مهم‌ترین دعا و ویژگی مؤمنین در آیات «آمَنَ الرّسول»
کد خبر: 4193386
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
حجت‌الاسلام رفیعی تبیین کرد؛

مهم‌ترین دعا و ویژگی مؤمنین در آیات «آمَنَ الرّسول»

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: آیات ۲۸۵ و ۲۸۶ پایانی سوره بقره به آمن الرسول معروف‌اند و مبتنی بر روایات اسلامی اگر کسی بعد از نماز عشا این دو آیه را بخواند گویا آن شب را احیاء و در عبادت و بندگی خدا به سر برده است.

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری حرم حضرت معصومه (س)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: آیات ۲۸۵ و ۲۸۶ پایانی سوره بقره به آمن الرسول معروف‌اند و مبتنی بر روایات اسلامی اگر کسی بعد از نماز عشا این دو آیه را بخواند گویا آن شب را احیاء و در عبادت و بندگی خدا به سر برده است.

 وی با بیان این که دو آیه پایانی سوره بقره که سخن از ایمان، اعتقادات و توحید دارد را می‌توان خلاصه‌ای از کل سوره بقره دانست، گفت: این آیات بعد از تصریح به ایمان پیامبر بر ایمان مؤمنان تأکید می‌کند؛ این که ایمان پیامبر بر ایمان مؤمن مقدم شده را می‌توان با مثال دیگ پر از آب تبیین کرد؛ چرا که برای گرم‌کردن آب، دیگ حرارت را از آتش‌گرفته به آب منتقل می‌سازد؛ لذا پیامبران پیش از دعوت مردم به ایمان، در گام نخست خودشان ایمان را اخذ و به اعتقاد راستین و راسخ آراسته‌اند.

 رفیعی با تأکید بر این که تمام مؤمنان همچون پیامبران باید به خداوند متعال، فرشتگان و کتب آسمانی اعتقاد داشته باشند، بیان کرد: اعتقاد به تمام کتب آسمانی از امتیازات دین مبین اسلام است و ما مسلمانان تورات و انجیل اصلی را به عنوان کتاب آسمانی قبول داریم.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه خداوند متعال پیامبران را بر اساس سطوح و کشش مردم مبعوث کردند، اظهار کرد: انبیا مروج و مبلغ ۵ پیامبر تشریعی و اولوالعزم هستند و پیامبر اعظم محمد مصطفی (ص)، خاتم الرسل و برترین انبیای الهی است.

 وی به فراز‌هایی از دعای حضرت ابراهیم در آیات ۱۲۸ و ۱۲۹ سوره بقره در بیان عظمت دعای بعثت رسول خدا (ص) اشاره کرد و افزود: ما به عنوان یک انسان در گام نخست باید به خدا ایمان و به ملائکه، کتب آسمانی و انبیای الهی اعتقاد و باور داشته باشیم.

 رفیعی با تأکید بر این که در احترام میان پیغمبران خدا که همه یک زبان و یک دل هستند، نباید فرق بگذاریم، تصریح کرد: قرآن کریم در ادامه آیه ۲۸۵ سوره بقره می‌فرماید؛ مومنان فرمان خدا را شنیده از آن اطاعت و اگر در مسیر اطاعت الله کم آوردند، از ذات اقدس الهی طب مغفرت می‌کنند.

 وی پذیرش معاد را از دیگر اعتقادات راسخ مؤمنین توصیف کرد و گفت: آیه ۲۸۶ سوره بقره، تصریح می‌کند که خدا هیچ کس را جز به اندازه توانایی‌اش تکلیف نمی‌کند. خداوند هیچ نیازی به اعمال انسان ندارد و هر کسی عمل شایسته‌ای انجام داده، به سود خوش بوده و اگر مرتکب کار زشتی گردد به زیانش خواهد بود؛ چرا که قهر انسان از آفتاب هیچ تأثیری بر آفتاب ندارد.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان اینکه هرکسی کار خیر می‌کند «لَهَا مَا کَسَبَتْ» و اگر کار شر می‌کند «عَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ»، اضافه کرد: رزق حلال به زندگی انسان برکت داده، نسل آدمی را صالح می‌سازد؛ اختلاس و دزدی نیز نه تنها آبروی و بی اعتباری در دنیا بلکه گرفتاری در آخرت را به همراه خواهد داشت.

 رفیعی با اشاره به آیه پایانی سوره بقره اظهار کرد: مؤمنان با تمام اوصافی که در این دو آیه بیان شد سه دعا را از خداوند متعال مطالبه می‌کنند؛ «رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِین»؛ پروردگارا! اگر فراموش کردیم یا مرتکب اشتباه شدیم، ما را مؤاخذه مکن. پروردگارا! تکالیف سنگینی برعهده ما مگذار، چنان که بر عهده کسانی که پیش از ما بودند گذاشتی. پروردگارا! و آنچه را به آن تاب و توان نداریم بر ما تحمیل مکن؛ و از ما درگذر؛ و ما را بیامرز؛ و بر ما رحم کن؛ تو سرپرست مایی؛ پس ما را بر گروه کافران پیروز فرما.

انتهای پیام
captcha