نمایش کتیبه فولادی «امام زین‌العابدین(ع)» در موزه فاطمی
کد خبر: 4162082
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱

نمایش کتیبه فولادی «امام زین‌العابدین(ع)» در موزه فاطمی

امین اموال موزه فاطمی از نمایش کتیبه نفیس «صلی علی الامام علی زین‌العابدین» که قطعه‌ای از طوق عزاداری سید‌الشهدا(ع) در عهد صفوی بوده است در گنجواره حسینی واقع در تالار عترت موزه فاطمی خبر داد.

کتیبه فولادی «امام زین العابدین»به گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، سیدمحمود کشفی، امین اموال موزه فاطمی اظهار کرد: کتیبه دست‌ساخته و بسیار نفیس از طوق عزاداری اباعبدالله(ع) که به‌صورت مشبک‌کاری از جنس فولاد ساخته شده و مزین به اسمای الهی و صلوات بر امام سجاد(ع) است در موزه فاطمی به نمایش درآمد.

وی با بیان اینکه قطعاتی از توق‌های دوره صفوی و قاجاری متعلق به شهر مقدس قم که در ایام عزاداری محرم و صفر مورد استفاده قرار می‌گرفته، در موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) به نمایش گذاشته شده است، افزود: این قطعه دست‌ساخته و بسیار نفیس بوده و به‌صورت مشبک‌کاری از جنس فولاد ساخته شده و دارای کتیبه‌هایی با اسمای الهی و صلوات بر امام سجاد(ع) پیام‌آور عاشورای حسینی است.

امین اموال موزه فاطمی اظهار کرد: در این کتیبه به خط نستعلیق و ثلث با هنر مشبک‌کاری روی فولاد در طرح واگیره بزرگ عبارت «صلی علی الامام علی زین‌العابدین» کار شده است؛ و در دو واگیره چهار پرِه کوچک در دو طرف کتیبه اصلی عبارت‌های «یا باعثَ الارواح» و «یا غافرُ الذنوب» به خط نستعلیق ساخته شده است.

وی گفت: نقوش زمینه اثر، طرح ختایی زیبا و نقوش خارج کتیبه‌ها، با طرح اسلیمی بسیار ظریف و زیبا تزئین شده است و ابعاد این قطعه ارزشمند ۲۵ در ۸ سانتی‌متر است.

کشفی اظهار کرد: این آثار به‌عنوان پیشینه ابزار و آیین عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) در گنجواره حسینی واقع در تالار عترت موزه فاطمی نمایش یافته و قطعاتی از توق‌های عزاداری که نمایانگر هنر فلزکاری در ایران اسلامی است نیز در گنجینه فلز و زندگی واقع در تالار عبرت این موزه به نمایش گذاشته شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این اثر، آثار مرتبط با امام سجاد(ع) از دوره سلجوقی تا معاصر اعم از کاشی‌ها، کتب دعا، زیارتنامه و نقاشی‌ها در گنجینه‌های موزه فاطمی موجود است.

امین اموال موزه فاطمی یادآور شد: چند صحیفه سجادیه خطی و نفیس با قدمت صفوی و قاجاری در این موزه وقفی نگهداری می‌شود و برخی از این آثار در تالار عترت به نمایش عموم در آمده است.

انتهای پیام
captcha