به گزارش ایکنا از قم، آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری در آیین افتتاحیه کتابخانه تخصصی علوم حدیث که امروز 24 دیماه در قم برگزار شد، گفت: امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع) فرمودند: «الشَّرَفُ بِالهِمَمِ العالِیَهِ لا بِالرِّمَمِ البالِیَهِ» و در کلام دیگری فرمودند: «مَن رَقِیَ دَرَجاتِ الهِمَمِ عَظَّمَتهُ الاُمَمُ»؛ یعنی هرکه بر نردبان همتها بالا رود، ملتها او را بزرگ دارند.
وی افزود: همت بلند نشانه روح بزرگ آدمی است. علو همت، سعی و کوشش در تحصیل سعادت و کمال و طلب کردن کارهای بزرگ و عالی بدون در نظرگرفتن سود و زیان دنیاست. این بلند همتی نشانههایی دارد که اگر انسان به رفتار بلندهمتان نظر نماید، این ویژگیها را حس میکند. پیامبر(ص) فرمودند: «إنّ اللّه َ تعالی یُحِبُّ مَعالِیَ الاُمورِ وأشرافَها ، ویَکرَهُ سَفسافَها»؛ یعنی خدای بزرگ کارهای والا و شریف را دوست دارد و کارهای پست و حقیر را دوست ندارد.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه با بیان این که انسانهای با همت، کارهای بزرگ را انجام می دهند و کار بزرگ، سبب تحسین و تکریم ملتها و امتها را فراهم میکند، بیان کرد: هرکسی از لحاظ معنویت و مادی به جایی رسیده است، دارای همت بلند بوده و خودسازی و جهاد با نفس چیزی جز همت بلند نمیطلبد. اساسا اگر بخواهیم شجاعت را نیز تعریف کنیم، باید همت والا و بالا تعریف کنیم. لذا در جنگ ارادهها، ارادهای که بالاتر از سایر ارادههاست، پیروز میشود.
وی در ادامه تأسیس کتابخانه علوم حدیث را حاصل همت بلند دفتر آیتالله العظمی سیستانی دانست و تصریح کرد: در زمانه و زمان ما انسانهایی با همت و اراده استوار، کارهای بزرگ و ماندگار انجام میدهند. مجموعه تحت زعامت آیتالله العظمی سیستانی و دفتر ایشان در ایران که به دست حجتالاسلام و المسلمین شهرستانی اداره میشود و مدیر این کتابخانه، حجت الاسلام والمسلمین معراجی همه دارای همت بلند برای انجام کارهای بزرگ هستند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: کتابخانه تاریخ، کتابخانه قرآن و تفسیر و علوم قرآنی، کتابخانه فقه و اصول، کتابخانه فلسفه و کلام، کتابخانه ادبیات عربی و چندین کتابخانه دیگر که در قم وجود دارد، به وسیله همت بلند به سرانجام رسیدهاند.
وی افزود: اساسا همت تشکیل کتابخانه به زمانهای دور برمیگردد. کتابخانه دارالحکمه بغداد، دارالعلم مصر، کتابخانه اسکندریه و کتابخانه صاحب ابن عباد کتابها را گاهی با ۷۰۰ شتر منتقل میکردند. در دوران خلفاء عباسی که با ظاهرسازی باب ترجمه را باز کردند، کتابها ترجمه شد و توسعه پیدا کرد. آن زمان اروپا در تاریکی و اسلام در روشنایی زندگی میکرد.
حسینی بوشهری گفت: از علوم حدیث به مادر علوم یاد میشود و تفسیر قرآن، فقه، اخلاق و تاریخ از علوم حدیث بهرهمند میشوند. تفسیر ما در ابتدا به صورت روایی بوده است؛ جایگاه علوم حدیث نیز در فقه کاملا روشن است چرا که تاریخ به صورت روایت بوده است، اخلاق نیز همینگونه است و اساتید اخلاق روایت را نقل میکردهاند. لذا نامگذاری علم حدیث به عنوان مادر علوم از این جهت است که این علم سرچشمه علوم است.
انتهای پیام