خدایا کمک کن کمی هم به فکر لباس روح خود باشیم
کد خبر: 3320769
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان/

خدایا کمک کن کمی هم به فکر لباس روح خود باشیم

گروه جامعه: روحمان هم مثل جسممان برای پوشاندن، محافظت کردن و زیبا جلوه دادن نیاز به لباس دارد. البته لباس روح همه میکروب‌های روانی را از بین می‌برد و نمی‌گذارد به بیماری روحی مبتلا شویم؛ لباسی که به آن بی‌توجه هستیم.

خیلی‌ها فکر می‌کنند فقط جسم انسان است که به پوشش و لباس نیاز دارد اما نگاه قرآن چیز دیگری است. قرآن مثلاً عنوان می‌کند که زن و شوهر لباس هم هستند. تعابیر دیگری هم در اسلام در خصوص لباس وجود دارد مانند لباس تقوا.

وقتی اسلام معتقد است که انسان علاوه بر جسم دارای روح ارزشمندی نیز هست مسلم است که مسئله لباس و پوشش روح که آن را زیباتر می‌کند را نیز مطرح کند. اما متأسفانه مشکل جامعه به خصوص جوانان ما این است که فقط به فکر ست کردن لباس‌های جسمشان هستند و به روح عریانشان هیچ توجهی ندارند و فکر نمی‌کنند که روحشان نیز نیاز به لباس به عنوان پوشش محافظتی و زیبا کننده دارد.

پوشاندن عیب دیگران و عفیف بودن (یعنی عفت نفس داشتن و گناه نکردن) از کارهایی است که مانند یک لباس زیبا روح را جلوه می‌دهد. اما همانطور که ما حاضر نیستیم فقط یک لباس زیبا در کمد داشته باشیم، روحمان نیز لباس‌های متعددی از جنس خوبی می‌خواهد مثل لباس قناعت.

قناعت یعنی حرص نزن روحت را آرام نگاه‌دار و برای نداشته‌هایت روانت را بیمار نکن. مدام به این فکر نکن که دیگران چه دارند و تو چه نداری، منصف باش؛ در مقابل تلاش‌هایت آیا نتیجه نگرفته‌ای؟ یا اینکه فکر می‌کنی باید بدون تلاش به بلندای موفقیت برسی! آرام باش نترس.

حضرت علی(ع) معتقد است «بزرگ‌ترین گناه ترس است» چرا که عامل گناهان دیگر می‌شود. روحت را با توکل به خدا و اتکا به خدا از هر ترسی دور نگاه‌دار آن‌زمان است که تازه چشمانت به روی واقعیت هستی باز می‌شود.

 

                                                                            بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏


«اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ واحْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین؛ خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش و پاکدامنی و بپوشانم در آن جامه قناعت و خودداری و وادارم نما در آن بر عدل و انصاف و آسوده‌ام دار در آن از هر چیز که می‌ترسم، به نگاهداری خودت ای نگه‌دار ترسناکان»

مطالب مرتبط
captcha