ آذرماه به مدت سه روز در حرم مطهر حضرت علی‌بن حمزه(ع) و به میزبانی تیپ ۵۵ هوابرد برگزار می‌شود. متسابقان طی این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل، تفسیر و اذان با هم به رقابت می‌پردازند.
امیرسرتیپ دوم ذبیح‌الله بهمن زیاری، فرماندهی تیپ ۵۵ هوابرد ضمن اشاره به اینکه فرهنگی قرآنی به برکت خون شهدا و وجود رهبر انقلاب و فرماندهی کل قوا در کشور جاری است، افزود: میزبانی مسابقات قرآن از به یادماندنی‌ترین رویدادهای فرهنگی تیپ ۵۵ هوابرد است، چرا که مسابقات قرآن رقابتی از جنس نورانیت است.

معرفی برگزیدگان جشنواره قرآنی الحافظون
مرحله نهایی جشنواره حفظ تخصصی قرآن کریم بسیج تهران بزرگ در روزهای ۲۲ تا ۲۵ آبان‌ماه ویژه بانوان و در روزهای ۲۹ آبان‌ماه تا ۱ آذرماه ویژه آقایان در محل مرکز حفظ تخصصی قرآن کریم سازمان قرآن وعترت بسیج تهران بزرگ برگزار شد.
بر همین اساس و پس از پایان یافتن این رقابت‌ها، نتایج هفتمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون اعلام و برگزیدگان رشته‌های مختلف این مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان معرفی شدند.

برگزاری نشست خبری سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور
نشست خبری سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور صبح روز سه‌شنبه، ۵ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والسلمین ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و عبدالمجید طالب‌تاش، رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی، در محل ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین کلانتری طی سخنانی با اشاره به اینکه سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ آذرماه در جوار مرقد ملکوتی حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز برگزار می‌شود، اظهار کرد: بحث قرآن و فرهنگ‌سازی بر مبنای آموزه‌های قرآن یکی از مهمترین کارهایی است که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشور ما، روزبه‌روز از رونق بیشتری برخوردار شده است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان کرد: یکی از نکات مهم فرهنگی در دانشگاه‌ها توجه به قرآن است، یعنی بخشی از فعالیت‌های فرهنگی که در دانشگاه‌های ما صورت می‌گیرد معطوف به قرآن است. رشته‌های تخصصی علوم قرآن و حدیث در دانشگاه‌های کشور از مقطع کارشناسانی تا دکترا برقرار است. همچنین کانون‌های قرآن و عترت در دانشگا‌های کشور فعالیت می‌کنند و طبق آن امروز قریب به ۴۰۰ کانون قرآن و عترت در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول فعالیت هستند.

اعلام جزئیات یازدهمین مسابقات قرآن خانواده‌های وزارت دفاع
مرحله نهایی یازدهمین دوره مسابقات قرآن خانواده‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در هشت منطقه کشور طی آبان‌ماه و آذرماه در حال اجرایی است.
بنا بر این گزارش، تاکنون این مسابقات در چهار منطقه چون تبریز در ۱۰ آبان‌ماه، منطقه شمال در ۱۷ آبان، شیراز در ۲۴ آبان‌ماه، کرمانشاه طی ۲۴ آبان‌ماه برگزار شد و طی هفته پیش‌رو نیز رقابت‌ها در منطقه مشهد مقدس، هشتم آذرماه و در تهران در سه گروه همسران در ۱۵ آذرماه، پسران در ۲۲ آذرماه و دختران نیز ۲۹ آذرماه، اصفهان نیز ۲۲ آذرماه و در منطقه پارچین در ۲۹ آذرماه برگزار می‌شود.
یادآور می‌شود، این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ اجزاء ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل، اذان و مفاهیم در دو سطح ۱(زیر دیپلم) و سطح ۲(بالای دیپلم) براساس تفسیر نسیم حیات جزء سیزدهم برگزار خواهد شد. همچنین رقابت‌ها در تهران در بخش همسران در شهرک فکوری و در دو گروه پسران و دختران در مرکز شهر تهران برپا می‌شود.

معرفی اولین فینالیست چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی
مرحله استانی چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی هم‌اکنون در استان‌های مختلف در حال برپایی است.
در همین راستا نیز مرحله استانی این جشنواره در استان آذربایجان غربی و در جلسه صمد محمدپور، از قاریان پیشکسوت شمال غرب کشور و با حضور مشتاقان کلام وحی برگزار شد.
در این مرحله که بیش از ۱۵ نفر از قراء ممتاز استان آذربایجان غربی حضور داشتند، هر یک از قاریان در حضور علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن و هیئت داوران به ترتیب به تلاوت پرداختند.
پس از تلاوت منتخبان استان در این مرحله از چهاردهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی که در تمامی ۳۱ استان کشور نیز برگزار خواهد شد، وحید سیاح، با کسب بیشترین آراء مردمی و کسب رأی هیئت نظارت به عنوان نماینده استان آذربایجان غربی انتخاب و اولین فینالیست مرحله چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی شد.

اعلام مصوبات جلسه اخیر هیئت مدیره اتحادیه قرآنی استان تهران
جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان تهران با حضور اعضای هیئت مدیره و بازرسی به میزبانی مؤسسه ندای ملکوت برگزار شد.
طی این جلسه مقرر شد تا اعضای هیئت مدیره و بازرسان به صورت میدانی از مؤسسات و مراکز قرآنی در سطح استان بازدید کنند.
بنا بر گفته حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران ظرفیت‌های قرآنی در سطح استان احصاء شده است و در این جلسه، دغدغه‌ها و مشکلات مؤسسات قرآنی با توجه به کار کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات، ارائه و کلیات طرح تصویب شد.

تعیین تکلیف اتباع خارجی متقاضی تأسیس مؤسسات قرآنی
حمیدرضا شیخ‌ویسی، معاون امور مؤسسات قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تشکیل جلسه یازدهم نشست رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت دارای مجوز فعالیت از این وزارتخانه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاونت قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام خسروی، عباس سلیمی، مهدی محمدی، محمدعلی خواجه‌پیری، اصغر امیرنیا و حمیدرضا شیخ‌ویسی، صبح روز دوم آذرماه در دفتر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.
معاون امور مؤسسات قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از دیگر موضوعات این جلسه بحث صدور مجوز برای اتباع خارجی متقاضی تأسیس مؤسسات قرآن و عترت بوده است. طی چندین جلسه این امر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، پس از بررسی نهایی مقرر شد که صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت برای اتباع خارجی طبق آیین‌نامه اجرایی تأسیس مراکز و انجمن‌ها و کانون‌های فرهنگی ـ هنری خارجیان مقیم ایران، مصوب ۲۲ خرداد ۸۱ هیئت وزیران، عمل شود. این آیین‌نامه به استان‌ها ابلاغ می‌شود. البته اتباع خارجی علاقه‌‌مند به تأسیس مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی در ایران، مستلزم استعلام‌های خاص از مراجع ذی‌صلاح هستند که باید انجام شود.

دیدار مدیرکل اوقاف استان تهران از ایکنا

مجتبی عبداللهی، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران و هیئت همراه، سه‌شنبه پنجم آذرماه، از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و بخش‌های مختلف خبرگزاری ایکنا بازدید کرد. وی در این بازدید گفت: یکی از برنامه‌های ما، موضوع فرهنگ‌سازی وقف است. تلاش می‌کنیم اثرات و ماندگاری وقف را به مردم بشناسانیم. وقف چشمه همیشه جوشان ماندگاری است که ثروت خصوصی را تبدیل به ثروت عمومی می‌کند و می‌تواند پشتوانه جامعه اسلامی ایران باشد. اگر شخصی دارایی‌های خود را وقف کند می‌تواند تا ابد ماندگار شود و جامعه اسلامی را تا ابد از خیر خود بهره‌مند سازد.

انتهای پیام
captcha