به گزارش ایکنا از قم به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیتالله صفایی بوشهری، استاد حوزه علمیه در سخنرانی معارفی شب اربعین حسینی در حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: در تاریخ انبیای یک حادثه و یک تقاضا در ناحیه جامعه دینی به پیامبران ادیان رخداده است و در قرآن ۱۴ بار پیرامون این موضوع خداوند وحی کرده است.
وی افزود: تمامی انبیای الهی در مقابل این رخداد و جامعه عصر خود یککلام مشترک داشتهاند اما نبی گرامی اسلام یک برخورد متفاوت داشته است.
امام جمعه بوشهر بیان کرد: آن رخداد اینگونه بود که جامعه دینی عصر هر پیامبری به جهت تحول عظیمی که آن پیامبر در جامعه ایجاد میکرد و جامعه جاهلی و بتپرست و جامعهای که دچار انحراف و ابتذال شده بودند به یک جامعه ایمانی و متمدن و دینی و دارای شاخصهها والای انسانی و الهی تبدیل میکرد.
صفایی بوشهری تأکید کرد: زمانی که مردم خدمت پیامبران الهی رسیدند عرضه داشتند در مقابل این تلاش چه پاداشی باید بدهیم خداوند میفرماید ما هیچ نیازی به پاداش شما نداریم و هیچ تقاضایی هم نداریم و پاداش ما دست خداوند است و تمام پیامبران همین کلام مشترک را داشتند.
وی یادآور شد: اجر و مزد پیامبری برای اصلاح جامعه و تبدیل یک جامعه بیدین و مبتذل به یک جامعه الهی چیزی نیست که اجر آن توسط مردم ادا شود اما در خصوص نبی گرامی اسلام مسئله فرق میکند و در کلام رسول خدا در قبال این سؤال و این تقاضا خداوند طور دیگری به نبی گرامی اسلام فرموده است که پاسخ داده شود.
صفایی بوشهری در ادامه گفت: خداوند به نبی گرامی اسلام دستور داده است به مردم بگوید در قبال این تقاضای مردم، مودت اهل بیت(ع) را درخواست کند.
وی افزود: شاید علیت تفاوت اجر و مزد رسالت سایر پیامبران با پیامبر اسلام این است که امت پیامبر اسلام باید به گونهای هدایت شوند که در آینده در صراط مستقیم قدم بردارند و مودت فی القربی داشته باشند که منظور از «فی القربی» هم کاملاً مشخص و واضح است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: اهل بیت(ع) خورشید پر فروغ هدایت هستند و داشتن مودت به حضرات معصومین تماماً به نفع خود مردم است و باعث میشود انسان در صراط مستقیم قرار گیرد.
وی بیان کرد: سیدالشهدا(ع) در خطابهای میفرماید ای مردم ملتزم شوید به مودت ما اهل بیت (ع) چرا که اگر کسی خداوند را ملاقات نماید و او مودت ما را داشته باشد از شفاعت و از ریسمان نجات ما بهرهمند خواهد شد.
صفاییبوشهری یادآور شد: در لسان عرب مودت یک معنایی دارد و محبت یک معنای دیگر چرا که محبت یعنی علاقه قلبی انسان به یک محبوب که درجاتی دارد که میتواند از برگرفته از تحقیق باشد یا برگرفته از معرفت باشد.
وی اضافه کرد: اما مودت یعنی داشتن محبتی به یک شخصی که براساس معرفت حقیقی باشد و میان این دو نفر یک پیوند قلبی و عقلی و براساس برهان باشد تا مانع از گسستن این پیوند باشد در حالی که در محبت میتوان سطح عادی باشد اما در مودت این مسئله مستحکم است و قابل انفصال نیست و در مودت تابعیت نیز به دنبال دارد در حالی که در محبت اینگونه نیست.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: اگر شخصی اینگونه حالتی داشته باشد نسبت به اهلبیت، دارای مودت است و اگر اینگونه نباشد فقط محبت دارد.
استاد حوزه علمیه در پایان اظهار کرد: امثال مالکاشتر و ۷۲ تن اصحاب سیدالشهدا مصداق بارز اصحابی هستند که دارای مودت بودند و بعضی از یاران اهلبیت(ع) فقط دارای محبت بودند. حضرت عباس(ع) نماد مودت است که داشتن این مودت هم عقلانیت و هم وفاداری به دنبال دارد.
انتهای پیام