امشب دل‌های شکسته مهمان خدا می‌شوند
کد خبر: 4117360
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰

امشب دل‌های شکسته مهمان خدا می‌شوند

لیلة الرغائب آمد تا دل‌های شکسته و محزون را از بین دل‌مشغولی‌ها و هیاهوی دنیا به میهمانی خدا ببرد. امشب ملائکه بر زمین نزول می‌کنند و دعای آدمیان را نزد بزرگترین مستجاب الدعوه می‌برند.

لیلة‌ الرغائباولین شب جمعه ماه رجب که ماه رحمت الهی است، «لیلة الرغائب» خوانده می‌شود. «رغائب» جمع رغیبه به معنای پاداش‌های بسیار ارجمند و سَمین و گران‌سنگ است،‌ البته به معنای چیزی که مورد رغبت و میل و به معنای عطا و بخشش فراوان نیز از آن یاد می‌شود.

امشب یکی از شب‌های چهارگانه‌ای است که درباره احیا و شب‌زنده‌داری آن سفارش‌های فراوانی شده است.

مروری بر اعمال لیلة الرغائب

مروری بر اعمال این شب و نیم‌نگاهی به دعاها و معانی واژه‌های درد دلت با خدا، می‌ارزد به لذت گفتن یک طومار آرزو؛ می‌ارزد به یک دل سیر دعا...

درباره اهمیت این شب، پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» می‌نامند، این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که مقداری از شب گذشت، هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می‌شوند.

پنجشنبه ماه رجب روزه گرفته شود، چون شب جمعه داخل شود، ما بین نماز مغرب و عشا، ۱۲ رکعت نماز به جا آورده می‌شود که هر ۲ رکعت با یک سلام ختم می‌شود؛ به این ترتیب که در هر رکعت یک مرتبه سوره «حمد» و ۳ مرتبه «سوره قدر» و ۱۲‏ مرتبه «سوره توحید» خوانده می شود و هنگامی که از نماز فارغ شدند، ۷۰ مرتبه می‏ گویند:

«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَعَلَی آلِهِ» سپس به سجده می‏‌روند و ۷۰ مرتبه می‌گویند:«سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ»، آن گاه سر از سجده بر می‏دارند و ۷۰ مرتبه می‏‌گویند: «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ» و ۷۰ مرتبه می‏‌گویند:«سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ» سپس حاجت خود را می‏طلبند که به خواست خدا برآورده خواهد شد.

پیامبر اکرم(ص) در فضیلت این نماز می‌فرمایند: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می‌فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی.

میّت می‌پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و کلامی شیرین‌تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام.

آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.

سایر اعمال توصیه شده در ماه رجب را می‌توان در شب لیله‌الرغائب هم انجام داد از جمله زیارت حضرت رضا(ع) و قرائت دعای مخصوص روزهای این ماه که به این ترتیب است: یَا مَنْ أَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ، وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ؛ یَا مَنْ یُعْطِی الْکَثِیرَ بِالْقَلِیلِ، یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ سَأَلَهُ؛ یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً؛ أَعْطِنِی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَ جَمِیعَ خَیْرِ الْآخِرَةِ؛ وَ اصْرِفْ عَنِّی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَ شَرِّ الْآخِرَةِ؛ فَإِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَیْتَ، وَزِدْنِی مِنْ فَضْلِکَ یَا کَرِیمُ».

کد

لیلة الرغائب آمد تا دل‌های شکسته و محزون را از لابلای همه دل‌مشغولی‌ها و هیاهوی دنیا به میهمانی خدا ببرد. بیایید شب آرزوها را تا به صبح اجابتش بیدار بمانیم و برای هم دعا کنیم چون لیلة الرغائب بهانه‌ای است برای گشودن درهای برکت آسمان‌ها!

انتهای پیام
captcha