توصیه علامه طباطبایی به یک طالب سیر و سلوک
کد خبر: 4182026
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
آیت‌الله غلامرضا فیاضی بیان کرد:

توصیه علامه طباطبایی به یک طالب سیر و سلوک

استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه بزرگانی چون علامه طباطبایی علم و عمل را با هم درآمیختند، تاکید کرد: ما از روش علامه و روش شاگردان ایشان اینطور استفاده کردیم که خود انسان باید به آنچه برای رشد عملی لازم است در آن سطحی که می‌داند عمل کند.

غلامرضا فیاضیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله غلامرضا فیاضی؛ رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی و رئیس کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی، 24 آبان ماه در مراسم افتتاحیه این کنگره در قم که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: یکی از دوستان بنده به آیت‌الله حسن‌زاده آملی عرض کرد که ظاهرا برای دستیابی به سعادت، کسب علم و دروس حوزوی کافی نیست و تقوا اساس سعادت انسان است لذا شما دستگیر ما باشید و مطالبی بفرمایید که ما در مسیر سعادت قرار بگیریم.

وی افزود: استاد فرمودند برو خدمت علامه طباطبایی و درخواست خودت را به ایشان اظهار کن، این دوست ما گفت من خدمت علامه رفتم و ایشان فرمودند آیا شما به وعده‌های الهی در قرآن باور دارید؟ تعجب کردم و گفتم مگر می‌شود انسان به وعده الهی باور نداشته باشد؛ ایشان ادامه دادند که قرآن فرموده است: وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ؛ کسانی که نهایت سعی و تلاش خود را در راه خدا بکنند ما قطعا آنان را به راه‌های خودمان هدایت می‌کنیم. 

آیت‌الله فیاضی بیان کرد: ما از روش علامه و روش شاگردان ایشان مانند آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله حسن‌زاده آملی اینطور استفاده کردیم که خود انسان آنچه را که برای رشد عملی لازم است در آن سطحی که می‌داند باید به آن عمل کند؛ اگر کسی به آنچه را که می‌داند عمل کند آیه فرموده است ما خودمان هدایتش خواهیم کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه در آیه دیگری هم فرموده است: إِنَّ عَلَينَا لَلهُدَىٰ، افزود: ما چون خدا و در نهایت اوج و رحمت و رافت و محبت به انسان‌ها هستیم بر خود وظیفه می‌دانیم از بندگان دستگیری کنیم؛ در آیه شریفه دیگر هم فرمود: «یضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَ یَهْدِى مَنْ یَشَاءُ»؛ خدا کسی را هدایت می‌کند که خودش هم بخواهد و در این مسیر جدیت دارد و قدم برمی‌دارد؛ حتی کسانی که می‌گویند این ضمیر به خدا بازگشت دارد باز باید بیان کنند که چرا خدا عده‌ای را هدایت و عده‌ای را گمراه می‌کند و در نهایت معترف خواهند شد که خدا کسانی را هدایت می‌کند که خودشان بخواهند زیرا انسان به تعبیر ایه شریفه مختار است: إِنَّا هَدَينَٰهُ ٱلسَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرٗا وَ إِمَّا كَفُورًا.

وی ادامه داد: در مورد تعبیر سبلنا هم باید بگوییم یعنی من خدا و همه عواملم در خدمت چنین انسانی هستیم و این عوامل از امام زمان(عج) تا کسی که فرزند من است و خدا جمله‌ای را بر زبان او جاری کرده است تا من هدایت شوم شامل می‌شود. البته این هدایت مشروط بر این است که انسان استکبار نکند و پا روی نفس خود بگذارد. سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَإِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَا يُؤْمِنُوا بِهَا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لَا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ.

فیاضی بیان کرد: انسان متحیر می‌ماند که چطور برخی راه انحرافی را می‌روند و این ناشی از اضلال خداست زیرا خود این فرد حق را فهمیده است و باز استکبار می‌کند. 

وی در خاتمه سخنانش گفت: ما از اساتید خود مانند علامه طباطبایی این مسئله را آموختیم و از خدا می‌خواهیم که خدا توفیق دهد در راه سربازی امام زمان جدیت و اخلاص داشته باشیم و درست هم عمل کنیم.

انتهای پیام
captcha