تخریب مسجد العمری با قدمت 14 قرن در حمله صهیونیست‌ها
کد خبر: 4176869
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷

تخریب مسجد العمری با قدمت 14 قرن در حمله صهیونیست‌ها

مسجد العمری غزه، یکی از قدیمی‌ترین مساجد جهان با تاریخی به قدمت 14 قرن که همواره یکی از اماکن اجتماع مسلمانان بوده است، در حملات رژیم صهیونیستی ویران شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الوطن نیوز، رژیم صهیونیستی بدون توجه به قوانین بین‌المللی که حمله به بناهای تاریخی، بیمارستان و مراکز دینی را ممنوع می‌داند، بناهای دینی و مراکز درمانی در نوار غزه را مورد هدف قرار داده است.

مسجد العمری واقع در اردوگاه جبلیه نوار غزه که از سوی صهیونیست‌ها مورد هجوم قرار گرفته است، ابتدا تنها مناره‌ای از آن باقی مانده بود اما اشغالگران صهیونیست پس از آن نیز به بقایای مسجد حمله و مناره باقیمانده را نیز ویران کردند.

قدمت ساخت مسجد العمری که به دلیل نسبت دادن ساخت آن به خلیفه دوم، به این نام نامیده می‌شود، به 1400 سال پیش برمی‌گردد.

این مسجد تا زمان جنگ‌های صلیبی مقصدی برای زائران در شهر غزه و اطراف آن بوده است. این مسجد سومین مسجد بزرگ در فلسطین محسوب می‌شود و مساحتی بالغ بر 4 هزار متر مربع داشت.

در این مسجد کتابخانه‌ای معروف قرار داشت که قدمت آن به صدها سال پیش می‌رسید، مسجد العمری به دلیل معماری منحصربه‌فرد خود به موزه کوچکی از هنر اسلامی شهرت داشت. این مسجد دارای معماری مملوکی بود و مناره‌های آن نیز به سبک مملوکی چندضلعی بود، مرتفع‌ترین مناره مسجد عمری هشت‌ضلعی و یکی از بهترین نمونه‌های معماری مملوکی در فلسطین محسوب می‌شد.

اهالی نوار غزه در اعتراض به تخریب این مسجد، در ویرانه‌های مسجد به برگزاری نماز جمعه در ویرانه‌های این مسجد اقدام کردند.

انتهای پیام
captcha