سه رکن اصلی ماه شعبان
کد خبر: 4123714
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
حجت‌الاسلام مؤمنی تبیین کرد

سه رکن اصلی ماه شعبان

استاد حوزه علمیه ماه شعبان را ماه یاری رسول‌الله(ص) و ماه محبت به خاتم‌الانبیا(ص) دانست و گفت: صلوات، صدقه و ذکر استغفار سه رکن این ایام است. بنابراین، در این ماه باید اهل صدقه باشیم و اگر کسی اهل صدقه باشد، خداوند متعال زمینه رشد و تعالی و هدایت او را فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام‌ سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، دوم اسفندماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، بیان کرد: ذات اقدس الهی فرصت‌هایی را در اختیار بندگان قرار داده است تا از این فرصت‌ها برای رشد، تعالی، کمال و رسیدن به درجات بالای سلوکی و معرفتی بهره بگیرد.

وی افزود: از جمله فرصت‌ها، فرصت‌های زمانی است که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است؛ فرصت‌هایی مثل فرصت ماه رجب که گذشت، منادی از طرف خداوند متعال از شب اول این ماه تا آخر هر شب تا صبح ندا می‌داد، خوشا به حال اهل ذکر و اطاعت.

مؤمنی با اشاره به فرازهایی از دعای ماه رجب اظهار کرد: این فرصت ماه رجب که از دست رفت، بدانیم روز قیامت ندا بلند خواهد شد «این الرجبیون» و عده‌ای که نور آن‌ها خیره‌کننده است، بلند می‌شوند و لبیک سر می‌دهند.

وی با بیان اینکه فرصت ماه شعبان فرصتی بسیار مهم است که امکان جبران در آن وجود دارد، بیان کرد: اگر کسی نسبت به اعمال ماه شعبان پایبند باشد، مافات را برای ترسیم آینده‌ای روشن جبران می‌کند؛ ماه شعبان ماه باعظمت و ماه پیغمبر خداست.

مؤمنی ماه شعبان را ماه یاری رسول‌الله(ص) و ماه محبت به خاتم‌الانبیا(ص) دانست و افزود: صلوات، صدقه و ذکر استغفار سه رکن این ایام است. بنابراین، در این ماه باید اهل صدقه باشیم و اگر کسی اهل صدقه باشد، خداوند متعال زمینه رشد و تعالی و هدایت او را فراهم می‌کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: استغفار وعده‌ای قرآنی است که اگر کسی دائماً اهل استغفار باشد، خسارت‌ها و خرابی‌های گذشته را جبران و ناهمواری‌های آینده را برای انسان هموار می‌کند.

وی با بیان اینکه روزه گرفتن در ماه شعبان از فضیلت والایی برخوردار است، اظهار کرد: در روایتی از وجود مقدس پیامبر اعظم(ص) نقل‌ شده است: «ارزاق مؤمنین در ماه شعبان بخش بخش شده است.»، اگر کسی می‌خواهد توفیق درک لیالی قدر را پیدا کند، باید از لحظه‌لحظه‌های این ماه بهره‌مند شود و مراقبه‌ها را انجام دهد. اعمال انسان در ماه شعبان 70 برابر محاسبه و گناهان انسان مورد مغفرت الهی قرار می‌گیرد و اعمال آدمی پذیرفته می‌شود.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه روزه، صدقه، صلوات و استغفار رزق مادی را افزایش و به آن برکت می‌دهد، یادآور شد: در ماه شعبان ارزاق الهی شعبه شعبه تقسیم می‌شود؛ لذا قرائت اول وقت نمازهای یومیه و به جماعت خواندن آن‌ها، تأثیرات بسیار بالایی بر کسب رزق و روزی و برکت‌آفرینی در تمام فرازهای زندگی دارد.

مؤمنی با تأکید بر اینکه تمام توفیقاتی که خداوند متعال به انسان می‌دهد، رزقی معنوی است، یادآور شد: روزه گرفتن، انس با قرآن، انس با نوافل و توفیق نماز شب در آرامش انسان بسیار مؤثر است؛ مؤمنان در دل شب بر می‌خیزند، اهل انس با قرآن در دل شب هستند و با قرآن کریم دردهای خود را فهم و درمان آن را از قرآن مطالبه می‌کنند.

وی افزود: در این ایام به‌ جای اینکه شب و روز خود را با مرور کانال‌ها و شبکه‌های بی‌ربط و مباحث بی‌ثمر هدر دهیم، باید با تمسک به آیات الهی و مناجات خود را آماده درک شب‌های قدر کنیم.

مؤمنی بیان کرد: در فرازهایی از مناجات شعبانیه می‌خوانیم «إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَهِ وَ تَصِیرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَهً بِعِزِّ قُدْسِکَ؛ خدایا كمال جدايى از مخلوقات را براى رسيدن كامل به خودت به من ارزانى كن و ديدگان دلهايمان را به پرتو نگاه به‌سوی خويش روشن كن، تا ديدگان دل پرده‌های نور را دريده و به سرچشمه عظمت دست يابد، و جان‌هایمان آويخته به شکوه قدست گردد.»

وی با اشاره به اینکه قرائت دعا و مناجات‌ ماه شعبان زمینه انس انسان با ماه مبارک رمضان و درک شب‌های قدر را فراهم می‌کند، یادآور شد: هرکسی ذکر خدا را بر زبان جاری کند، خداوند او را یاد می‌کند. انس با قرآن و مناجات الهی، انس با ذات اقدس الهی را به دنبال دارد.

مؤمنی ضمن اشاره به معانی دعا، بر اهمیت صیانت از آداب دعا تأکید کرد و گفت: هرکس متعرض غیر الله شود مغموم است؛ براساس روایتی خداوند متعال می‌فرمایند: «هرکس وضو بگیرد و نماز نخواند جفا کرده است، اگر وضو بگیرد و نماز بخواند و دعا نکند جفا کرده است، حال اگر وضو بگیرد، نماز بخواند و دعا کند و من خدا دعای بنده‌ام را مستجاب نکنم، من جفا کرده‌ام و خدا در حق کسی جفا نمی‌کند.»

استاد حوزه علمیه به فرازهایی از آیه شریفه «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ» اشاره کرد و تأکید کرد: هیچ‌گاه نباید از رحمت الهی مأیوس شد، رازق خداست و رزق تنها از آن ذات اقدس الهی است و عزت دست خداست و همه‌چیز در ید قدرت الهی است.

مؤمنی ادعیه ائمه اطهار(ع) و ذکر مناجات ایام را بهترین شیوه ادب‌ورزی در دعا دانست و گفت: نباید از لحظات اجابت دعا غفلت کنیم، چراکه گره کور با دعا باز می‌شود و امواج بلا با دعا دفع می‌شود.

انتهای پیام
captcha