التزام عملی به دین شرط ایمان است
کد خبر: 4100675
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵

التزام عملی به دین شرط ایمان است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ایمان دارای بعد نظری و عملی است، گفت: انسان باید علاوه بر ایمان قلبی در عمل هم التزام به دین داشته باشد و اینکه برخی می‌گویند دلت باید پاک باشد حرف درستی نیست.

آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبریبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری،  27 آبان‌ماه در مراسم سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به ایمان و نقش آن در تحقق زندگی پاک و خوشبختی واقعی اظهار کرد: ایمان نقطه آغاز برای خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه ایمان نقطه آغاز حرکت ملت ایران در نهضت امام خمینی(ره) و بسترساز پیروزی انقلاب اسلامی بود، ادامه داد: پشتیبان و نقطه اتکا و چراغ هدایت و پایه دعوت همه انبیای الهی و ائمه(ع) ایمان به خداست.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه مهمترین وظیفه هر مسلمان برای خود و خانواده‌اش تحقق ایمان در همه ابعاد زندگی است، افزود: ما دو نوع ایمان داریم که یکی ایمان سطحی و عوامانه و ناشی از تقلید و سنت‌های اجتماعی است و دیگری ایمان آگاهانه و عمیقی است که سرمایه بزرگ زندگی انسان است.

وی اظهار کرد: اسلام نظم عمومی زندگی را تأمین می‌کند و در چارچوب اسلام امنیت جانی، مالی و آبرویی انسان تأمین و معاملات و زاد و ولد انسان صحیح می‌شود ولی علاوه بر اسلام ما نیاز به ایمان هم داریم زیرا نجات اخروی مبتنی بر ایمان و عمل صالح است و اسلام ظاهری به تنهایی کفایت نمی‌کند.

کعبی افزود: اسلام مانند به تابعیت در آمدن در یک کشور است که هر کس شهادتین را به زبان بیاورد مسلمان می‌شود و هر کس به ولایت امیرالمؤمنین(ع) هم شهادت داد شیعه می‌شود ولی این اسلام و تشیع ظاهری است؛ خداوند در آیه ۱۷۷ سوره بقره می‌فرماید ارزش واقعی آن است که انسان به خداوند، روز قیامت، فرشتگان الهی، قرآن کریم و انبیای الهی ایمان واقعی بیاورد و در بعد عملی اهل انفاق باشد، نماز بخواند، زکات بدهد، وفای به عهد داشته باشد و در خوشی و ناخوشی مقاومت کند.  

وی با بیان اینکه ما به همه انبیای الهی ایمان داریم و هیچ تفرقه‌ای بین انبیای الهی قائل نیستیم، افزود: اخیرا رژیم غاصب صهیونیستی برای تحریف دین الهی و جدا کردن امت اسلامی از هویت واقعی خودش نقشه شیطانی کشیده‌‌اند و دینی را به نام دین ابراهیمی ابداع کرده‌ و می‌گویند مشترکات همه ادیان ابراهیمی را بگیریم و همه یک دین مشترک داشته باشیم و یکی از اهداف سفر پاپ به این منطقه که با آیت‌الله سیستانی هم دیدار کرد این بود که این دین مجعول را جا بیندازند که شکست خوردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی در قالب چندگانه‌گرایی دینی می‌گوید که همه ادیان اهل نجات هستند، گفت: شرط اهل نجات بودن متدینان این است که به همه انبیای الهی ایمان بیاورند و این ایمان باید به پیامبر اسلام(ص) ختم شود.

وی با بیان اینکه ایمان دارای بعد نظری و عملی است، گفت: انسان باید علاوه بر ایمان قلبی در عمل هم التزام به دین داشته باشد و اینکه برخی می‌گویند دلت باید پاک باشد حرف درستی نیست.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: قرآن کریم در آیات ۱۳۵ و ۱۳۶ سوره بقره یهود و نصارا را تخطئه می‌کند و می‌گوید اگر شما راست می‌گویید باید هم به همه انبیا ایمان داشته باشید و هم اهل عمل صالح باشید.

کعبی با اشاره به ابعاد ایمان در مقام عمل اظهار کرد: یک بعد ایمان ارتباط با خداست که عبادت‌ها را شامل می‌شود که به آن ایمان عبادی می‌گوییم ولی یک بعد دوم ایمان هم وجود دارد که نامش ایمان سیاسی است به این صورت که اگر کسی ارتباطش با خدا در عبادات خوب باشد ولی پیرو رهبران الهی و تابع ولایت پیامبر و آلش نباشد مؤمن نیست.

وی افزود: ما معتقد به ولایت اهل بیت(ع) هستیم و این ولایت چند بعد دارد که یک بعد مهم آن زعامت سیاسی است و اگر این بعد را قبول نداشته باشیم ایمان‌مان ناقص است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تبلور ولایت پیامبر و اهل بیت ایشان در عصر غیبت در مرجعیت و ولایت فقیه است، گفت: مؤمن در عصر غیبت در بعد عبادی باید تابع یکی از مراجع باشد و در بعد سیاسی باید تابع ولایت فقیه باشد.

وی با اشاره به آیه ۶۲ سوره مبارکه نور اظهار کرد: خداوند در این آیه تصریح می‌کند که مؤمن کسی است که در امور مربوط به اجتماع مؤمنان که همان امور سیاسی است، تابع ولایت باشد.

کعبی یادآور شد: بعد سوم ایمان هم ایمان اجتماعی است و خداوند در آیه ۹ سوره حجرات می‌فرماید مؤمنان فراتر از مرزهای قومیتی و اختلاف سلیقه‌ها برادران هم هستند، بنابراین برادری و احساس همبستگی از نظر اعتقادی شرط ایمان است و از نظر فقهی هم واجب شرعی است.

انتهای پیام
captcha