بمانید، بسازید و در این مسیر ملول نشوید
کد خبر: 4099689
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
معاون پژوهشگاه رویان خطاب به دانشجویان:

بمانید، بسازید و در این مسیر ملول نشوید

پروانه افشاریان گفت: نوشتن منجر به تمدن‌سازی می‌شود و در این راه نوشتن پایان‌نامه اولین قدم برای ساختن ذهن در جهت نگارش‌های بعدی است. امروز کشور بیش از هر زمان دیگر به تحقیق و تفحص و اندیشه اساتید و دانشجویان نیازمند است بنابراین با نگاه به حل مشکلات کشور، بمانید، بسازید و در این مسیر ملول نشوید.

پروانه افشاریان

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین اختتامیه بیست و نهمین جشنواره کتاب سال و بیستمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی، امروز سه‌شنبه 24 آبان‌ماه در پژوهشگاه رویان برگزار شد.

در این مراسم پروانه افشاریان، معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان در سخنانی گفت: دو واژه کتاب و پایان‌نامه در عنوان این مراسم برجسته‌تر هستند و کتابت و نوشتن را به ذهن متبادر می‌سازند. کتابت و نگارش از نمودهای فرهنگ و تمدن و از وسایل آگاهی دادن در علم امروز به شمار می‌رود. چه بسا اگر به فرموده پیامبر گرامی اسلام، در بند کشیدن علم با نوشتن نبود، امروز بسیار از علوم در دسترس ما نبود. هر پیشرفتی مرهون علم و دانش موجود است که قدمی رو به جلو را رقم می‌‌زند و اگر چنانچه به بند کشیدن علم به روز نبود اندیشمندان هر دوره همیشه در سنگ بنای نخستین باقی مانده و گامی رو به جلو برداشته نمی‌شد. پس انتقال دانش و آگاهی از نسلی به نسل دیگر و قومی به قوم دیگر محقق نمی‌شد و شاهد دور باطلی بودیم.

دغدغه‌ای که دانشجو باید داشته باشد

افشاریان افزود: از عنوان دانشجویی در این نشست نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. دانشجو به معنای فردی دغدغه‌مند است که قدرت تاثیرگذاری دارد. وی خود را از علمِ دیروز مسلح کرده و با تیزبینی، مشکلی را در جامعه دیده و درک کرده و حال صاحب دغدغه شده است بنابراین دنبال راهکار است لذا با تحقیق و تفحص بر دانش موجود افزوده و با ثبت آن در صدد انتقال به دیگران است. در واقع دانشجو به نوعی زمینه هدایت خود و دیگران را فراهم می‌کند که این نیز از نشانه‌های تأثیرگذاری و دغدغه‌مندی وی است.

وی اضافه کرد: پس هرکسی بتواند با بیان نظر و ایجاد سوال در صدد گره‌گشایی در جامعه باشد به نوعی دانشجو به حساب می‌آید و ان‌شاء‌الله روزی در اینجا جمع شده و به معرفی آن دسته از دانشجویان نیز بپردازیم. اساس پژوهشگاه رویان نیز بر همین بنیان و تفکر است. دکتر کاظمی آشتیانی، موسس و بنیانگذار پژوهشگاه رویان در پی تحصیل و تحقیق صاحب این اندیشه شد که بیماران برای درمان ناباروری از کشور خارج می‌شوند لذا این دغدغه‌ای برای فردی صاحب اندیشه بود. هزینه این درمان و همچنین خروج ارز از کشور نیز یک دغدغه بود بنابراین پژوهشگاه رویان را تاسیس کرد تا این دغدغه‌ها را برطرف کند. اما وی به این اکتفا نکرد بلکه اساتید و دانشجویان را جمع کرد تا با بررسی و تفحص، علم روز دنیا را به ایران بیاورند و در نتیجه علم سلول‌های بنیادی در ایران متولد شد. در این راستا برای بومی سازی این علم، دانشجویان و اساتید کمک زیادی داشتند و امروزه در پژوهشگاه رویان اساتیدی را می‌بینیم که بلند آوازه هستند و در سایه تدبر مدیران این مرکز، قدم را فراتر نهاده و سعی کرده‌اند تحقیقات خود را در درمان بیماران به کار بگیرند و این ناشی از نگاشتن و به بند کشیدن علم است که پیامبر رحمت از آن صحبت کرده‌اند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان در ادامه گفت: نوشتن منجر به تمدن‌سازی می‌شود و در این راه نوشتن پایان‌نامه اولین قدم برای ساختن ذهن در جهت نگارش‌های بعدی است. امروز کشور بیش از هر زمان دیگر به تحقیق و تفحص و اندیشه شما نیازمند است بنابراین با نگاه به حل مشکلات کشور، بمانید، بسازید و در این مسیر ملول نشوید.

سهمی در ترجمان علم داشته باشیم

عظیمه اخلاق‌پور، نماینده دانشجویان برگزیده جشنواره پایان‌نامه سال، در ادامه این مراسم در سخنانی گفت: بنده پژوهشگر و دانشجوی رویان بودم که اکنون فارغ‌التحصیل شده‌ام. اگر بخواهم پیامی را به همه دانشجویان و مخاطبان این جمع برسانم این است که اگر بخواهیم پژوهش علمی خوبی انجام دهیم که سهمی در ترجمان علم داشته باشیم لازم است اصلی مهم را رعایت کنیم. اصل مهم این است که مسائل پژوهشی را به نحوی طراحی کنیم که پاسخگوی نیازهای راهبردی و کاربردی علم باشد تا بتوانیم ثمره علمی را به بخش تولید و خدمت‌رسانی و سوددهی و حتی ایجاد شرکت‌های دانش بنیان برسانیم.

با بیش از چهل ایرانی و چینی مصاحبه کردم

چون هو چن، نماینده دانشجویان خارجی برگزیده جشنواره پایان‌نامه سال، سخنران بعدی این مراسم بود که گفت: من دانشجوی دکتری رشته مطالعات ایرانشناسی هستم. رشته ارشد من هم مطالعات ایران بود. موضوع پایان‌نامه ارشد در مورد «مقایسه تقابلات خانواده در ایران و چین تحت تاثیر تناقضات فرهنگی سرمایه‌داری» است. علت انتخاب این موضوع این بود که من با دو فرهنگ ایرانی و چینی آشنایی خوبی داشتم و زندگی با خانواده ایرانی و چینی را تجربه کرده‌ام. زندگی در ایران تجربه خوبی برای من بود تا بتوانم تحقیق کنم و پایان نامه‌ام را با دقت بیشتر بنویسم.

وی ادامه داد: در زمان نوشتن این پایان‌نامه با بیش از چهل ایرانی و چینی مصاحبه کردم که این کار برای من چالش‌های زیادی داشت و تعدادی از آنها در ایران و برخی در چین زندگی می‌‌کردند بنابراین با آنها هماهنگی می‌‌کردم که این کاری وقت‌گیر بود. مراحل تحلیل داده‌ها سخت‌ترین قسمت بود چون من نیاز داشتم داده‌ها را کدگذاری کنم و در آخر به یک مدل برسم بنابراین گاهی اوقات حتی موقعی که در حال آشپزی بودم به این فکر می‌کردم که چگونه آن را تحلیل کرده و کدام کد می‌تواند برای آنها مناسب باشد.

چون هو چن تشریح کرد: گاهی تمام شب بیدار بودم و فقط روی تحلیل داده‌ها کنکاش می‌کردم. خیلی خوشحالم که تلاش من به نتیجه رسیده و افتخار می‌کنم پایان‌نامه من برای این جشنواره سالانه انتخاب شده است. در نوشتن این پایان‌نامه افراد زیادی به من کمک کردند که لازم است از همه آنها تشکر کنم که اول محمد سمیعی، استاد راهنمای من بود که کمک‌های کامل ایشان در مراحل مختلف به من کمک کرد تا کار بنده را به سطح بالاتری برساند. لازم است از مشاورم دکتر ابراهیم محسنی، به خاطر حمایت‌ها و مشاوره‌های خوب ایشان تشکر کنم و در آخر از خانواده‌ام که همیشه در کنار من بوده‌ام تشکر می‌کنم چون بدون حمایت آنها نمی‌توانستم این پایان نامه را به پایان برسانم.

انتهای پیام
captcha