دلبستگی به غیر خدا مهم‌ترین مانع محبت الهی است
کد خبر: 4052435
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

دلبستگی به غیر خدا مهم‌ترین مانع محبت الهی است

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه دلبستگی به غیر خدا مهم‌ترین مانع محبت به خداست، گفت: داشتن غیر خدا مانند خانه، ماشین، ثروت و... مشکل نیست، اما دلبستگی به آن‌ها خطرناک است.

حجت‌الاسلام سید احمد فقیهی استاد اخلاق حوزه علمیه به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد فقیهی، استاد اخلاق حوزه علمیه، شامگاه پنجم اردیبهشت‌ماه طی سخنانی در مسجد الغدیر دانشگاه قم، گفت: گاهی انسان احساس بی‌حالی می‌کند، و حرکت‌ او کند می‌شود، برای مثال گاهی زمان عبادت خسته می‌شویم، این حالت نیاز به درمان دارد.

وی در ادامه با طرح این سؤال که چرا انسان در کارهایش کسل و خسته می‌شود، بیان کرد: سریع‌ترین و لذت‌بخش‌ترین حرکت‌ها از سر محبت است، وقتی انسان عاشق چیزی می‌شود با سرعت حرکت می‌کند، مثل کسی که اوایل ازدواجش با شور و هیجان کار می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه دعای با محبت خستگی نمی‌‌آورد، گفت: لازم است از خدا بخواهیم که عاشقش شویم تا از عبادت لذت ببریم. در حدیثی از امام صادق(ع) این‌گونه بیان شده است که فرشتگان در گوش بنده‌ای که نماز می‌خوانند می‌گویند، اگر می‌دانستی با چه کسی مناجات می‌کنی، هرگز نمی‌خواستی نماز را تمام کنی؛ مصداقی از این موضوع این است که یک نماز مستحبی می‌تواند ساعت‌ها به طول انجامد.

فقیهی با بیان اینکه دلبستگی به غیر خدا مهم‌ترین مانع محبت به خداست، یادآور شد: داشتن غیر خدا مانند خانه، ماشین، ثروت و... مشکل نیست، اما دلبستگی به آن‌ها خطرناک است، اگر خدا محبت به خود و اهل بیت(ع) را به انسان بدهد، انسان دیگر چیزی از دنیا نمی‌خواهد.

انتهای پیام
captcha