به گزارش ایکنا از قم، به نقل از واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی پژوهشکده زنان و خانواده در نخستین روز همایش ملی مقاومت در جهان معاصر با موضوع مقاومت زنان در جهان معاصر که روز یکشنبه، ۲۹ تیرماه در دانشگاه قم برگزار شد، بیان کرد: فمنیستها اصطلاحی دارند که یک بعد و پنجره جدیدی را به مشکلات و معضلات زنان باز کردهاند که اصطلاح آن فمنیستشدن مسئلهها است، در واقع یک لنزی به عنوان زنانهکردن آن مسئله روی معضلات انداخته میشود که هدف آن کاویدن ابعاد زنانه آن امر سیاسی، اقتصادی و هر مسئله دیگر است.
وی افزود: قطعا ما نمیخواهیم از نگاه فمنیستی در این نشست بحث کنیم، ایرادات زیادی به آن وارد است، اما این نگاه فمنیست کردن مسائل یک نقطه قابل تأمل و شاید مثبت داشته است و آن اینکه برخی از ابعاد مسائل را با این نگاه برملا کرده است که قبلاً شاید کمتر این ابعاد مشخص و بیان شده بود، البته ممکن است در تبیین، علتیابی و راهکار اشتباه کرده باشد اما به هرحال اصل اینکه یک لنز جدیدی را بر مسائل میاندازد قابل تأمل است، یکی از این مسائل بحث جنگ است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زنان و خانواده تصریح کرد: امروزه فصلی در مسئله مناقشات مسلحانه باز شدهاست و آن دسته از مشکلاتی است که در جنگها برای زنان ایجاد میشود، این مسئله در جنگ بین بوسنی و هرزگوین مطرح شد که تجاوز به عنف سازمانیافته از سمت صربها علیه مسلمانان بوسنی اتفاق افتاد و به آن پرداخته شد، این باعث شده است که بحث زنان در بحرانها و مناقشات به عنوان یک مسئلهای که ۴۰ سال است مدنظر قرار گرفته، به آن پرداخته میشود.
علاسوند اظهار کرد: مسئله مقاومت زنان از بعد از ۸ سال دفاع مقدس، مسئلهای است که به آن پرداخته شده و هنوز نیز مطرح است، کتاب دا یکی از این کتابهایی است که در این حوزه مطرح شدهاست، بعد از آن نیز کتابهای دیگری در این راستا نوشته و منتشر شد، در این کتابها آن نگاه جزئینگرانه یک زن مطرح است، البته تجربههای زنانه در حوزه مقاومت کمتر نوشته میشود.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زنان و خانواده بیان کرد: صرف نظر از این ابعادی که جریانهای فمنیستی به آن پرداختهاند اما یک بعد ویژه دیگری در حوزه مقاومت وجود دارد که زنان با آن عواطف زنانه آن را شکل میدهند، بعد از جنگ غزه بسیاری از زنان به دلیل مقاومت و نوع نگاه بازماندگان این جنگ به اسلام گرایش پیدا کردند و مسلمان شدند.
وی ادامه داد: درواقع نوع واکنش این زنان پس از ازدست دادن گروهی از عزیرانشان است که قابل توجه است، این زنان اگر اشک هم میریزند، رجز میخوانند و مقاومت نشان میدهند، البته غصههای آنان نیز در جای دیگری قابل بحث است، اما بحث ما این است که این نوع واکنشها برای زنان غربی عجیب و قابل تامل و غیرقابل درک است، این امر همان نقطه خیزش برای زنان غربی شده است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده افزود: موج اسلامگرایی یکی از نتایج این مقاومت زنانه است، در حوزه زنان و مقاومت یک زن قبل از شهادت فرزندش، مادر یک فرزند است اما به محض اینکه پسر او شهید میشود به مادر امت و مادر حماسه تبدیل میشود، در صورتی که بسیاری از اینها به ویژه در زمان هشت سال دفاع مقدس سواد چندانی نیز نداشتهاند، برای مثال مادر شهید معماریان دارای یک سواد معمولی است، اما در عرصههای مختلف درحال فعالیت شبانهروزی است و به یک مادر اجتماعی تبدیل شدهاست، از این قبیل زنان و مادران در حوزه مقاومت بسیار زیاد بوده و هستند.
علاسوند در پایان گفت: هر زن در حوزه مقاومت در یک جنگ به دلیل پیچیدگیهای عاطفی که دارد چندین برابر مردان آزار میبیند، نه اینکه مردان صدمه نمیبینند بلکه پیچیدگی عاطفی زنانه آنها است که برایشان شرایط سختتر است، به هرحال جنگ ابعاد زنانهای دارد که کمتر از آن صحبت میشود؛ یک مسئلهای داریم به عنوان روایت کردن جنگ و مقاومتها، تمام چیزی که از عاشورا برای ما ماندهاست از روایت کسانی از جمله زنان است که این وقایع را روایت کردند، بنابراین روایتها بسیار مهم است و باید به آن دقت شود.
انتهای پیام