اعمال صالح انعکاس ایمان باطن در ظاهر انسان است
کد خبر: 4139958
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
حجت‌الاسلام انصاریان:

اعمال صالح انعکاس ایمان باطن در ظاهر انسان است

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت به مراحل ایمان قلبی و عملی از منظر آیات الهی اشاره کرد و گفت: ایمان قلبی، باوری است که به‌صورت عمل تجلی یابد، ایمان آن‌قدر باید قوی و پرقدرت باشد که خودش را به‌صورت انجام واجبات و ترک محرمات و پایبندی به اخلاق الهی نشان دهد. تمام عمل‌های صالح و اخلاق حسنه انعکاس ایمان باطن در ظاهر وجود انسان است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین انصاریان، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین انصاریان، مترجم قرآن و خطیب کشوری در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه 19 اردیبهشت‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به تبیین هفت حقیقت، که ایمان را کامل و درب‌های بهشت را به روی انسان باز می‌کند، اظهار کرد: انسان در دنیا و آخرت نیازمند ایمانی است که پروردگار مهربان عالم آن ایمان را بپذیرند، ایمانی که خداوند قبول می‌کند، ایمانی است که از قرآن کریم و روایات اهل‌ بیت(ع) دریافت شود.

وی تأکید کرد: هیچ مکتبی در کره زمین نه می‌تواند ایمان و شرایط ایمان را برای انسان بیان کند و نه می‌تواند ایمان انسان را کامل کند و تحقق ایمان کامل در گرو عمل به قرآن و سیره اهل‌ بیت(ع) است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت به مراحل ایمان قلبی و عملی از منظر آیات الهی اشاره کرد و افزود: ایمان قلبی، باوری است که به‌صورت عمل تجلی یابد، ایمان آن‌قدر باید قوی و پرقدرت باشد که خودش را به‌صورت انجام واجبات و ترک محرمات و پایبندی به اخلاق الهی نشان دهد. تمام عمل‌های صالح و اخلاق حسنه انعکاس ایمان باطن در ظاهر وجود انسان است.

وی با بیان اینکه ایمان، سه مرحله کامل، ناقص و زائد دارد، اظهار کرد: در روایتی از کتاب اصول کافی آمده‌ است که امام(ع) برای توضیح ایمان، از اعمال بهره می‌گیرد؛ درواقع کسی که در حد طاقت خود واجبات را انجام، محرمات را ترک و اخلاق حسنه دارد، ایمانش کامل است و هر معتقد به خدایی که نماز نمی‌خواند، روزه نمی‌گیرد یا حقوق مالی را رعایت نمی‌کند، نشان‌دهنده نقصان ایمانش است.

انصاریان با بیان اینکه ایمان ناقص که قدرت ندارد تا دارنده را در گردونه عمل به واجبات و ترک محرمات قرار دهد، قابل‌قبول نبوده و نزد پروردگار عالم پذیرفته نیست، بیان کرد: ایمانی که با عقل، علم و دیدن استاد الهی تقویت و چهره خودش را در عمل صالح نشان دهد، پذیرفته پروردگار مهربان عالم است.

وی تصریح کرد: ایمانی که در باطن اسیر بوده و ظهور در عمل نداشته باشد، از ارزش چندانی برخوردار نیست زیرا در ترازوی قیامت وزنی ندارد و در دنیا نیز صاحبش را از گناه، ظلم، تجاوز، خیانت و جنایت حفظ نمی‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: نحوه برپاداشتن نماز، روزه، رعایت حقوق دیگران و اخلاق حسنه، تجلی ایمان درون فرد است؛ ایمان کامل ایمانی است که از خودش چهره عملی نشان می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه اضافه ایمان، به ایمان اصلی قدرت وصف‌ناپذیری اعطا می‌کند، بیان کرد: امام صادق(ع) در رابطه باایمان اضافی و زائد، به آیه سوره مبارکه کهف استناد کردند؛ اصحاب کهف با مطالعه و به‌کار گرفتن عقل و اندیشه خدا را یافتند و مکتب بت‌پرستی و شرک را از زندگی حذف کرده، گناهان را ترک و به عمل صالح روی آوردند، بنابراین پروردگار عالم به ایشان هدیه داده و می‌فرمایند: «إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى»، یعنی ارزش ایمان را ارتقا و وزن بیشتری به ایمان ایشان عطا شد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه وقتی ایمان کامل شود، خداوند متعال یاری‌رسان بوده و ارزش ایمان را بیشتر می‌کند، یادآور شد: نخستین حقیقتی که ایمان را تکمیل می‌کند، این است که انسان وضوی کامل بگیرد و خداوند متعال در آیات قرآن کریم به‌خوبی شکل وضوی صحیح را تبیین کرده‌ است.

انصاریان با تأکید بر اینکه هیچ‌یک از احکام الهی طاقت‌فرسا نیست، بیان کرد: ذات اقدس الهی در فرازهایی از آیه ۱۸۵ سوره بقره می‌فرمایند: «…يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ؛ خداوند برای انسان حکم را آسان خواسته و تکلیف را مشکل نگرفته است.»

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه احکام الهی، پاک‌کننده روح و نفس آدمی است، یادآور شد: احکام الهی آسان، راحت و قابل عمل بوده و طهارت همه‌جانبه را نصیب انسان کرده است؛ بنابراین با عمل به احکام، نعمت الهی نسبت به انسان کامل می‌شود و عمل به دین الهی نعمت مادی و معنوی خداوند متعال را کامل می‌کند، درواقع عمل به دین تجلی شاکر بودن انسان نسبت به نعمات ذات اقدس الهی است.

انصاریان نیت الهی داشتن و مباح بودن آب و پاک بودن آن از هر حرامی را از شروط نخستین ظهور و بروز وضوی صحیح و سالم توصیف کرد و افزود: براساس روایتی از امام صادق(ع)، انسان باید همچون آب زلال و روان و در میان خانواده و مردم اهل مدارا بوده، در دسترس‌ترین فرد در وادی حل مشکلات مؤمنان بوده و با علمش هدایت‌آفرین باشد.

وی با بیان اینکه وضو تعهدی بین عبد و رب است، گفت: در نخستین فراز وضو که شستن صورت است، وقتی آب وضو را می‌ریزیم به خداوند متعال تعهد می‌دهیم که چشممان را از نامحرمان، گوش را از شنیدن حرام و زبانمان را از گفتار حرام، پاک نگه می‌دارم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت افزود: در ادامه وضو وقتی آب را روی دستان خود می‌ریزیم تعهد می‌دهیم که این دستان از اعمال ناپسند دوری می‌کند، به‌طور مثال بدن نامحرم را لمس نمی‌کند، امضای ظالمانه پای هیچ پرونده‌ای نمی‌زند و رشوه نمی‌گیرد.

انصاریان با بیان اینکه با مسح سر در وضو، درون سر را از هر آنچه امر نارواست خالی می‌کنیم، اظهار کرد: مسح پا در وضو، تعهدی بر دوری انسان از قدم گذاشتن در مجالس حرام و قدم برداشتن در اماکن نورانیت آفرین است.

انتهای پیام
captcha