کد خبر: 4315303
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۲
اخلاق مهدوی/۱۶

فاطمه زهرا(س)؛ الگوی آمادگی برای ظهور و معیار اخلاق منتظران

ولایت‌مداری و دفاع از حق (اصل آمادگی برای ظهور)، ایثار و مقدم داشتن دیگران (اصل جامعه‌سازی منتظر) و رضای الهی به‌عنوان معیار رفتار (اصل تقوا) اصول اخلاق فاطمی است که هویت جامعه منتظر را می‌سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی راغبی، عضو هیأت علمی دانشگاه قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی راغبی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داد، نوشت: «این جمعه که یاد امام زمان(عج) با ایام فاطمیه مقارن شده است، دل‌ها بیش از همیشه میان آغاز مظلومیت و عدالت نهایی پیوند می‌خورد.

حضرت فاطمه زهرا(س) سرچشمه‌ ولایت و مظهر تمام‌نمای پاکی، اخلاص و دفاع از حق است. انتظار مهدوی، بدون الگو گرفتن از اخلاق فاطمی، تنها ادعاست و منتظر حقیقی، کسی است که سیره‌ی مادر امام زمان(عج) را نقشه‌ راه خویش در عصر غیبت قرار می‌دهد؛ چرا که امام مهدی(عج) رسالت نهایی خویش را بر همان مسیر و با دادخواهی مظلومیت اهل بیت(ع) و همه مظلومان تاریخ آغاز می‌کند.


بیشتر بخوانید:


بنابراین اخلاق فاطمی؛ جوهره‌ اخلاق مهدوی است و در حقیقت اصول اخلاق فاطمی زیر است که هویت منتظر را می‌سازد:

۱. ولایت‌مداری و دفاع از حق (اصل آمادگی برای ظهور): پس از رحلت پیامبر(ص)، حضرت فاطمه(س) با صبر و استقامت بی‌نظیر، بزرگترین الگوی دفاع عملی از ولایت شدند. ایشان نشان دادند که انتظار حقیقی، سکون و نشستن نیست، بلکه قیام درونی و پایداری در مسیر حق است. منتظر مهدی(عج) نیز باید در عصر غیبت، با آگاهی و بصیرت، مدافع ولایت و حامی حق باشد و هرگز باطل را تأیید نکند.

۲. ایثار و مقدم داشتن دیگران (اصل جامعه‌سازی منتظر): در دعا‌های حضرت زهرا(س) شنیده‌ایم: «الجار ثم الدار»؛ یعنی اول همسایه، بعد خانه. جامعه منتظر، جامعه‌ای فردمحور نیست؛ بلکه شبکه‌ای از دل‌های به‌هم‌پیوسته است و این همان درس بزرگ در اخلاق مهدوی است. جامعه منتظر باید جامعه‌ای باشد که اعضای آن، به فکر یکدیگر بوده و با ایثار، دیگران را بر خود مقدم بدارند؛ نه اینکه هرکس به دنبال منافع شخصی خود باشد. این همان مقدمه ساختن جامعه‌ای آرمانی برای حکومت جهانی مهدی(عج) است و هر قدر ایثار و همدلی در جامعه بیشتر شود، زمینه‌های ظهور فراهم‌تر می‌گردد.

۳. رضای الهی به‌عنوان معیار رفتار (اصل تقوا): همان‌طور که پیامبر اکرم(ص) رضای فاطمه(س)، را ترازوی تشخیص حق و باطل قرار دادند؛ در دوران غیبت، منتظر واقعی باید بکوشد تا عملش مطابق رضای حضرت زهرا(س) باشد و سیره عملی آن حضرت را (در زهد، عبادت، و پرهیز از دنیاطلبی) الگو و معیار برای خود قرار دهد.

آنچه در اخلاق فاطمی گفته شد، تنها برنامه‌ای برای تربیت فرد منتظر نیست، بلکه جهت‌گیری تاریخی و جهانی قیام امام زمان(عج) نیز بر همان بنیان فاطمی است. هم منتظران، سلوک و هویت اخلاقی خود را از فاطمه(س) می‌گیرند، و هم امام منتظَر، با همان روح و پیام فاطمی، مأموریت جهانی خویش را با احیای حق و دادخواهی از مظلومیت آغاز می‌کند.

در روایتی نورانی، پیامبر اکرم(ص) پس از خبردادن از ظلم به امیرالمؤمنین و اهل‌بیت فرموده است: «.. أَخْبَرَنِی جَبْرَئِیلُ أَنَّ ذَلِکَ یَزُولُ إِذَا قَامَ قَائِمُهُمْ وَ عَلَتْ کَلِمَتُهُم. فَعِنْدَ ذَلِکَ یَظْهَرُ اَلْقَائِمُ فِیهِمْ... اِسْمُهُ کَاسْمِی وَ هُوَ مِنْ وُلْدِ اِبْنَتِی فَاطِمَةَ یُظْهِرُ اَللَّهُ اَلْحَقَّ بِهِمْ وَ یُخْمِدُ اَلْبَاطِلَ بِأَسْیَافِهِمْ؛ جبرئیل به من خبر داد که این وضعیت از میان خواهد رفت، هنگامی که قائم آنان قیام کند، و کلمه (جایگاه و قدرت) آنان بلند گردد، در آن هنگام، قائم در میان آنان ظاهر می‌شود، نام او همانند نام من است، و او از فرزندان دخترم فاطمه است. خداوند به وسیله آنان حق را آشکار می‌سازد، و با شمشیر هایشان باطل را خاموش می‌کند» (بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ۳۷، ص ۱۹۱).

این نشان می‌دهد که دادخواهی برای اهل‌ بیت(ع) و مظلومان، نمادی از اجرای کامل عدالت الهی و نفی تمام ستم‌هایی است که بر ولایت روا داشته شده و این امر، جزء لاینفک اهداف مهدوی است.

همچنین کتاب «مصحف فاطمه» که نزد امام زمان(عج) است، گنجینه‌ علمی ظهور وپیوند علمی و معنوی دائمی بین مادر و فرزند و تضمین کننده‌ی تداوم علم لدنی در دوران حکومت مهدوی است.

بطور خلاصه، فاطمه زهرا(س) فقط مادر امامان نیست؛ بلکه راز زنده ماندن جریان ولایت و کعبه آمال امام منتظَر نیز هست.

ما هم اگر منتظر ظهوریم، باید در رفتار، اخلاق و سبک زندگی، یعنی اخلاص در عبادت، ایثار در روابط اجتماعی و ولایت‌مداری در موضع‌گیری‌ها به اخلاق فاطمی نزدیک شویم؛ که این کوتاه‌ترین راه رسیدن به امام زمان(عج) و مؤثرترین آمادگی برای ظهور است.

انتهای پیام
captcha