انتقادها از دانشگاه کمبریج برای حذف کلمه اشغالگر در توصیف اسرائیل
کد خبر: 4139170
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸

انتقادها از دانشگاه کمبریج برای حذف کلمه اشغالگر در توصیف اسرائیل

اقدام دانشگاه کمبریج در حذف کلمه اشغالگر در توصیف رژیم صهیونیستی از عنوان مناظره‌ای در این دانشگاه با انتقاد اساتید شرکت کننده در مناظره و دانشجوبان همراه شد.

به گزارش ایکنا به نقل از میدل ایست آی، اتحادیه دانشگاه کمبریج بریتانیا پس از حذف کلمه اشغالگر  از عنوان مناظره‌ای در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین به تضعیف آزادی بیان متهم شده است.

این اتحادیه پنجشنبه گذشته، 14 اردیبهشت مناظره‌ای را درباره مناقشه اسرائیل و فلسطین برگزار کرده بود؛ اما دو نفر از سخنرانان مدعو که یکی آوی شلایم، تاریخدان یهودی ضد صهیونیسم و استاد افتخاری روابط بین‌الملل دانشگاه آکسفورد و دیگری وضاح خنفر، که رئیس انجمن غیرانتفاعی الشرق بودند، از تصمیم اتحادیه دانشگاه کمبریج در حذف صفت اشغالگری از رژیم اسرائیل در عنوان مناظره انتقاد کردند.

عنوان اول مناظره این بود که «این مکان معتقد است غرب باید فشار بیشتری بر اسرائیل وارد کند تا به اشغالگری خود پایان دهد» اما بعداً این عنوان تغییر کرد و نوشته شد «این مکان بر اسرائیل برای مبادله زمین با صلح فشار خواهد آورد».

تاریخدان یهودی در نطق خود که 14 دقیقه به طول انجامید، گفت: اگر می‌دانستم عنوان مناظره تغییر کرده است، با آن مخالفت می‌کردم، زیرا به سرزمین در برابر صلح نیز اعتقادی ندارم.

شلایم گفت: اسرائیل از 55 سال پیش گفته است که زمین را با صلح مبادله خواهد کرد و این کار را انجام نداده است.

او افزود: غرب باید برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل بر آن فشار آورد وجود اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی وحشی‌گری‌ترین اشغالگری نظامی در عصر جدید است.

وضاح خنفر، استاد دیگر حاضر در مناظره نیز گفت: هیچ کسی در دنیا چه یک نهاد یا دولت یا قانون بین‌المللی اشغالگری سرزمین‌های سال 67 را به رسمیت نمی‌شناسد مگر خود اسرائیل.
بسیاری از دانشجویان دانشگاه کمبریج و فعالان حامی فلسطین نیز با انتقاد از اقدام دانشگاه در حذف کلمه اشغالگری تأکید کردند از اینکه قدیمی‌ترین جامعه آزاد در جهان نمی‌تواند از آزادی بیان دفاع کند احساس شرمندگی و نومیدی می‌کنند.

رئیس انجمن فلسطین در دانشگاه کمبریج هم با اظهار نومیدی از چنین اتفاقی گفته است اشغالگری واقعیت کرانه باختری و نوار غزه است و هیچ توجیهی برای حذف آن وجود نداشته است.

انتهای پیام
captcha