بهبود معیشت اقشار کم درآمد جامعه مورد توجه مسئولین باشد
کد خبر: 4185187
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
آیت‌الله اعرافی:

بهبود معیشت اقشار کم درآمد جامعه مورد توجه مسئولین باشد

خطیب جمعه قم گفت: وظیفه ما آن است که به آینده کشور و نقش انتخابات در آن توجه کنیم، ضمن اینکه باید از روحیه مردمی و تلاش مسئولان تشکر کنیم، اما انتظار می‌رود مسئولین در حوزه معیشت و گشودن گره‌های زندگی اقشار متوسط رو به پایین اهتمام بورزند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، خطیب جمعه قمبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی، خطیب جمعه قم در خطبه‌های نماز جمعه امروز ۱۰ آذرماه که در مصلی قدس قم برگزار شد، با بیان اینکه تقوای الهی، ترسی مقدس و سازنده است، اظهار کرد: ترس‌ها بر دو نوع است؛ برخی ترس‌ها انسان را افسرده می‌کند و از پای در می‌آورد، اما ترس‌هایی وجود دارد که سازنده است و انسان را به پیش می‌برد.

وی ادامه داد: بزرگترین ترس مقدس و سازنده، ترس از عالم غیب و ترس در برابر عظمت خداوند است و لذا اگر به تقوا سفارش شده‌ایم بسیار سازنده است و چشم انسان را به انوار عظمت و شکوه خداوند باز می‌کند.

خطیب نماز جمعه قم اضافه کرد: سنت خدای متعال است که در همه امت‌ها و گروه‌ها پیامبری برانگیخته است که آن‌ها را به عبادت خداوند فرا خواند پس قانون اساسی از اصول اساسی زندگی بشر و فلسفه خلقت است.

وی افزود: عبادت در اصل کلمه، فروتنی، خضوع و تعظیم در برابر خداوند است؛ اما چند معنای دیگر نیز دارد، معنای اول آن همان چیزی است که در باب عبادت فقه ما آمده است اعمال خاصه متقوم به قصد تقرب الی الله همچون نماز، روزه و حج است؛ معنای دوم عبادت شامل همه کار‌های خوبی می‌شود که به قصد تقرب انجام پذیرد و اگر افعال انسان به قصد تقرب باشد مبدل به عبادت می‌شود.

اعرافی تاکید کرد: از الطاف خدا است که هم فصل خاصی را برای ارتباط با خودش باز کرده است و هم اجازه داده است که همه کار‌هایی خوب اگر با قصد قربت انجام پذیرفت در طراز عبادات قرار می‌گیرد؛ عبادت به معنای گسترده‌تری نیز به کار می‌رود و آن به معنای مطلق اطاعت است؛ لذا انطباق کار و زندگی انسان با اوامر و نواهی خداوند اطاعت است.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: عبادت یک معنای گستره‌تر دیگری دارد و آن عبادت تکوینی است عبادتی که قانون جاری و ساری در همه عالم است؛ واژه تسبیح در حدود ۱۰ آیه قرآن به همه موجودات آسمان و زمین نسبت داده شده است.

وی با بیان اینکه خواندن سوره‌های که با تسبیح خدا آغاز می‌شود برکاتی دارد و خواندن هنگام شب آثار زیادی برای انسان به همراه می‌آورد، اظهار کرد: عنوان سجده در قرآن هم آمده است که سراسر عالم در پیشگاه خدا سجده می‌کنند پس دعا، تسبیح و سجده که به عنوان مظاهر عبادت است در قرآن به همه عالم نسبت داده شده است.

وی ضمن تسلیت ایام فاطمیه، ادامه داد: در عصری هستیم که حضرت زهرا(س) می‌تواند گره گشای مشکلات دنیا و آخرت امت اسلام باشد و فاطمه(س) الگویی پاک برای تمام زنان عالم است؛ فاطمه زهرا(س) الگویی است که بزرگترین سرمایه برای ما و همه عالم است.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن گرامیداشت روز مجلس، بیان کرد: آیت‌الله مدرس تراز یک نماینده مردمی کوشا و مجاهد را نشان می‌دهد، شخصیتی که برای عزت و عظمت اسلام و ایران همه سختی‌ها را به جان خرید و وقتی در میدان بود یک روحانی تمام عیار و خادم پایه کار برای ملت ایران بود.

وی یادآور شد: ۱۶ آذر، روز دانشجو، روزی است که نشان دهنده مبارزات دانشجویان در برابر قدرت‌های استکباری بود. روزی که می‌تواند به دانشگاه ما نشاط مبارزه در راه خدا و خدمت به خلق را بدهد.

اعرافی بیان کرد: امید است دانشجویان و اساتید از روز ۱۶ آذر الهام بگیرند و بر مجاهدت خود در پیشرفت علمی، همبستگی و پیشبرد انقلاب اسلامی گام‌های اساسی بردارند؛ ملت ما نگاه به دانشگاه دارد و از دانشجویان انتظار پیشگامی در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی دارد.

امام جمعه قم با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه از اصول راهبردی نظام اسلامی است، گفت: امام خمینی (ره) فرمودند؛ دو قشر حوزه و دانشگاه در جهت رعایت مصالح کشور و در مسیر آرمان‌ها باید در کنار هم قرار بگیرند، و امروز در برابر قدرت‌های استکباری نیاز به این وحدت، انسجام، هم‌افزایی و همگرایی برای خدمت ملت داریم.

اعرافی تاکید کرد: حوزه و دانشگاه و همه ارکان سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی باید به مقوله تحقیق و پژوهش اهتمام داشته باشند و تحقیق و مطالعه باید پشتوانه تمام برنامه‌ها قرار گیرد؛ هفته پژوهش باید پیشرانی برای توجه همگان به پژوهش باشد.

وی افزود: وظیفه ما آن است که به آینده کشور و نقش انتخابات در آن توجه کنیم، ضمن اینکه باید از روحیه مردمی و تلاش مسئولان تشکر کنیم انتظار می‌رود در حوزه معیشت و گشودن گره‌های زندگی اقشار متوسط رو به پایین اهتمام بورزند.

مدیر حوزه‌های علمیه ضرورت جان بخشی به مساجد را مهم دانست و گفت: موج کرونا و برخی مشکلات جاری منجر به فتور و رخوت در برنامه‌های عبادی و حضور مردم در مساجد شد؛ اما به لطف خداوند در دوران پساکرونا مساجد فعال شد؛ فعالیت مسجد، حضور امام جماعت، حضور نسل جوان امروز یک تکلیف مضاعف است و باید تلاش کنیم رونق جدیدی به مساجد ببخشیم و این تکلیف قاطعی است که باید برای آن تلاش کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وقایع غزه گفت: مع الاسف امروز هجوم بی امانی به مردم مظلوم و شجاع غزه آغاز شد. آتش بس به این خاطر بود که دیدند نمی‌توانند ادامه دهند.

وی ادامه داد: رهبر ما به بیان زیبا گفتمان را در قصه فلسطین تبیین کردند؛ ما گفتمان زورگویانه نداریم و می‌گوییم انتخابات بین فلسطینی‌های اصیل، تکلیف را مشخص می‌کند، ما اهل ظلم و جنایت نیستیم، درحالی که شما در ۷۰ سال گذشته از هیچ جنایتی فروگذاری نکردید. زمانی که عالم اسلام در قصه فلسطین پیروز شود با عدل با شما برخورد می‌کند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: فجایعی در قصه غزه رخ دارد که در تاریخ کم‌نظیر است. این یک آزمون بزرگ برای دولت‌های اسلامی و مجامع بین‌المللی است.

وی یادآور شد: امروز مردم ایران، همه دستگاه و مسئولین در کنار ملت‌های مسلمان و مردم آزادی خواه جهان همراه با این موج انسانی حضور دارند فریاد آن‌ها مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا است.

انتهای پیام
captcha