حجتالاسلام والمسلمین حمید احمدی، عضو گروه انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داد، نوشت: زاده اول رجب سال۵۷ هجری از خانه نوربنیادِ امام علی بن الحسین(ع) و فاطمه بنت الحسن(ع) است. بدینجهت او را هاشمیٌ بین هاشمیَّیْن، عَلَویٌّ بین علویَّیْن و فاطمیٌ بین فاطمیَّیْن(هاشمیّی از دو هاشمی، علویّی از دو علوی و فاطمیّی از دو فاطمی) خواندهاند؛ زیرا نخستین کسی بود که نسبش هم به امام حسن مجتبی(ع) و هم به امام حسین(ع) میرسد. محمد نامیده شد و پیامبر خدا او را به لقب باقر خواند و به حسب برخی منابع تاریخی، پنج سال داشت که در واقعه خونین کربلا حضور داشت.
دوران سیاه استبداد و ستم مروانیان است. سالها در کنار پدر رنج و آلام مسلمانان خاصه شیعیان را با همه وجودش لمس کرده و در بحرانیترین دوره جامعه اسلامی زیست. در چنین زمانهای امامت و راهبری جامعه شیعیان را از سال ۹۵ تا سال۱۱۴ هجری عهدهدار میشود و در ادامه راه امام سجاد(ع)، به رغم همه تنگناها، با استفاده از فرصتهای ایجاد شده از نهضت خونین عاشورا، جبهه فرهنگی و علمی را گشود تا مکتب اهلبیت(ع) بسط و تعمیق یابد.
مدرسه تربیتی را بنا نهاد که به پرورش صدها شخصیت فرهیخته و تقویت بنیههای معرفتی اندیشه و فرهنگ شیعه انجامید.
در گزارشهای تاریخی معتبر، ۴۶۲ شخصیت فرهیخته و اندیشمند از ملیتهای مختلف را از شاگردان و تربیت شدگان آن حضرت نام بردهاند.
مرجعیت علمی امام تا بدانجا بود که جمعی از اندیشمندان از مذاهب اسلامی او را به دلیل وسعت علمش ستوده و برای تعلیم به نزدش میرفتند. روایات پرشمار در عرصههای مختلف علوم اسلامی که از او روایت شده، گواه منزلت علمی آن حضرت است.
اوج گیری فعالیت علمی و فرهنگی امام(ع) به تناسب شرایطی بود که شیعیان و جامعه بدان نیاز داشتند. جامعه پهناور اسلامی آن روز در اوج فرقهگرایی، افراطیگرایی و تفریطگرایی قرار داشت که همه موجودیت اندیشه و هویت اسلامی را تهدید میکرد. در چنین اوضاعی ضرورت داشت تا جامعه شیعیان هویت فرهنگی خویش را به درستی و با ظرافت تمام تعیّن بخشد.
از سوی دیگر، هجوم اندیشهها و آرای جدید از مکاتب مختلف به دلیل باز شدن مرز کشورهای بزرگ و صاحب فرهنگ و پیشینه تمدنی و نیز ورود ادیان مختلف به سبب فتوحات و ارتباطات گسترده و به علل جاذبههای فرهنگی، علمی، اقتصادی و بازرگانی جهان اسلام، هویت و ارزشهای اسلامی مورد تهدید قرار گرفت. بنابراین امام و نخبگان دینی و فرهنگی را واداشت تا به ایمنسازی فکری مسلمانان همت گمارند.
امام با ژرفاندیشی، برای هویتبخشی به شیعیان و دفاع از اندیشه اسلامی در مقابل این جریانهای وارداتی اعم از التقاطی، الحادی و انحرافی، نهضتی علمی و فرهنگی را هوشمندانه بنیان نهاد و با استفاده از سرمایه معنوی و اجتماعی عظیم نهضت عاشورا، به فراهم ساختن سرمایه انسانی که پیش نیاز آن بود، همت کرد.
رهآورد این مدرسه تربیت شخصیتهای علمی و فرهنگی بزرگی بود که هر یک در آسمان مکتب اهل بیت(ع) درخشیدند. از جمله برجستگان ایشان، زُرارة بن اَعین از متکلمان، محدثان و فقیهان و از رهبران بزرگ دینی در عراق و از تدوینکنندگان مکتب حقوقی شیعه است و از دیگر بزرگان این مدرسه محمد بن مسلم بن ریاحی الطائفی از معتمدترین و موفقترین شیعیان در عراق و راوی هزاران حدیث از امام است. او در کنار علم حدیث در حقوق و قضا نیز تبحر و دانش فراوان داشت.
همچنین بزرگانی مانند ابوبصیر لیث البختری فقیه بزرگ، کُمیت اسدی شاعر نامدار و برجسته شیعی و ابوحمزه ثمالی از فقیهان، محدثان و عارفان بزرگ شیعه، از تربیت شدگان این مدرسه فکری و علمی امام هستند.
در کنار این جهاد ایجابی، به مبارزه و نفی و نقد اندیشههای انحرافی و توجیهگران حکمرانی ظالمانه حکومت و فرقههای انحرافی همانند قدریه، مرجئه، غلات و مهدویت دروغین و عالمان وابسته و متملق پرداخت.
رویکرد امام در جهاد علمی و فرهنگی و مبارزه با افراط و تفریط، منجر به شکلگیری نهضت بزرگ فرهنگی و علمی عصر امام صادق(ع) شد که هویت فرهنگی، حقوقی و اجتماعی شیعیان به کمال رسید و از سایر نحلهها، جریانها و فرق متمایز شد.
در کنار این تلاش عظیم، هوشمندانه با اتخاذ تقیه به عنوان استراتژی حفظ اقلیت و سپر امنیتی برای شیعیان از کیان شیعه صیانت کرد و همراه با دفاع عقلانی از اندیشه و مکتب اهلبیت(ع) به حفظ و بسط فرهنگ این مکتب پرداخت که موجب گسترش جغرافیا و جمعیت شیعیان شد و موفق شد نهضتی بزرگ را با تربیت سرمایه انسانی والا و ارزشمند و اتخاذ راهبرد درست بنا نهد و با گسترش فرهنگ علوی، در مانایی مکتب اهل بیت(ع) نقش محوری ایفا کند.
انتهای پیام