به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی راغبی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داد، نوشت: «این جمعه که یاد امام زمان(عج) با ایام فاطمیه مقارن شده است، دلها بیش از همیشه میان آغاز مظلومیت و عدالت نهایی پیوند میخورد.
حضرت فاطمه زهرا(س) سرچشمه ولایت و مظهر تمامنمای پاکی، اخلاص و دفاع از حق است. انتظار مهدوی، بدون الگو گرفتن از اخلاق فاطمی، تنها ادعاست و منتظر حقیقی، کسی است که سیرهی مادر امام زمان(عج) را نقشه راه خویش در عصر غیبت قرار میدهد؛ چرا که امام مهدی(عج) رسالت نهایی خویش را بر همان مسیر و با دادخواهی مظلومیت اهل بیت(ع) و همه مظلومان تاریخ آغاز میکند.
بیشتر بخوانید:
بنابراین اخلاق فاطمی؛ جوهره اخلاق مهدوی است و در حقیقت اصول اخلاق فاطمی زیر است که هویت منتظر را میسازد:
۱. ولایتمداری و دفاع از حق (اصل آمادگی برای ظهور): پس از رحلت پیامبر(ص)، حضرت فاطمه(س) با صبر و استقامت بینظیر، بزرگترین الگوی دفاع عملی از ولایت شدند. ایشان نشان دادند که انتظار حقیقی، سکون و نشستن نیست، بلکه قیام درونی و پایداری در مسیر حق است. منتظر مهدی(عج) نیز باید در عصر غیبت، با آگاهی و بصیرت، مدافع ولایت و حامی حق باشد و هرگز باطل را تأیید نکند.
۲. ایثار و مقدم داشتن دیگران (اصل جامعهسازی منتظر): در دعاهای حضرت زهرا(س) شنیدهایم: «الجار ثم الدار»؛ یعنی اول همسایه، بعد خانه. جامعه منتظر، جامعهای فردمحور نیست؛ بلکه شبکهای از دلهای بههمپیوسته است و این همان درس بزرگ در اخلاق مهدوی است. جامعه منتظر باید جامعهای باشد که اعضای آن، به فکر یکدیگر بوده و با ایثار، دیگران را بر خود مقدم بدارند؛ نه اینکه هرکس به دنبال منافع شخصی خود باشد. این همان مقدمه ساختن جامعهای آرمانی برای حکومت جهانی مهدی(عج) است و هر قدر ایثار و همدلی در جامعه بیشتر شود، زمینههای ظهور فراهمتر میگردد.
۳. رضای الهی بهعنوان معیار رفتار (اصل تقوا): همانطور که پیامبر اکرم(ص) رضای فاطمه(س)، را ترازوی تشخیص حق و باطل قرار دادند؛ در دوران غیبت، منتظر واقعی باید بکوشد تا عملش مطابق رضای حضرت زهرا(س) باشد و سیره عملی آن حضرت را (در زهد، عبادت، و پرهیز از دنیاطلبی) الگو و معیار برای خود قرار دهد.
آنچه در اخلاق فاطمی گفته شد، تنها برنامهای برای تربیت فرد منتظر نیست، بلکه جهتگیری تاریخی و جهانی قیام امام زمان(عج) نیز بر همان بنیان فاطمی است. هم منتظران، سلوک و هویت اخلاقی خود را از فاطمه(س) میگیرند، و هم امام منتظَر، با همان روح و پیام فاطمی، مأموریت جهانی خویش را با احیای حق و دادخواهی از مظلومیت آغاز میکند.
در روایتی نورانی، پیامبر اکرم(ص) پس از خبردادن از ظلم به امیرالمؤمنین و اهلبیت فرموده است: «.. أَخْبَرَنِی جَبْرَئِیلُ أَنَّ ذَلِکَ یَزُولُ إِذَا قَامَ قَائِمُهُمْ وَ عَلَتْ کَلِمَتُهُم. فَعِنْدَ ذَلِکَ یَظْهَرُ اَلْقَائِمُ فِیهِمْ... اِسْمُهُ کَاسْمِی وَ هُوَ مِنْ وُلْدِ اِبْنَتِی فَاطِمَةَ یُظْهِرُ اَللَّهُ اَلْحَقَّ بِهِمْ وَ یُخْمِدُ اَلْبَاطِلَ بِأَسْیَافِهِمْ؛ جبرئیل به من خبر داد که این وضعیت از میان خواهد رفت، هنگامی که قائم آنان قیام کند، و کلمه (جایگاه و قدرت) آنان بلند گردد، در آن هنگام، قائم در میان آنان ظاهر میشود، نام او همانند نام من است، و او از فرزندان دخترم فاطمه است. خداوند به وسیله آنان حق را آشکار میسازد، و با شمشیر هایشان باطل را خاموش میکند» (بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ۳۷، ص ۱۹۱).
این نشان میدهد که دادخواهی برای اهل بیت(ع) و مظلومان، نمادی از اجرای کامل عدالت الهی و نفی تمام ستمهایی است که بر ولایت روا داشته شده و این امر، جزء لاینفک اهداف مهدوی است.
همچنین کتاب «مصحف فاطمه» که نزد امام زمان(عج) است، گنجینه علمی ظهور وپیوند علمی و معنوی دائمی بین مادر و فرزند و تضمین کنندهی تداوم علم لدنی در دوران حکومت مهدوی است.
بطور خلاصه، فاطمه زهرا(س) فقط مادر امامان نیست؛ بلکه راز زنده ماندن جریان ولایت و کعبه آمال امام منتظَر نیز هست.
ما هم اگر منتظر ظهوریم، باید در رفتار، اخلاق و سبک زندگی، یعنی اخلاص در عبادت، ایثار در روابط اجتماعی و ولایتمداری در موضعگیریها به اخلاق فاطمی نزدیک شویم؛ که این کوتاهترین راه رسیدن به امام زمان(عج) و مؤثرترین آمادگی برای ظهور است.
انتهای پیام