حاکمیت ارزش‌های اسلامی عامل مهم عزت کشور است
کد خبر: 4104852
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
حجت‌الاسلام مهاجرنیا:

حاکمیت ارزش‌های اسلامی عامل مهم عزت کشور است

رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با اشاره به جایگاه عزت در گفتمان انقلاب اسلامی گفت: عامل مهم برای عزت که در آیات الهی و در ادبیات انقلاب اسلامی تعریف شده، حاکمیت ارزش‌های اسلامی است، زمانی ما می‌توانیم دنبال عزت باشیم و به غیرت، تعهد و عزت برسیم که ارزش‌های اسلامی حاکم باشد. امکان ندارد جامعه‌ای در مسیر منکرات داشته باشید بعد بخواهید عزتمند شوید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهربه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در نهمین دوره کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «گفتمان انقلاب اسلامی» که به‌همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر، شامگاه 14 آذرماه در دانشگاه طلوع مهر قم به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد، اظهار کرد: محور گفتمان انقلاب اسلامی «اسلام ناب» است و دال‌های شناور که به این محور، مفهوم می‌بخشند آزادی، عدالت، اخلاق و معنویت است که در مورد آن صحبت کردیم و در این جلسه درباره دال مهم «عزت» بحث می‌کنیم.

وی گفت: «عزت» در گفتمان انقلاب اسلامی مفهوم بسیار مهم و کلیدی است و یکی از مفاهیمی است که حقیقتا انقلاب بانی آن بود. شاید برخی بگویند که قبلا اخلاق و معنویت و آزادی کم و بیش وجود داشت، اما عزت دستاورد ویژه انقلاب است. انقلاب اسلامی مفهوم عزت را با خود به ارمغان آورد.

مهاجرنیا افزود: پادشاهی، استبداد و دیکتاتوری در هر کجا به‌وجود بیاید موجب فساد می‌شود و عزتمندی، غیرت، دینداری، حمیت، تعهد و مسئولیت را نابود می‌کند و به جایش ذلت و ذلیلان را جایگزین می‌کند. انقلاب علیه یک نظام پادشاهی اتفاق افتاد که آنجا عزت تبدیل به ذلت شده بود و آن چیزی که مبنای عزت بود کاملا از بین رفته بود.

استاد فلسفه سیاسی حوزه و دانشگاه گفت: عزت، یعنی سخت، صلابت، سفت و محکم، دارای استحکام، عزیز، قدرتمند، نفوذناپذیر؛ عزت یعنی بسیار قدرتمند، کمیاب و نادر. انقلاب در همان آغاز به دو تعبیر «عزت» را معنا کرد یا به تعبیری دو نوع اسلام را مطرح کرد. امام راحل، اسلام را در دو قالب «اسلام ناب» و «اسلام آمریکایی» دسته‌بندی کرد؛ اسلام آمریکایی که همان اسلام پادشاهی و مخالف اسلام ناب بود، عزتمندی در این نوع اسلام نبود و اسلامی بود که با کفر و شرک و نفاق راحت کنار می‌آمد و مسئولیت‌آور نبود، اسلامی که تعهد نداشت و خنثی بود.

مهاجرنیا گفت: در مقابل اسلام آمریکایی، اسلام نابی مطرح شد که از همان اول مبنایش بر عزت بود و پیامش «مَن كانَ يُريدُ العِزَّةَ فَلِلَّهِ العِزَّةُ جَميعًا» بود که اگر کسی عزت می خواهد، همه عزت در دستگاه الهی است؛ همه عزت نزد خداست، یعنی هیچ شقی از عزت، نه عزت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هیچ نوع عزتی جای دیگر نیست و این شعار و پیام انقلاب اسلامی بود.

انقلاب اسلامی سلطه کفار را نمی‌پذیرد

استاد حوزه و دانشگاه افزود: عزت یعنی اسلام برتر، یعنی برتری، یعنی اقتدار. این ادبیاتی بود که انقلاب اسلامی حاملش بود و پیام انقلاب اسلامی به تمام کسانی که در دوران سخت شاهنشاهی مورد آزار و اذیت و شکنجه و دستگیری و فشار بودند، این آیه قرآن بود که «وَلاتَهِنوا وَلاتَحزَنوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ»، نگران نباشید شما برترید، چرا؟ چون «وَلِلَّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنينَ»، عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است.

وی بیان کرد: شعار اولیه انقلاب اسلامی ایمان و عمل صالح است، نتیجه‌اش چیست؟ عزت است؛ زیرا ایمان و عمل صالح به عزت ختم می‌شود. ایمان و عمل صالحی که می‌فرماید انسان را بالا می‌برد «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ»، بالا یعنی کجا؟ یعنی عزت، یعنی انسان‌ها را به عزت، شوکت، قدرت و اقتدار و به همه عزتی که مال خداست می‌رساند.

مهاجرنیا افزود: گفتمان انقلاب اسلامی از روز اول بر پایه آیات الهی و سلطه‌ستیزی و اسلام انقلابی بود. اسلامی که یک لحظه هم نمی‌پذیرد که سلطه کفار و اجانب و پادشاهی بر مسلمانان حاکم باشد «وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا»، یعنی خداوند اصلا چنین چیزی را نمی‌پذیرد که سلطه بیگانه و کفر را بر مسلمانان بپذیریم، زیرا فرمود «وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ»، چون شما برتريد. اگر برتریم، پس هیچ‌گاه نباید زیر سلطه برویم، این پیام انقلاب اسلامی است.

وی گفت: اسلامی که انقلاب اسلامی مطرح کرد، اسلامی است که فرمود «مَنْ يُطِعِ اللَّهَ» کسی که خدا را اطاعت کند، خداوند به او عزت می‌دهد. لذا، از روز اول گفتمان انقلاب اسلامی روی اطاعت، پرستش و عبودیت الهی استوار شده است.

مهاجرنیا با اشاره به آیه «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي» بیان کرد: خداوند مکتوب کرده که من خدا و انبیا همیشه غالب و پیروزیم و دائما در فتح و نصرت هستیم. لذا، امکان ندارد اسلام ناب دچار مغلوبیت شود. اسلام همواره پیروز است ولو اینکه در شرایط سخت اقتصادی باشد، چون ما به تکلیف عمل می‌کنیم، پیروزیم. اگر امام حسین(ع) در کربلا تکه تکه هم بشود باز پیروز است، چرا؟ چون در سخت‌ترین شرایط فرمود «هیهات منا الذله» من اهل ذلت نیستم.

وی افزود: مقام معظم رهبری اخیرا در یک سخنرانی به آیه «وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ» اشاره کردند و پیامش این است که بمانید. توصیه‌ای که به بسیج داشتند، فرمودند بسیجی بمانید، این پیام یعنی پیام عزت و اقتدار. ما از اسلام خودباوری، اعتماد به نفس و کرامت نفس  را یاد گرفتیم ولو اینکه عده‌ای در میانه راه پشیمان بشوند و برگردند.

مهاجرنیا بیان کرد: اسلامی که انقلاب آورد اسلام غیرت، مردانگی، فرزانگی، اسلام مردان مرد «رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ» بود. مردانی که هیچ چیزی آنها را از مسیر خدایی منحرف نمی‌کند، تجارت و دنیا و پست و مقام و... آنها را منحرف نمی‌کند، مردانی که مسیر را تعیین کردند و پایش ایستادند و این آموزه‌ای بود که انقلاب به ما یاد داد.

وی افزود: اسلامی که انقلاب اسلامی با خودش آورد، اسلامی است که «لا شرقیه و لا غربیه»، در راه مستقیم حرکت می‌کند، اگر یک جایی نایستاده از بی‌توجهی حامیان و طرفداران و رهروان است، و الا اصل اسلامی که انقلاب اسلامی آورد اسلامی است که امام راحل فرمود: اگر همه استکبار جهانی در مقابل من یا ما بایستند من به کمک بسیجیان جهان اسلام در مقابل همه استکبار خواهم ایستاد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: عزت انقلاب اسلامی عزتی است که بشارت داد «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ»، کسانی که استقامت کردند و پای کار ایستادند «تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ» یعنی به عزت می‌رسند، به اوج اقتدار می‌رسند، به معنویت و سکینه فرشتگان می‌رسند که همان عزت است.

عواملی که موجب عزت می‌شود

مهاجرنیا در ادامه در تبیین عواملی که موجب عزت می‌شود، افزود: اولین عامل، اطاعت از خداست. انقلاب اسلامی انقلاب عبودیت، انقلاب بندگی، انقلاب بازگشت به ارزش‌های دینی و الهی و حاکمیت دین بود. در صورتی ما می‌توانیم به آن عزت برسیم که این شرایط فراهم باشد، اگر یک روزی ما از این مسیر پشیمان بشویم و برگردیم، قطعا بدانید که خداوند عزتی که وعده داده به ما نخواهد داد.

وی سپس افزود: در بسیاری از آیات آمده است: «إِلاّ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ»، «هُوَ الْعَزِيزُ الْعَلِيمُ» عزت خداوند دائما تکرار می‌شود، این یعنی جهت‌گیری‌هایی که برای مؤمنین ترسیم شده، تعیین مسیر عزت است، امام علی(ع) فرمودند «مَنْ أَطَاعَ اَللَّهَ عَزَّ وَ قَوِيَ»، کسی که خدا را اطاعت کند به عزت می‌رسد. معنای مخالفش این است که کسی اطاعت نکند به عزت نمی‌رسد، در واقع اگر از مسیر اطاعت خارج بشویم، به عزت نمی‌رسیم.

مهاجرنیا افزود: عامل بعدی برای عزت که در آیات الهی و در ادبیات انقلاب اسلامی تعریف شده، حاکمیت ارزش‌های اسلامی است، زمانی ما می‌توانیم دنبال عزت باشیم و به غیرت و تعهد و عزت برسیم که ارزش‌های اسلامی حاکم باشد؛ امکان ندارد شما یک جامعه‌ای در مسیر منکرات داشته باشید بعد بخواهید عزتمند بشوید.

وی عامل دیگر عزت را تقویت هنجارهای اخلاقی جامعه دانست و گفت: چه زمانی ما می‌توانیم به عزت برسیم؟ انقلاب اسلامی چه زمانی می‌تواند پیام عزتمندی‌اش را اعلام کند؟ با ترک گناه، منکرات، ضد اخلاقیات و ناهنجاری‌هایی که در جامعه هست می‌توانیم به عزت برسیم، می‌توانیم مسیر اطاعت الهی را هموار کنیم، اگر شرایط به‌گونه‌ای شد که ناهنجاری‌ها غالب شد یعنی مسیر بسته است.

تقواپیشگی مردم و مسئولان از عوامل اساسی انقلاب اسلامی است

مهاجرنیا با بیان اینکه عامل بعدی رسیدن به عزت، تقواست، بیان کرد: تقواگزینی و تقواپیشگی از عوامل اساسی انقلاب اسلامی است، بعضی‌ها فکر می‌کنند با همین واژه تقوا، تقوا حاصل می‌شود. تقوا در واقع یک مفهومی است که در همه عرصه‌ها و کارها باید خودش را نشان بدهد. در سیاست، اقتصاد، فرهنگ، مسائل شخصی، اجتماعی همه جا باید تقوا حضور داشته باشد و عزتی که انقلاب اسلامی تعریف کرده از کانال تقوا می‌گذرد.

وی افزود: رسیدن به عزت و شوکت و اقتدار انقلاب اسلامی حتما پایه‌اش تقواست. تقوای فردی تک تک آحاد شهروندان و تقوای اجتماعی تمام سیستم، تمام بدنه حکومت، دولت، مجلس، قوه قضائیه و... باید تقوا داشته باشد؛ قانون ما باید مبتنی بر تقوا باشد، و الا قانون اسلامی نخواهد بود.

وی صبوری و تحمل انقلابی را از عوامل دیگر عزت برشمرد و گفت: عزت همان طوری که بسیار سنگ سختی است و صلابت و استحکام دارد، رسیدن به آن هم دشوار است، یعنی این‌طور نیست کسی اراده کند و عزیز شود، بسیار شرایط را باید تحمل کرد. لذا، در قرآن فرمود «اصبروا و صابروا و رابطوا»، صبر پیشه کنید و دیگران را توصیه به صبر کنید.

هر چیزی که عزت را مخدوش کند خلاف مسیر انقلاب اسلامی است

مهاجرنیا افزود: وقتی که امام راحل در همین مدرسه فیضیه و در مسجد اعظم فریاد می‌زدند ای حوزه‎های علمیه، ای علمای نجف، ای علمای قم و مشهد به داد اسلام برسید، یعنی چه؟ خوب اسلام که نرفت، اصل اسلام که نمی‌رود، اسلام با همان مسلمانان ساده بسیار ابتدایی هم می‌توانست باشد، اما اسلامی را که امام می‌گوید اسلام عزتمند است، این فریاد عزت‌طلبی امام راحل بود و الان هم هر چیزی که این عزت را مخدوش کند خلاف مسیر انقلاب اسلامی است.

وی یادآور شد: گفتمان انقلاب اسلامی اگر بخواهد استوار بماند و آن دال مرکزی یعنی، اسلام نابی که امام راحل تعریف کرد و مقام معظم رهبری پایش ایستادند، دست نخورده و سالم بماند و به دال‌های شناوری، مثل آزادی و عدالتی و اخلاق و معنویت و عزتی که تفصیل‌کننده‌های آن اسلام ناب است عمل شود، باید به‌درستی تبیین و آموزش داده شود تا نسل جوان ما با گفتمان انقلاب اسلامی آشنا شود و با آشنایی با وظیفه و معارف دین و ارزش‌های انقلاب اسلامی بتوانیم پای گفتمان انقلاب اسلامی تا آخر بایستیم.

انتهای پیام
captcha