هدف جشنواره رشد کار تربیتی با زبان سینماست
کد خبر: 4099483
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
یزدانی در نشست خبری:

هدف جشنواره رشد کار تربیتی با زبان سینماست

صادق یزدانی دبیر جشنواره فیلم رشد اعلام کرد: هدف جشنواره رشد برگزاری یک اتفاق سینمایی نیست بلکه می‌خواهیم با زبان سینما کار تربیتی انجام دهیم.

هدف جشنواره رشد کار تربیتی با زبان سینماستبه گزارش ایکنا، نشست خبری پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم رشد با حضور صادق یزدانی دبیر جشنواره، حجت‌الاسلام و المسلمین علی لطیفی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره و دکتر پروانه افشاریان معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان ظهر امروز 23 آبان، در سالن اجتماعات شهید رجایی دبیرستان البرز برگزار شد.

در ابتدای جلسه صادق یزدانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ گفت: این رویداد پرسابقه‌ترین اتفاق سینمای در کشور است اما این تنها مزیت فستیوال رشد نیست چون این رویداد در کنار سابقه طولانی بیشترین میزان مخاطب را به خود اختصاص داده است برای همین به جرات می‌توان ادعا جشنواره رشد پرمخاطب‌ترین رویداد سینمای کشور است.

وی افزود: معنی کلمه رشد کاملاً مشخص است حرکت روبه جلو رشد نامیده می‌شود در همین راستا هدف جشنواره این است تا در دوره پنجاه و دوم حرکت رو به جلو داشته باشد. شعار این دوره جشنواره «مدرسه هویت‌ساز» است این نامگذاری نشان می‌دهد ما روی بحث هویت و معنا توجه ویژه داریم و نمی‌خواهیم صرفاً برگزار کننده یک رویداد سینمای باشیم. البته هدف جشنواره رشد برگزاری یک اتفاق سینمایی نیست بلکه می‌خواهیم با زبان سینما کار تربیتی انجام دهیم.

دبیر جشنواره ادامه داد: این رویداد سینمای در سه بخش بین‌الملل، دانش‌آموزان و معلمان برگزار می‌شود. در بخش نخست فیلمسازان خارجی و داخلی حضور دارند در قسمت دانش‌آموزان نیز شرکت‌کنندگان از پایه اول و دوم متوسطه هستند و در قسمت سوم همانگونه که از عنوان مشخص است معلمان فیلمساز این قسمت را تشکیل می‌دهند.

یزدانی درباره جوایز ویژه جشنواره نیز چنین توضیح داد: جدا از جایزه‌های که توسط هیئت داوران به فیلم‌های برگزیده داده می‌شود همانند هر سال نهادها نیز به فیلم‌های برگزیده خود جایزه خواهند داد. امسال سه جایزه در این بخش اضافه شده است ابتدا جایزه پیوند نماز، مسجد و نماز که توسط ستاد اقامه نماز به فیلم برگزیده داده می‌شود.

وی ادامه داد: جایزه دوم از طریق جبهه فعالان مردمی جمعیت به برگزیده منتخب داده می‌شود در این قسمت به فیلمی که به درستی جوانی خانواده را ترسیم کرده باشد جایزه اهدا خواهد شد. وزارت تعاون نیز در این دوره جایزه ویژه خواهد داشت. فیلم منتخب وزارت تعاون کاری خواهد بود که در آن به شکل مطلوبی فرهنگ کار نشان داده شود.

دبیر جشنواره اعلام کرد: تا به امروز 3460 فیلم داخلی و خارجی به دفتر دبیرخانه رسیده است که 2473 فیلم خارجی و 987 اثر داخلی هستند. فیلم‌های خارجی بیش از صد کشور جهان به دستمان رسیده است.

وی در انتهای سخنانش گفت: تلاش کرده‌ا‌یم از طریق فضاسازی رسانه‌ای کمبودهای این جشنواره را پوشش دهیم به ویژه در حوزه تبلیغاتی بهره بردن از فضای مجازی اقدامی تاثیرگذار است. همچنین سینما فیلم به ما قول همکاری لازم را داده و قرار است جدا از حمایت از اثر برگزیده در بخش فیلمنامه پشتیبانی لازم را داشته باشد.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین علی لطیفی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره بیان کرد: مدرسه البرز که امروز در آن این نشست برگزار می‌شود یک نماد برای علم‌اندوزی است. فستیوال رشد نیز این امتیاز را دارد چون هدف و محتوای این رویداد بالا بردن علم و دانش است. در این راستا تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا برای هنر این سرزمین حرکتی جریانساز باشیم.

وی افزود: در جشنواره این دوره دو بخش فیلمنامه و وب‌سری به جشنواره اضافه شده است این امر به واسطه تقاضاهای بوده که صورت گرفته. البته همانگونه که آقای یزدانی اشاره کرده سینما فیلم قول داده از اثر برگزیده در بخش فیلمنامه حمایت‌های لازم را داشته باشد.در این جشنواره مصمیم که فیلم‌هایمان در دسترس همه اقشار باشد برای همین بعد از اتمام جشنواره اکران آثار در تمام نقاط کشور آغاز خواهد شد و مدارس نیز یکی از کانون‌های نمایش فیلم‌‌های رشد خواهند بود. شبکه شاد نیز در امر نمایش تولیدات رشد حضوری فعال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین لطیفی تاکید کرد: تمام تلاش این است تا جشنواره رشد بتواند اقدامی تربیتی در حوزه آموزش باشد این اتفاق اگر رخ دهد مطمئن باشید تاثیرات آن را در بخش آموزش شاهد خواهیم بود.

پروانه افشاریان؛ معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان به عنوان آخرین سخنران این مراسم تاکید کرد: مسئله آموزش و تربیت یکی از ارکان ویژه در هر جامعه‌ای است اما اینکه از این حوزه چگونه استفاده کنیم نکته‌ای حائز اهمیت است که به نظرم سینما قادر است نقشی چشمگیر در این راستا ایفا کند زیرا جذابیت‌های فیلمسازی اگر به درستی هدف خود را پردازش کند قادر خواهند بود به فرهنگ آموزشی کشور یاری رساند.

وی ادامه داد: امروز در بسیاری از کشورها حتی در مباحث دقیق علمی از سینما استفاده می‌شود اما ما آنگونه که باید در این راستا موفق عمل نکرده‌ایم در صورتی که فستیوالی مثل رشد که کارکردی ریشه‌ای دارند باید حمایت جدی شود. این امر هم توسط دولت باید رخ دهد هم سینماگران به آن توجه داشته باشند.

وی در انتها تاکید کرد: کرونا مصبیت‌های بسیاری را به بار آور اما یک دستاورد داشت آن هم اینکه زیر ساخت‌های آموزش مجازی را فراهم کرد یعنی کاری که قرار بود در عرض ده سال انجام شد یک یا دو ساله رخ داد. جشنواره‌های سینمایی نیز از این عرصه سود بردند به ویژه در بخش نمایش تولیدات فضای مجازی کمک‌های خوبی انجام داد.

هدف جشنواره رشد کار تربیتی با زبان سینماست

در انتهای این مراسم با حضور مادر شهید میان مطلق از پوستر جشنواره رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha