تلاش کنیم کتاب همچنان یار مهربان باقی بماند
کد خبر: 4099761
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
جمال رحیمیان:

تلاش کنیم کتاب همچنان یار مهربان باقی بماند

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: باید عنایتی ویژه به بخش کتاب و فرهنگ داشته باشیم و به جوانان و نوجوانان کمک کنیم که آثار خود را به جامعه عرضه کنند. همچنین در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی آنچه از دستمان بر می‌آید انجام دهیم تا ان‌شاء‌الله یار مهربان همچنان یار مهربان بماند.

جمال رحیمیان

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین اختتامیه بیست و نهمین کتاب سال و بیستمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی، امروز سه‌شنبه 24 آبان‌ماه در پژوهشگاه رویان برگزار شد.

جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: باعث افتخار من و همکارانم در جهاد دانشگاهی است که در خدمت شما باشیم مخصوصا وقتی در خدمت فرهیختگانی همانند استاد مهدی محقق و نماینده و فرزند حضرت آیت الله جوادی آملی هستیم. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که کتاب، این یار مهربان، در این ایام در کشور ما حال و روز خوشی ندارد.

وی ادامه داد: بیایید به عنوان خدمتگزار ناشران، مردم، دانشجویان و فرهیختگان به عنوان کسانی که یار مهربان کتاب هستید و کتاب یار مهربان شماست قراری بگذاریم که هر کدام در محدوده‌ای که می‌توانیم شعاعی را پوشش دهیم و این یار مهربان را کمک کنیم؛ یاری که قرن‌ها همراه ما و پرکننده اوقات فراغت و تعالی بخش و معرفت‌افزای ما بوده است لذا باید کاری اورژانسی کرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: باید تلاش کرد تا فضای مجازی و اینترنت که همه ما را مسحور خودش کرده و گاهی واقعاً حاضریم غذا نخوریم اما این صفحه را داشته باشیم را مدیریت کنیم چراکه تهدیدی برای این یار مهربان است بنابراین اگر مسئول هستیم باید عنایتی ویژه به بخش کتاب و فرهنگ داشته باشیم و به جوانان و نوجوانان کمک کنیم که آثار خود را به جامعه عرضه کنند. همچنین در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی باید آنچه از دستمان بر می‌آید انجام دهیم تا ان‌شاء‌الله یار مهربان همچنان یار مهربان بماند.

لزوم توجه بیشتر به آثار آیت‌الله جوادی آملی

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، سخنران دیگر این مراسم بود که گفت: این مراسم، کار بسیار خوبی است که جهاد دانشگاهی انجام داده است. دکتر محقق نسل اول فارغ‌التحصیلان علوم انسانی دانشگاهی در ایران هستند. در زمانی که همزمان با توسعه آموزش عالیِ دانشگاهی، ادبیات علوم انسانی پا گرفت. ایشان نسخه‌شناس و کتاب‌شناس و اسلام‌شناس هستند و تقدیر از ایشان بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: تمدن اسلامی، تمدن کتاب بوده است. در زمان قرون وسطی که در اروپا خونریزی‌های زیادی صورت می‌گرفت، ما در شهرهای مسلمان مکان‌هایی با عنوان سوق وراقان داشته‌ایم لذا کتاب و انتقال دانش و مدیریت دانش به صورت مکتوب و منضبط، ارزشی بزرگ در تمدن اسلامی داشته که ممکن است برخی از ما ارزش آن را به خوبی ندانیم اما شاید بخشی از آن ناشی از این مشکل است که ما مسئولان این موارد را به خوبی منتقل نکرده‌ایم ولی کسانی همانند دکتر محقق، نقشی ارزنده در این زمینه داشته‌اند.

با کتاب آشتی کنیم

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور یادآور شد: از سوی دیگر کمتر در فضای دانشگاهی از اندیشه‌های حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی در زمینه علوم انسانی استفاده کرده‌ایم که از شاگردان برجسته مرحوم علامه طباطبایی هستند و آیت‌الله جوادی آملی، کسی است که هنوز اندیشه‌های ایشان را به‌روز می‌کند و استادش را توسعه داده است بنابراین نیازمند شاگردانی هستیم که اساتید خود را بسط داده و لایه‌های ناشناخته اندیشه‌های آنها را گشوده کنند. امیدواریم در نظام دانشگاهی و فضای دانشجویی ما با کتاب آشتی شود.
امامی تصریح کرد: سال‌هاست در شورای فرهنگ عمومی، مصوبه‌ای تحت عنوان نهضت مطالعه مفید داریم اما ما باید فکری برای کتابخوانی در دانشگاه‌ها کنیم چون هشتاد تا نود درصد مصرف فرهنگی یک دانشجو در شبانه‌روز، لااقل در دو سال اول دانشگاه به مصارفی غیر از کتاب اختصاص دارد؛ بنابراین مخصوصاً کسانی‌که بلدند با زبان این نسل بنویسند مسئولیت سنگین‌تری بر عهده دارند.

در پایان این مراسم از برگزیدگان این دو جشنواره در بخش‌های مختلف تقدیر به عمل آمد.

 

انتهای پیام
captcha