ظرفیت‌ها و زمانه خود را بشناسیم
کد خبر: 4128477
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲
حجت‌الاسلام ارفع:

ظرفیت‌ها و زمانه خود را بشناسیم

استاد حوزه و پژوهشگر نهج‌البلاغه گفت: دو راه برای موثربودن و شناخت اولویت‌ها وجود دارد. اول آنکه به جزییات تاریخ مسلط باشیم و دوم آنکه به تاریخ‌شناس و تحلیل‌گر متخصص مراجعه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مهدوی‌ارفع، استاد حوزه و پژوهشگر نهج‌البلاغهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مهدوی‌ارفع، استاد حوزه و پژوهشگر نهج‌البلاغه در چهارمین نشست فصلی شورای بانوان شاخص استان که به‌منظور بررسی راه‌های تقویت و انسجام‌بخشی فعالیت بانوان انقلابی، روز گذشته ۲۳ اسفندماه در دفتر مجمع مجمع عمومی بانوان نیروهای انقلابی قم برگزار شد، گفت: اینکه انسان مفید باشد به دو عامل بستگی دارد؛ چگونه ظرفیت‌های خود و نیز زمانه‌اش را شناخته است.

وی با بیان اینکه آدمیان به سه گروه مفید، مضر و موثر قابل تقسیم‌اند، افزود: گاهی افرادی هستند که استعداد فراوانی دارند، اما برای جامعه مضرند. در اینجا اگر حرکت انقلاب اسلامی و توان و ظرفیت خود را درست شناخته باشیم، نه تنها حق نداریم مضر باشیم، بلکه حق نداریم جزو گروه مفید نیز باشیم بلکه انسان امروزی لازم است بیش از هر چیز موثر باشد.

استاد حوزه و پژوهشگر نهج‌البلاغه با اشاره به این نکته که مشکل اکثریت ما اشتغال به کارهای مفید است، گفت: لازم است انسان با همه پیچیدگی‌هایی که دارد اولویت‌ها را فراموش نکند، چرا که  نخبه حقیقی اینطور است که اولویت‌ها را هرگزفراموش نمی‌کند.

وی تصریح کرد: سریع‌ترین و صریح‌ترین راه برای چگونگی کشف اولویت‌ها این است که تاریخ را مطالعه کنیم و شبیه‌ترین زمان نسبت به زمان حال را پیدا کنیم چرا که عبرت سرمایه بی‌نظیری است که صرفا ازمسیر تاریخ به‌دست می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌ارفع با بیان اینکه انسان عاقل با اشراف به زمان، می‌تواند کیفیت عمر خود را تا میلیون‌ها سال ارتقا دهد، تصریح کرد: دو راه برای موثربودن و شناخت اولویت‌ها وجود دارد. اول آنکه به جزییات تاریخ مسلط باشیم و دوم آنکه به تاریخ‌شناس و تحلیل‌گر متخصص و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مراجعه کنیم.

وی اضافه کرد: دقت کنید که در خصوص مراجعه به رهبرمعظم، از ولایت صحبت نمی‌کنم و از کارشناسی معظم له حرف می‌زنم.

انتهای پیام
captcha