اتباع خارجی متقاضی تأسیس مؤسسات قرآنی تعیین تکلیف شدند
کد خبر: 3859127
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
در یازدهمین جلسه نشست رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی وزارت ارشاد؛

اتباع خارجی متقاضی تأسیس مؤسسات قرآنی تعیین تکلیف شدند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ طی جلسه یازدهم نشست رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اتباع خارجی متقاضی تأسیس مؤسسه قرآنی تصمیم‌گیری شد.

اتباع خارجی متقاضی تأسیس مؤسسات قرآنی تعیین تکلیف شدند

حمیدرضا شیخ‌ویسی، معاون امور مؤسسات قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از تشکیل جلسه یازدهم نشست رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت دارای مجوز فعالیت از این وزارتخانه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاونت قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام خسروی، عباس سلیمی، مهدی محمدی، محمدعلی خواجه‌پیری، اصغر امیرنیا و حمیدرضا شیخ‌ویسی، صبح روز گذشته، دوم آذرماه در دفتر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

وی با اشاره به اینکه بررسی پرونده هشت متقاضی جدید تأسیس مؤسسه در دستور کار بود، اظهار کرد: از مجموع آن، پنج متقاضی، موافقت اصولی دریافت کردند. این مؤسسات شامل کوثر مهر اردبیل، سلمان فارسی اصفهان، ثقلین اهواز، طلیعه قرآنی اهواز و معارف امامت و اهل‌ بیت(ع) یزد هستند.

شیخ‌ویسی با بیان اینکه تغییر مدیر مسئولی دو مؤسسه نیز موافقت شد، ابراز کرد: این مؤسسات شامل طلیعه‌داران هدایت طوس و جامعةالنور سیرجان بود که بنابر دلایلی مدیرعامل سابق آنها استعفا داده و هیئت مؤسس، فرد جدیدی را برای ادامه فعالیت مؤسسه معرفی کرده‌ است که طی این جلسه صلاحیت مدیرمسئولی این دو نفر مورد بررسی قرار گرفت.

معاون امور مؤسسات قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از دیگر موضوعات این جلسه بحث صدور مجوز برای اتباع خارجی متقاضی تأسیس مؤسسات قرآن و عترت بوده است. طی چندین جلسه این امر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، پس از بررسی نهایی مقرر شد که صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت برای اتباع خارجی طبق آیین‌نامه اجرایی تأسیس مراکز و انجمن‌ها و کانون‌های فرهنگی ـ هنری خارجیان مقیم ایران، مصوب 22 خرداد 81 هیئت وزیران، عمل شود. این آیین‌نامه به استان‌ها ابلاغ می‌شود. البته اتباع خارجی علاقه‌‌مند به تأسیس مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی در ایران، مستلزم استعلام‌های خاص از مراجع ذی‌صلاح هستند که باید انجام شود.

وی گفت: عضویت کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان هیئت مؤسس از موضوعات دیگری بود که طی جلسه یازدهم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. بنا بر استناد بخشنامه دوم اردیبهشت 98 مشاوره وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی، مقرر شد به جز مدیران کل ستادی و استانی، کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان هیئت مؤسس مؤسسات قرآنی درخواست دهند چنانکه این رویه در مؤسسات فرهنگی بوده است و در مؤسسات قرآنی نیز استمرار خواهد داشت.

شیخ‌ویسی تصریح کرد: بحث پایانی این جلسه در زمینه تأسیس شعب مؤسسات قرآنی بود. تصمیم نهایی در این زمینه و اما و اگر‌های آنها نیازمند نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران است که باید وقت و زمان بیشتری صرف شود.

یادآور می‌شود، جلسه دوازدهم نشست رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو هفته دیگر، 16 آذرماه تشکیل خواهد شد.

انتهای پیام
captcha