برپایی کنگره بزرگداشت علامه طباطبایی با پیام مقام معظم رهبری
کد خبر: 4181063
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
محمدباقر خراسانی خبر داد:

برپایی کنگره بزرگداشت علامه طباطبایی با پیام مقام معظم رهبری

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی با بیان اینکه افتتاحیه اجلاسیه اصلی 24 آبان همزمان با چهل و دومین سالروز وفات علامه برگزار خواهد شد، ادامه داد: چند روز قبل دیدار اعضای کنگره با رهبر معظم انقلاب برگزار شد و مشروح بیانات در قالب پیام ایشان در افتتاحیه کنگره پخش خواهد شد.

محمدباقر خراسانیبه گزارش ایکنا، محمدباقر خراسانی، دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی، 20 آبان در نشست خبری این کنگره، گفت: به مناسبت چهلمین سال ارتحال مفسر بزرگ قرآن کریم، علامه طباطبایی، کنگره بزرگداشت ایشان از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری 33 مرکز داخلی و 9 مرکز بین‌المللی فعالیت خود را از آبان 1400 آغاز کرد و فراخوان مقاله از همان زمان اعلام و برگزاری پیش‌نشست‌هایی برنامه‌ریزی شد.

وی با بیان اینکه از ابتدا بنا شد تا به ابعاد دانشی علامه در عرصه‌های مختلف اعم از قرآن و حکمت نظری و عملی، کلام و ادیان، اخلاق و عرفان و فقه و اصول و به خصوص مباحث تفسیری و فلسفی پرداخته شود، ادامه داد: ریاست این کنگره برعهده آیت‌الله غلامرضا فیاضی، استاد فلسفه حوزه علمیه و دبیری علمی آن بر عهده حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا است و تاکنون شاهد استقبال خوب استادان بودیم و 359 چکیده در محورهای شش‌گانه برای دبیرخانه ارسال شد که 97 چکیده رد و مابقی پذیرفته شدند. بیشتری حجم چکیده مقالات در قرآن و حدیث و کمترین آن در فقه و اصول واصل شد؛ 73 درصد چکیده مقالات پذیرفته شدند و از 235 مقاله ارسال‌شده 114 مقاله پذیرفته شدند.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه خواهران سهم 57 درصدی در برگزاری این نشست‌ها داشته‌اند، گفت: مابقی از سوی حوزه‌های برادران و سایر مراکز حوزوی و غیرحوزوی برگزار شده است. در سطح بین‌المللی شش پیش‌نشست یکی در دهلی و مابقی در بغداد، کاظمین، نجف، کربلا و کوفه برگزار شد و با استقبال بسیار خوب اندیشمندان عراقی مواجه شد؛ این امر نشان می‌دهد علامه طباطبایی فقط در داخل شناخته شده نیستند بلکه در دیگر کشورها هم ایشان را می‌شناسند. 

جمع‌آوری خاطرات شفاهی علامه طباطبایی

دبیر اجرایی کنگره علامه طباطبایی با اشاره به اینکه سه پیش‌نشست در روزهای آینده در ترکیه برگزار می‌شود، از جمع‌آوری خاطرات شفاهی علامه خبر داد و افزود: خاطرات کسانی که به صورت مستقیم از ایشان خاطره داشتند جمع‌آوری شده است و بخشی از آن آماده نشر است. همچنین زندگینامه جامع و مختصر علامه طباطبایی برای بهره‌مندی عامه مردم از دیگر کارهایی است که برای کنگره تدوین و به 5 زبان فارسی، انگلیسی، عربی، ترکی استانبولی و اردو ترجمه و تألیف شده است و زندگینامه عربی در پیش‌نشست‌های عراق توزیع شد.

وی تأکید کرد: در بخش رسانه چند مستند آماده شده است از جمله مستند «فیض حضور» که در ایام شهادت شهید مطهری آماده شد، زیرا ایشان از برجسته‌ترین شاگردان علامه بود. همچنین مستند المیزان در 18 دقیقه به منظور تشریح شکل‌گیری المیزان از زبان علامه و کسانی چون آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله جوادی آملی و ... تولید شده است. قرائت قرآن علامه طباطبایی در این مستند به نمایش درآمده و مستند علامه در دست تدوین است که حدود یک ساعت خواهد بود. توجه به ابعاد تخصصی علامه در سوارکاری، معماری و... هم مورد توجه بوده است. ایشان معماری مدرسه حجیته را برعهده داشتند و در بین تمامی طرح‌هایی که از سراسر کشور به آیت‌الله العظمی حجت رسید طرح علامه طباطبایی انتخاب شد. حوضی در این مدرسه ساخته شد که برای تعیین دقیق قبله و نشان‌ دادن کوتاه و بلندترین روزها بود که متأسفانه از بین رفت و در این طرح نامی از علامه برده نمی‌شود.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی با بیان اینکه اشعار علامه طباطبایی جمع‌آوری شده و ویراست دوم آن در حال تدوین است، گفت: گاهی تصور می‌شود که 142 نشست با هزینه بسیار برپا شده، ولی دبیرخانه کنگره هیچ هزینه‌ای نکرده و همگی با استفاده از ظرفیت مراکز همکار انجام شده است.

افتتاحیه با پیام مقام معظم رهبری

خراسانی با اشاره به اینکه افتتاحیه اجلاسیه اصلی 24 آبان همزمان با چهل و دومین سال‌روز وفات علامه در مدرسه امام کاظم(ع) از ساعت 8:30 با پیام مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد، ادامه داد: دیدار اعضای کنگره چند روز قبل با رهبر معظم انقلاب برگزار شد و مشروح آن در قالب پیام ایشان در افتتاحیه کنگره پخش خواهد شد. همچنین پخش پیام آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله جوادی آملی و نیز سخنرانی آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از دیگر برنامه‌های این مراسم است. 

وی با بیان اینکه سخنرانی آیت‌الله فیاضی و معرفی آثار و اندیشه‌های علامه طباطبایی از دیگر بخش‌های این مراسم است، گفت: علامه حدود 20 سال به تهران سفر کرده و گفت‌وگوهایی با اندیشمندان داشتند که مجلدات آن پیدا شده است و این مجلدات ویرایش و منتشر خواهند شد. برنامه جامعی برای شامگاه 24 آبان با همکاری حرم مطهر حضرت معصومه(س) و سخنرانی آیت‌الله ناصر رفیعی خواهیم داشت و در پایان آئین سنتی تشرف به حرم و زیارت مرقد حضرت معصومه و زیارت مرقد علامه طباطبایی برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی با اشاره به اینکه کمیسیون‌های تخصصی کنگره 25 آبان در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار می‌شود، اظهار کرد: کمیسیون‌های ما شش موضوع را دربر می‌گرفت، ولی کمیسیون زن و خانواده به سبب اهمیتش به آن افزوده شد، زیرا علامه درباره زن و خانواده دیدگاه‌های مترقی داشتند. همچنین دیدگاه شاگردان برجسته ایشان در این کمیسیون بررسی خواهد شد.

خراسانی با بیان اینکه شنبه 27 آبان دومین کنگره در تالار وحدت تبریز برگزار خواهد شد و مهمانانی از ترکیه خواهیم داشت، تصریح کرد: آئین اختتامیه کنگره به مناسبت روز جهانی فلسفه در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا در تهران با سخنرانی رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد. همچنین دکتر حداد عادل و دکتر مخبر دزفولی در این مراسم سخنرانی می‌کنند و مهمانانی از روسیه، ترکیه و بیت‌الحکمه عراق خواهیم داشت.

جایزه جهانی علامه طباطبایی

وی با بیان اینکه در مراسم اختتامیه از برخی آثار علامه رونمایی خواهد شد و دبیرخانه دائمی علامه طباطبایی تأسیس می‌شود، اضافه کرد: طرح دیگر نامگذاری هفته حکمت اسلامی از 24 تا 30 آبان است. طرح گفتمان‌سازی حکمت اسلامی و جایزه جهانی حکمت و نشان جهانی علامه طباطبایی در حال پیگیری است و شورای عالی انقلاب فرهنگی قول مساعدت داده‌‌اند و این طرح در محضر رهبر انقلاب که دبیر شورا هم حضور داشت بیان شد.

خراسانی گفت: در حاشیه برنامه تهران نمایشگاهی از آثار فلسفی مرتبط با علامه از حوزه خواهران و برادران تشکیل می‌شود. همچنین چون علامه طباطبایی در خوشنویسی تبحر زیادی داشت از دانشجویان هنر دانشگاه الزهرا خواستیم که جملاتی از ایشان را خوشنویسی کنند و دانشجویان گرافیک تصاویری از ایشان تولید کنند و در قم هم بحث خوشنویسی با همکاری اداره کل فرهنگ و رشاد اسلامی استان قم در حال پیگیری است.

شایعات بی‌اساس در مورد رابطه امام و علامه طباطبایی

وی با اشاره به برخی شبهات و شایعات در مورد رابطه امام و علامه طباطبایی، تصریح کرد: از جمله شابعات این است که وقتی ایشان رحلت کرد امام مجلسی برای علامه برگزار نکردند و پیامی صادر نشد. صوت امام خمینی در مورد علامه را پیدا کرده‌ایم که بیانگر علاقه امام به ایشان است. همچنین صوتی از مرحوم آیت الله فلسفی یافته‌ایم که در مراسم ختم علامه در مسجد اعظم قم، که از سوی آیت‌الله العظمی گلپایگانی برگزار شد، گفته است که همزمان با این برنامه، مجلسی از سوی امام خمینی در تهران برای بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار شده است که به این شایعات خاتمه می‌دهد.

 

انتهای پیام
captcha