مسجد، دانشگاه تعلیم معارف الهی است
کد خبر: 4175208
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت:

مسجد، دانشگاه تعلیم معارف الهی است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فلاح‌زاده مسجد را دانشگاه و پایگاه تعلیم معارف الهی و قرآن کریم را متن آموزش این پایگاه و عالم ربانی را استاد این دانشگاه دانست و گفت: آبادی‌های مسجد به زیبایی‌های ظاهری نیست و مسجدی که نمازگزار نداشته، عالم ربانی در آن نباشد و معارف قرآنی تعلیم داده نشود، آباد نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، استاد حوزه علمیه، شب گذشته، 21 مهرماه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به سالروز تشریف‌فرمایی کریمه اهل‌ بیت حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم، نکاتی را در خصوص زندگانی حضرت معصومه(س) و فضایل ایشان و کیفیت به اقتدای ایشان ارائه کرد.

وی با بیان اینکه تمام فراز‌های زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) برای همه ما درس‌آموز است، ادامه داد: حضرت فاطمه معصومه(س) در سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره متولد شدند و حدود ۲۷ سال سن داشتند که برادرشان امام رضا(ع) بالاجبار از مدینه به خراسان هجرت کردند.

فلاح‌زاده با اشاره به اینکه یک سال بعد از هجرت اجباری ثامن‌الحجج فاطمه معصومه(س) با جمعی از بستگان تحت کاروانی برای دیدار و پیوستن به سمت خراسان حرکت کردند، اظهار کرد: وقتی کاروان حضرت معصومه(س) به ساوه می‌رسد مأموران حکومتی به این کاروان حمله و جمعی از همراهان حضرت به شهادت می‌رسند و به نقل‌های تاریخی حضرت معصومه(س) نیز مسموم می‌شوند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت یادآور شد: حضرت خود را به قم که در آن دوران از پایگاه‌های بزرگ پیروان اهل‌ بیت(ع) بود، رساندند و مورد استقبال اهالی این دیار قرار گرفتند.

وی در ادامه به نقل‌های تاریخی در رابطه‌ با اسکان حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر مقدس قم اشاره کرد و گفت: حضرت معصومه(س) دارای مقام عصمت هستند، هرچند عصمت نسبی است؛ اما آنچه امام رضا(ع) در رابطه‌ با خواهر بزرگوارشان فرمودند که معصومه هستند، یعنی نه گناه کردند و نه فکر گناه کردند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تبیین مقام روایت کریمه اهل‌ بیت(ع) با تأکید بر اینکه حضرت معصومه(س) از راویان بزرگ احادیث اهل‌ بیت(ع) هستند، بیان کرد: برخی از روایاتی که از حضرت معصومه(س) نقل شده، در رابطه‌ با واقعه غدیر و عواقب فراموشی آن است.

وی با بیان اینکه در روز قیامت قرآن، مسجد و عالم ربانی از برجسته‌ترین شاکیان برخی از انسان‌ها خواهند بود، تصریح کرد: مسجدی که اهالی محل و همسایگانش در آن نماز نخوانند و قرآنی که رها شده و غبار گرفته و خوانده نمی‌شود و عالمی که به آان رجوع نمی‌شود، از جمله شاکیان روز قیامت هستند.

فلاح‌زاده مسجد را دانشگاه و پایگاه تعلیم معارف الهی، قرآن کریم را متن آموزش این پایگاه و عالم ربانی را استاد این دانشگاه دانست و اظهار کرد: آبادی‌های مسجد به زیبایی‌های ظاهری نیست و مسجدی که نمازگزار نداشته، عالم ربانی در آن نباشد و معارف قرآنی تعلیم داده نشود، آباد نیست. مسجد نه‌ تنها محل عبادت، بلکه باید محل کسب معرفت نیز باشد.

وی با بیان اینکه در میان امامزادگان تنها زیارت‌نامه ابوالفضل‌العباس(ع)، علی‌اکبر(ع) و فاطمه معصومه(س) توسط امام معصوم انشا شده است، تصریح کرد: در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) ضمن سلام به انبیا و اوصیا و ائمه اطهار(ع) از بانوی کرامت درخواست می‌کنیم که از ما شفاعت کرده دست ما را بگیرید «یَا فاطمه اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ.»

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به مقام فقاهت و دانش دین‌شناسی بانوی کرامت تأکید کرد: در وصف فاطمه معصومه(س) همان تعبیر زینب کبری(س)، یعنی «عالمه غیر معلمه» به کار برده شده است.

فلاح‌زاده ضمن اشاره به مخالفت‌های تاریخی دشمنان ولایت با نام فاطمه، با تأکید بر اینکه ائمه اطهار(ع) مقید بودند تا نام فرزندان دخترشان را فاطمه بگذارند، یادآور شد: خدا را شاکریم که همچنان نام مبارک فاطمه در صدر اسامی دختران سرزمینمان است، چراکه انتخاب اسامی فرزندان به نام مبارک ائمه اطهار(ع)، یکی از شاخص‌های پیروی از یاد، نام و سیره اهل‌ بیت(ع) است.

انتهای پیام
captcha