به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم حضرت معصومه(س) که شب گذشته، چهارم دیماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، به فرازهایی از خطبه قاصعه امیرالمؤمنین علی(ع) اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) در طولانیترین خطبه نهجالبلاغه تکبر را با بیانها و مثالهای مختلف بهخوبی تبیین کرده است.
وی با بیان این که تمام انبیا به استثنای حضرت سلیمان، همگی زندگی سادهای داشتند، ادامه داد: طاغوتیان تاریخ همواره زندگی ساده اولیاءالله را تحقیر میکردند، چراکه در نگاه فرعونیان تنها طلا، جواهرات و قدرت و شوکت ظاهری دنیا قابل تعظیم هستند.
حسینی قمی با تأکید بر اینکه برای خدای متعال کاری نداشت تا وقتی پیامبری را به نبوت مبعوث میکرد گنجها، طلاهای ناب و باغهای خرم را در اختیار او قرار دهد، بیان کرد: اگر پیامبری آراسته به انواع زیورآلات، گنجها و پرندگان بالای سرش بود، قطعاً این جبروت ظاهری چشمپرکن و عده زیادی را به سمت ایمان میکشاند؛ در حالی که خداوند متعال اراده کرده تا امت تسلیم مسائل معنوی پیامبران باشند، نه ظواهر مادی.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت افزود: خداوند میخواهد که پیروى از رسولانش، تصدیق به کتابهایش، خشوع در برابرش، فروتنى در برابر فرمانش و تسلیم به طاعتش امورى باشند خاص او.
وی با بیان اینکه هر اندازه آزمون پروردگار سختتر و سنگینتر، پاداش الهی آن بیشتر خواهد بود، اظهار کرد: خداوند متعال حضرت ابراهیم(ع) را به سنگینترین آزمونها مبتلا کرد و وقتی ایشان از این آزمونهای سخت سربلند شد، ذات اقدس الهی مقام والای امامت را به ایشان عنایت فرمود.
حسینی قمی با اشاره به دلایل وجود کعبه در سرزمین سخت، خشک و بیآب بیان کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبه قاصعه به این نکته اشاره میکنند که خدای سبحان میتوانست خانه کعبه را در خوش آب و هواترین مناطق زمین قرار دهد و بنایش را با سنگهای گرانبهای زینتى بسازد، اما چنین نکرد مبادا مردم متوجه جهات مادى شوند و اجر و پاداششان کم شود.
وی با بیان اینکه خداوند متعال با انواع سختیها تعبد بندگانش را امتحان میکند، اظهار کرد: یکی از دلایل وجود کعبه در سرزمین گرم و خشک و تأکید بر حضور در فضای سخت صحرای عرفات و هوای خشک حجاز برای زدودن دل انسان از تکبر است؛ در صفا و مروه همه انسانها از بالاترین مقامهای دنیایی تا پایینترین منزلتهای ظاهری در یک صف واحد قرار میگیرند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: انسان اگر تواضع و خشوع نسبت به مقام پروردگار در دل داشته باشد، ابواب آسمانی برای رسیدن به عفو الهی در دلش باز میشود؛ انسان اگر میخواهد مشمول عفو و رحمت الهی شود، باید منیت خود را بشکند، چراکه انسان با تکبر به جایی نمیرسد.
وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به روایات نبوی «لا یَدخُلُ الجَنَّةَ مَن کانَ فی قَلبِهِ مِثقالُ ذَرَّةٍ مِن کِبرٍ»، بیان کرد: علامه مجلسی در تشریح و توضیح این روایت نبوی میفرماید: «تکبر بین انسان و اخلاق ایمانی، فاصله میاندازد، چراکه تکبر کشتزار دهها گناه دیگر است.»؛ تکبر منشأ دهها رذیله و بزرگترین مانع تجلی فضایل اخلاقی است. اخلاق از بزرگترین ابواب بهشتی است، تکبر میان انسان و ابواب بهشتی که در اخلاق تجلییافته، فاصله میاندازد و اگر اهل تواضع و احسان باشیم درهای بهشت را درک میکنیم.
انتهای پیام