گردهمایی استادان علوم عقلی با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی برگزار می‌شود
کد خبر: 4098872
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
دبیر اجرایی کنگره علامه طباطبایی خبر داد:

گردهمایی استادان علوم عقلی با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی برگزار می‌شود

محمدباقر خراسانی، دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی گفت: امسال سیزدهمین گردهمایی علوم عقلی در روز 25 آبان ماه با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی برگزار می‌شود.

محمد باقر خراسانیبه گزارش ایکنا، محمدباقر خراسانی، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی و دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی، 21 آبان ماه در نشست خبری کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه سید محمدحسین طباطبایی، گفت: این مجمع از سال 1394 تاکنون اقدام به برگزاری چندین دوره برنامه‌ در راستای بزرگداشت علامه طباطبایی کرده است و امسال هم از 21 آبان تا سوم آذرماه به مدت دو هفته برنامه‌هایی در شش استان و هشت شهرستان برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: 25 برنامه عمومی و تخصصی در نظر گرفته شده که 15 برنامه تخصصی و 9 نشست عمومی در قم و برخی استان‌ها برگزار خواهد شد و یک گردهمایی استادان علوم عقلی هم در دستور کار قرار دارد.

گردهمایی استادان علوم عقلی

خراسانی ادامه داد: امسال سیزدهمین گردهمایی علوم عقلی در روز 25 آبان ماه با سخنرانی حکیم متاله آیت‌الله جوادی آملی برگزار می‌شود، البته بنا بر این بود که بتوانیم برنامه را به صورت حضوری برگزار کنیم ولی شرایط ایشان سبب شده تا گردهمایی با حضور افراد محدودی برگزار شود و  البته پخش زنده برنامه را هم خواهیم داشت.

وی افزود: علامه مصباح یزدی خدمت آقای حداد عادل این جمله زیبا را فرموده بودند که فلسفه ایران، رئیس دارد و رئیس آن آقای جوادی آملی است. بنابراین در این گردهمایی بنا داریم تا از ارشادات رئیس فلسفه ایران بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه برخی موضوعات مرتبط با تفسیر و علوم قرآن مورد توجه بیشتری در این دوره از کنگره بزرگداشت قرار گرفته است، اظهار کرد: نشست جایگاه روایات در روش تفسیری علامه طباطبایی را روز 26 آبان در قم با حضور آیت الله رجبی، و حجج اسلام علی‌اکبر بابایی و شفیعی دارابی برگزار خواهیم کرد.

خراسانی افزود: نشست‌های علمی دیگری هم در اصفهان، تبریز، مشهد، ملایر، خسروشاه و اسکو برگزار خواهد شد و هر کدام برنامه‌ای در محیط‌های علمی حوزوی و دانشگاهی خواهند داشت و پیش‌بینی ما این است که چند برنامه دیگر هم به مجموعه برنامه‌ها اضافه شود.

116 برنامه در بزرگداشت علامه

خراسانی با بیان اینکه تاکنون در هفت دوره بزرگداشت علامه طباطبایی، 116 برنامه شامل 88 نشست تخصصی، 21 نشست عمومی و چند همایش نیم روزه، چهار گردهمایی استادان علوم عقلی و یک جلسه رونمایی کتاب داشته‌ایم، گفت: ماحصل برنامه‌های علمی تخصصی و عمومی در قالب یک عنوان کتاب و شش جلد منتشر شده است و جلد هفتم هم امروز در این نشست رونمایی شد و بنا داریم تا قبل از آبان 1402 جلد هشتم هم به عرضه عمومی برسد.

دبیر اجرایی کنگره بزرگداشت علامه طباطبایی، افزود: از جمله کارهای دیگر مرتبط با شخصیت و آثار علامه طباطبایی، برگزاری کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی است که مراسم آغاز و فراخوان آن در چهلمین سالگرد در سال 1400 در حرم مطهر حضرت معصومه(س) آغاز به کار کرد و از همان زمان، طرح جامعی برای برگزاری کنگره تدوین و فراخوان آن در شش محور، قرآن و حدیث، حکمت نظری و عملی، کلام، ادیان، اخلاق و عرفان اعلام شد.

خراسانی با بیان اینکه با وجود کرونا استقبال خوبی از کنگره انجام شد، افزود: 337 چکیده به دبیرخانه کنگره رسید که 245 چکیده پذیرفته شده است. در نهایت 216 اصل مقاله به دبیرخانه رسیده است و چون  فراخوان ما تا بهار 1401 بود و تمدید هم نشد لذا آثار در این حد باقی ماند و هم‌اکنون  فرایند ارزیابی آن در حال انجام است و 769 مورد ارزیابی داشته‌ایم.

خراسانی اظهار کرد: 40 کمیته برای برگزاری کنگره با حضور شخصیت‌های حوزوی تشکیل شده و در شش محور فراخوان شده هم هماهنگی و تلاش بیشتری در حال انجام است. همچنین از آبان 1400 تاکنون 40 پیش نشست علمی در 14 استان و 26 شهرستان برگزار شده است و 48 موضوع در آن مورد بحث قرار گرفته است و از 48 کارشناس و ده ناقد استفاده کرده‌ایم.

پیش‌بینی 70 نشست علمی

وی اضافه کرد: آئین‌نامه منضبطی هم برای این پیش‌نشست‌ها طراحی شد و علاوه بر برگزاری نشست‌های قبل، 11 درخواست دیگر هم داریم که تعداد زیادی از آن در هفته جاری برگزار خواهد شد. پیش‌بینی ما برگزاری بیش از 70 نشست است و چون جنبه بین‌المللی هم دارد با استادان و مراکزی در خارج کشور تعاملاتی شده است و هند، اندونزی برنامه‌های خود را ارسال کرده‌اند؛ فرانسه، آلمان، ترکیه، روسیه و بوسنی و کرستان عراق هم به زودی برنامه‌های خود را اعلام خواهند کرد.

وی با بیان اینکه اندیشمندان داخلی تا 31 خرداد ماه می‌توانستند آثار خود را ارسال کنند، افزود: همچنین تعدادی مقاله هم از اندیشمندان خارجی در حال ارسال به دبیرخانه کنگره است البته این نکته را هم مورد تاکید قرار دهم که برای برپایی پیش‌نشست‌های کنگره، هیچ هزینه‌ای از سوی دبیرخانه مرکزی پرداخت نشده و از طرفیت مراکز علمی بهره برده‌ایم و به نظر بنده این مسئله ضمن ایجاد تعامل میان مراکز می‌تواند به یک الگو هم بدل شود.

خراسانی گفت: تاکید ما در کنگره تمرکز صرف روی نخبگان نیست لذا الگوسازی شخصیت اخلاقی و علمی علامه برای عموم مردم هم مدنظر بوده و به جمع‌آوری خاطرات شفاهی مرتبط با ایشان پرداخته‌ایم، از این رو سراغ شاگردان ایشان رفته و سؤالات و ابهاماتی را که پیرامون ایشان مطرح است برطرف کرده‌ایم؛ برخی تلاش دارند تا شخصیت ایشان را مخدوش کنند و ما با مصاحبه با شاگردان برجسته و منسوبین ایشان همچنین شاگردان باواسطه تلاش داریم تا این ابهامات برطرف شود.

جمع‌آوری خاطرات علامه طباطبایی

وی اضافه کرد: یک فایل صوتی برای بنده ارسال شده که علامه با انقلاب و امام خوب نبود و نسبت به شهدا فلان موضوع را داشت در صورتی که وقتی سراغ شاگردان ایشان رفتیم می‌بینیم این سخنان بی‌پایه و بی‎اساس است از جمله آیت‌الله تحریری می‌گفت روز 19 دی 1356 که علما در حمایت از امام در قم تجمع کردند علامه یکی از افرادی است که در این جلسه حاضر بوده است و سخنرانی کرده است.  

وی در ادامه افزود: البته در جمع‌آوری خاطرات خط قرمزی نداریم و از هر ظرفیتی بهره‌مند خواهیم شد و اعضای خانواده ایشان هم در لیست ما قرار دارند تا با آنها مصاحبه کنیم لذا مصاحبه با آقازاده آقای الهی که بیشترین حشر و نشر سیاسی را با علامه داشته است هم در دستور کار است.

دبیر اجرایی کنگره با بیان اینکه  18 مرکز علمی، فرهنگی و اجرایی هم در برگزاری کنگره همکاری دارند، اضافه کرد: مراسم اختتامیه کنگره قرار بود در اسفند 1401 یعنی سالروز ولادت علامه برگزار شود ولی با پیشنهاد برخی شعب به بهار 1402 منتقل شده و امیدواریم در اردیبهشت ماه سال آینده اجلاسیه اصلی را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه سه دبیرخانه مرکزی، دانشگاه علامه و یک دبیرخانه در تبریز برای برگزاری این کنگره وجود دارد، گفت: اواخر آبان روز جهانی فلسفه است و یونسکو برنامه‌هایی برگزار می‌کند و ما هم برنامه‌ای را روز سوم آذر خواهیم داشت. همچنین از دیگر برنامه‌های مورد توجه مجمع عالی حکمت بحث آموزش فلسفه به کودکان است و در این راستا، کارگروه آموزش حکمت برای کودکان و نوجوانان راه‌اندازی شده و یک بحث علمی هم در مجموعه ویژه برنامه‌های امسال خواهیم داشت.

شعار زن، زندگی، آزادی

خراسانی همچنین با تاکید بر اینکه فلسفه باید امتداد اجتماعی بیشتری در کشور پیدا کند، اظهار کرد: متاسفانه هنوز گروه‌های ما به فلسفه حجاب ورود نکرده‌اند ولی در مورد جایگاه زن در این دوره یک نشستی خواهیم داشت و از منظر علامه طباطبایی به این بحث می‌پردازیم. ما به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی به شعار «زن، زندگی آزادی» بیشتر  از کسانی که شعار آن را می‌دهند پایبندیم و آنها فقط شعار می‌دهند و  احترامی برای زن قائل نیستند.

لزوم ارائه ویراست جدید از المیزان

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی از برگزاری نشستی با موضوع حکمرانی مطلوب هم در دستور کار است، تصریح کرد: یکی از کارهایی که به نظر ما لازم است انجام شود؛ ویراست جدیدی از تفسیر المیزان است، ضمن اینکه ما ترجمه روانی هم از المیزان تولید نکرده‌ایم و باید در متن عربی آن هم تصحیحاتی ایجاد شود. در دیداری که با آیت‌الله اعرافی هم داشتیم ایشان بر این موضوع تاکید داشت.

وی افزود: سرفصل جدیدی از تفسیر المیزان باید در حوزه‌های علمیه آغاز شود. در همایش اخلاق و ادیان که در قم برگزار شد پرفسور هارت، مسئول دپارتمان قرآن در آمریکا حضور داشت و وقتی از او سؤال کردیم که از چه تفاسیری بیشتر استفاده می‌کنند به مجمع البیان و المیزان اشاره کرد و اشاره کرد که المیزان کتاب محوری است. بنابراین المیزان تا حدودی جایگاه خود را یافته است.  

انتهای پیام
captcha