افرادی که بدون محاسبه اعمال بهشتی می‌شوند
کد خبر: 4186417
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
حجت‌الاسلام رفیعی تبیین کرد؛

افرادی که بدون محاسبه اعمال بهشتی می‌شوند

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه بر اساس روایات اسلامی برخی بدون محاسبه و در چشم به هم‌زدنی از عالم قبر مستقیماً وارد بهشت می‌شوند، گفت: این افراد کسانی هستند که در خلوت از نافرمانی خدا حیا و شرم داشتند و همواره به رضایت الهی راضی بوده، به اندكى كه روزى آنهاست، خشنود هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، سخنران حرم بانوی کرامت در محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه(س) که شب گذشته 15 آذرماه در شبستان امام خمینی(ره)، برگزار شد، در ادامه تفسیر آیاتی از قرآن کریم به آیه ۲۸۴ سوره بقره اشاره نمود و اظهار کرد: این آیه شریفه دررابطه‌با حسابرسی است، حسابرسی هر کشوری هرچقدر قوی‌تر باشد، خطای کمتری در آن کشور صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در دنیا حسابرسان تنها اعمال ما را می‌بینند و اگر در ذهنمان نیت بد، سوءظن و حسدی وجود داشته باشد را نمی‌توانند حسابرسی کنند؛ درحالی‌که قرآن کریم در این آیه شریفه تصریح می‌کند که خداوند حسابرسی است که از درون و انگیزه‌های اعمال انسان خبر دارد.

رفیعی با بیان این که آیه شریفه ۲۸۴ سوره بقره بر این نکته که هر آنچه در آسمان‌ها و زمین است همه ملک خداست تصریح دارد، ابراز کرد: آیه شریفه ۲۸۴ سوره بقره «وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحَاسِبْکُمْ بِهِ اللَّه» بر محاسبه اعمال و نیت‌های انسان تأکید دارد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر محاسبه و پاسخگویی انسان به عمل و به نیت خویش، یادآور شد: این که انسان نیت و فکر‌های اشتباهی به ذهنش خطور می‌کند، گناه نیست؛ این که خداوند متعال بر حسابرسی اعمال و نیات در روز قیامت تصریح می‌کند، منظور نیاتی است که به اعمال بر می‌گردد.

 انواع حسابرسی اعمال در روز قیامت

وی با بیان این که حسابرسی اعمال در روز قیامت سه نوع خواهد بود، بیان کرد: در روز رستاخیز بعضی‌ها حسابرسی آسان، برخی حسابرسی سخت و بعضی فارغ از بهشتی و جهنمی بودن بدون محاسبه خواهند بود.

رفیعی با تأکید بر این که کسانی که پرونده اعمالشان به دست راستشان داده می‌شود، حسابرسی راحتی خواهند داشت، گفت: خودارزیابی نفس یکی از افعال ارزشمند است و محاسبه نفس در این دنیا، حسابرسی روز قیامت را آسان می‌سازد.

 وی ضمن اشاره به روایت «إذا أوَیتَ إلى فِراشِکَ فانظُرْ ما سَلَکتَ فی بَطنِکَ و ما کَسَبتَ فی یَومِکَ و اذکُرْ أنّکَ مَیِّتٌ و أنَّ لکَ مَعادا»، ابراز کرد: محاسبه روزانه باید پیش از خواب انجام شود، امام صادق(ع) می‌فرماید: «هرگاه به بسترت رفتی بیندیش که در آن روز چه غذایی روانه شکم خود کرده‌ای و چه به دست آورده‌ای و به یاد آر که خواهى مرد و معادى در پیش دارى.»

سخنران محفل معارفی حرم مطهر محاسبه روزانه اعمال و به یاد قیامت بودن را مهم‌ترین مؤلفه پیشگیری از گسترش گناه و فساد در جامعه دانشت و ادامه داد: ضعف باور به حسابرسی و معاد از دلایل مهم افزایش جرم و جنایت در یک جامعه است. محاسبه در این دنیا حسابرسی روز جزا را برای انسان آسان می‌سازد.

رفیعی با بیان این که بهتر است انسان در همین دنیا پاسخ‌های دقیق و روشنی برای سؤالات قیامت داشته باشد، افزود: پیامبر اعظم(ص) می‌فرماید: «در روز قیامت، بنده قدم از جاى خود بر ندارد تا آن گاه که از چهار چیز بازخواست شود: از عمرش، که در چه راهى صرف کرده است؟ از جوانی‌اش؛ که در چه راهى به سر آورده است؟ از مالش؛ که از کجا آورده و در کجا خرج کرده است؟ و از دوستى اهل بیت(ع)»

محاسبه اعمال چه افرادی در روز قیامت آسان است

وی با اشاره به برخی از مهم‌ترین اعمال تسهیل کننده حسابرسی انسان در روز قیامت اشاره نمود و گفت: خوش‌اخلاقی و صله‌رحم حسابرسی انسان را آسان می‌سازد، امام علی(ع) در روایتی می‌فرماید: «إنّ مِن مَکارِمِ الأخْلاقِ أنْ تَصِلَ مَن قَطعَکَ، و تُعطِیَ مَن حَرمَکَ، و تَعْفوَ عَمَّن ظَلمَکَ»؛ اگر سه ویژگی، با آن که از تو پیوند بُریده ارتباط برقرار کنى، به آن که از تو دریغ ورزیده، عطا کنى و از آن که به تو ستم کرده درگذرى؛ در انسان باشد، حسابرسی روز قیامت را آسان می‌سازد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه حق‌الناس مهم‌ترین مؤلفه سخت کردن محاسبه اعمال در برزخ و قیامت است، بیان کرد: بر اساس روایات اسلامی برخی بدون محاسبه و در چشم به هم‌زدنی از عالم قبر مستقیماً وارد بهشت می‌شوند؛ این افراد کسانی هستند که در خلوت از نافرمانی خدا حیا و شرم داشتند و همواره به رضایت الهی راضی بوده و به اندکى که روزى آن‌هاست، خشنود هستند.

رفیعی با تأکید بر این که زهرا مرضیه(س) بارزترین مظهر حیا و رضای الهی است که در سراسر زندگی خود آن را به والاترین شکل تجلی دادند، ابراز کرد: برای آسان‌سازی محاسبه اعمال در روز قیامت، نسبت به اعمال ناپسند خود توبه نموده و همواره در مسیر رشد و افزایش اعمال نیک قدم برداریم.

انتهای پیام
captcha