راهکار قرآنی برای رهایی ملت‌ها از فقر و تهیدستی
کد خبر: 4139374
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
حجت‌الاسلام‌ انصاریان تبیین کرد

راهکار قرآنی برای رهایی ملت‌ها از فقر و تهیدستی

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه جنایات قلدران، استعمارگران و زورگویان کره زمین از مهم‌ترین عوامل فقر است، گفت: آمریکا، فرانسه و انگلیس با تسلط ۴۰۰ ساله بر قاره آفریقا و غارت این منطقه، ملت‌های این سرزمین را در فقر نگه‌ داشته‌اند. قیام علیه قلدران، زورگویان عالم و قطع کردن دست استعمارگران و استثمارگران از ثروت‌های خدادادی، راهکاری قرآنی برای رهایی ملت‌ها از فقر و تهیدستی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین انصاریان، سخنران حرم مطهر بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین انصاریان، مترجم قرآن و خطیب کشوری در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، 17 اردیبهشت‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، در رابطه با هفت حقیقتی که عمل به آن، ایمان را کامل و درب‌های بهشت را به روی انسان باز می‌کند، اظهار کرد: پیامبر اعظم(ص) در نخستین فراز این حدیث، کامل کردن وضو را یکی از هفت حقیقت رسیدن به ایمان کامل ذکر می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه خداوند متعال نعمت‌ها و نیازهای مادی و معنوی را کامل عطا کرده‌ است، ادامه داد: عقل، فطرت، باطن قلب، انبیاء، ائمه طاهرین(ع) و قرآن کریم برجسته‌ترین نعمت‌های معنوی است که خداوند متعال به بشر عطا کردند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه اعطای ذات اقدس الهی از روی کرامت است، بیان کرد: براساس آیات سوره آل‌عمران و سوره مبارکه توبه، هر انسانی که دچار بخل شود، یعنی علی‌رغم داشتن دارایی به نیازمندی کمک نکند و تا آخر عمر این بخلش ادامه یابد و از آنچه خدا به او داده به بندگان خدا کمک نکند، در قیامت اهل دوزخ و گرفتار آتش جهنم خواهد بود.

انصاریان با بیان اینکه روایات ائمه اطهار(ع)، عناصر ساختن زندگی پاک و سالم را به‌خوبی تبیین کرده است، گفت: قرآن کریم برای تجلی زندگی مطهر و سعادت انسان نازل‌ شده است، اگر مردم از قرآن کریم و روایات بهره نگیرند، زندگی‌شان پر از فساد و گناه آلودگی خواهد شد.

وی تصریح کرد: روایات ترجمان قرآن کریم است که آیات الهی را موشکافانه تبیین می‌کند؛ کسی که می‌گوید من روایات را قبول ندارم، اصل دین را قبول ندارد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در تبیین روایات «اَلْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ اَلْكَعْبَةِ» و «مَثَلُ اَلْمُؤْمِنِ كَمَثَلِ مَلَكٍ مُقَرَّبٍ وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ أَعْظَمُ حُرْمَة عِنْدَ اَللَّهِ»، یادآور شد: ارزش مؤمنی که ایمانش کامل باشد از کعبه و ملائکه مقرب الهی بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه جنایات قلدران، استعمارگران و زورگویان کره زمین از مهم‌ترین عوامل فقر است، بیان کرد: آمریکا، فرانسه و انگلیس با تسلط ۴۰۰ ساله بر قاره آفریقا و غارت این منطقه، ملت‌های این سرزمین را در فقر نگه‌ داشته‌اند؛ قیام علیه قلدران، زورگویان عالم و قطع کردن دست استعمارگران و استثمارگران از ثروت‌های خدادادی، راهکاری قرآنی برای رهایی ملت‌ها از فقر و تهیدستی است.

انصاریان با بیان اینکه هر ملتی در برابر زیاده‌خواهی‌های استعمارگران بایستد و دست آن‌ها را از ثروت‌های ملی الهی قطع کند، در مسیر کاهش و از بین رفتن فقر قدم بر خواهد داشت، یادآور شد: براساس روایات اسلامی، کسی که برای گرفتن مالش از دست ستمگر قیام کند و در راه برگرداندن اموال خدادادی کشته شود، شهید است.

وی با اشاره به اینکه شکر نعمت مهم‌ترین عامل رهایی انسان از فقر است، اظهار کرد: قرآن کریم عمل خیر و درست و حرکت مثبت، کوشش و عبادت صحیح و خدمت مخلصانه به خلق را عملی شاکرانه ذکر می‌کند، در همین‌ راستا خداوند در آیه سوره می‌فرماید: «اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُكْرًا وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ، عمل انسان، وادی طلوع و تجلی شکر الهی است نه زبان او»(سوره سبأ/ 13).

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه تبدیل نعمت خدا به عبادت و خدمت به خلق تجلی شکر است، تصریح کرد: شکر، تمام نعمت‌های الهی را به عمل خالصانه تبدیل می‌کند؛ دروغ، غیبت، تهمت و بدگویی و بی‌آبرو کردن آبروداران از برجسته‌ترین اعمال ناسپاسی و کفران نعمت است که عذاب الهی را در دنیا و آخرت در پی دارد.

انصاریان گره خوردن در زندگی و از دست رفتن نعمت‌ها را تنها بخشی از آثار کفران نعمت و انجام گناه دانست و ادامه داد: کم‌رمق بودن سفره مادی انسان، نشئت گرفته از قلدری ظالمان یا تحت تأثیر گناهان، زیاده‌روی‌ها و خطاهای خود انسان است. 

انتهای پیام
captcha