تبیین جایگاه زیارت و توسل به اهل بیت(ع)
کد خبر: 4063690
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹

تبیین جایگاه زیارت و توسل به اهل بیت(ع)

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) واسطه سیر نزول برکات الهی هستند، گفت: باید خود را به‌طور مستمر و مدام در محضر ائمه هدی قرار دهیم؛ آغاز روز جدید با سلام به معصومین(ع)، قرائت روزانه دعای عهد و تقویت ارتباط مستمر با اهل‌ بیت(ع)، برکات فراوانی برای زندگی دنیوی و اخروی انسان دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه، 21 خردادماه در شام ولادت امام رضا(ع) طی سخنانی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت، اظهار کرد: قرآن کریم امر می‌کند که برای قرب الی‌الله متوسل به وسایلی باشید؛ براساس روایات اسلامی، وسیله ارتباطی مورد نظر قرآن کریم با ذات اقدس الهی، اهل‌ بیت(ع) هستند؛ در سیره قرآنی، ائمه اطهار(ع) محل ارتباط مردم با خداوند متعال هستند.

وی در ادامه ضمن تأکید بر خواندن زیارت جامعه کبیره، به فرازهایی از این زیارت نورانی اشاره کرد و ادامه داد: ائمه اطهار(ع) واسطه سیر نزول برکات الهی هستند؛ اگر اهل‌ بیت(ع) از انسان راضی باشند، خداوند متعال از او راضی خواهد بود.

مؤمنی بر اهمیت درک حضور و محضر ائمه هدی(ع) تأکید کرد و گفت: باید خود را به‌طور مستمر و مدام در محضر ائمه هدی قرار دهیم؛ آغاز روز جدید با سلام به معصومین(ع)، قرائت روزانه دعای عهد و تقویت ارتباط مستمر با اهل‌ بیت(ع)، برکات فراوانی برای زندگی دنیوی و اخروی انسان دارد.

وی به معانی لغوی و اصطلاحی زیارت اشاره و بیان کرد: نیاز است تا زمانی که به محضر اهل‌ بیت(ع) مشرف می‌شویم، پیش از ورود به زیارت غسل کرده، با برداشتن قدم‌های کوتاه، تمام هم‌وغم‌مان معطوف به زیارت باشد.

مؤمنی با بیان این نکته که بالاترین ثواب زیارات، زیارت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) است، تصریح کرد: روایات بی‌شماری بر فضیلت، آثار و برکات زیارت سیدالشهدا(ع) تأکید دارند.

وی در ادامه ضمن تبیین صورت‌های مختلف تحقق عنوان زیارت، به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) از پیامبر اعظم(ص) سؤال می‌فرمایند «يَا أَبَتَاهْ مَا لِمَنْ زَارَنَا»، رسول‌الله(ص) پاسخ می‌دهند: هر كس من، پدرت، برادرت و یا تو را در حال زندگی و يا پس از مرگ زيارت كند، بر من باشد كه او را در روز رستاخيز زیارت كنم و از گناهانش برهانم و به بهشت در آورم.

مؤمنی با بیان اینکه کسی که در آخرت قدرت شفاعت دارد، به‌ طریق‌ اولی در دنیا قدرت شفاعت خواهد داشت، بیان کرد: براساس تأکیدات قرآن و روایات، برای رفع گرفتاری‌ها و ابتلائات، ضمن تمسک به ذات اقدس الهی، باید به اهل‌ بیت(ع) مراجعه کنیم تا ایشان با اذن‌الله گره‌گشای مشکلات استعانت‌کنندگان باشند.

سخنران حرم کریمه اهل‌ بیت(ع) با بیان اینکه براساس روایات اسلامی بعد از زیارت سیدالشهدا(ع)، بالاترین زیارت، زیارت علی بن موسی‌الرضا(ع) است، تصریح کرد: زیارت اهل‌ بیت(ع)، ضمن برطرف‌سازی غم و غصه، عاقبت‌به‌خیری، برطرف‌سازی حاجات دنیا، گرفتاری‌ها و ابتلائات، بخشودگی گناهان و خطاها و دوری از خوف سفر پرمخاطره قبر و قیامت و شادی صاحب‌الزمان(عج) را به همراه دارد.

وی با تأکید بر اینکه هرکس امام رضا(ع) را زیارت کند، هم‌وغم از دل دور بوده، حاجاتش اجابت می‌شود، اضافه کرد: یک زیارت بامعرفت علی بن موسی‌الرضا(ع) تمام خطاها، حتی گناهان بنده‌ای که به تعداد قطرات باران گناه بر گردن داشته باشد را می‌بخشد.

مؤمنی در پایان ضمن تصریح بر توجه به شور حضور و سیل زائران به سمت مشهد، با تأکید بر اینکه دشمنان در تلاش‌اند تا نشاط و امید را از مردم بگیرند، یادآور شد: یک‌ مشت عناصر دشمن دست‌نشانده صهیونیست‌ها و وهابی‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند امید و نشاط معنوی جامعه ایرانی را با توهین به مضجع شریف ثامن‌الحجج مخدوش کنند؛ غافل از اینکه مملکت ما به نور علی بن موسی‌الرضا(ع) زنده است و همه ما با گره‌ خوردن با امام رضا(ع) روحیه می‌گیریم.

انتهای پیام
captcha