شب‌های ماه رمضان فرصت دوستی با خداست
کد خبر: 4048510
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷

شب‌های ماه رمضان فرصت دوستی با خداست

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه انجام اعمال مستحبی موجب ارتباط عمیق با خداوند می‌شود، گفت: شب‌های ماه رمضان فرصت بسیار مناسبی برای افراد گنهکار است که رفاقت خود را با خداوند آغاز کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد فقیهی استاد اخلاق حوزه علمیهبه‌ گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد فقیهی، استاد اخلاق حوزه علمیه در سخنرانی ماه مبارک رمضان که شامگاه 21 فروردین‌ماه در مسجد الغدیر دانشگاه قم برگزار شد، بیان کرد: در رابطه‌ عاطفی بخشی از عواطف، طبیعی است از جمله این عواطف طبیعی می‌توان به علاقه مادر به فرزند اشاره کرد؛ ه‎چنین بخشی از عواطف طبیعی آن است که امام در دعای ابوحمزه می‌فرماید که خالق و مخلوق خود به ‌خود به‌‌صورت طبیعی یک رابطه عاطفی با همدیگر دارند.

فقیهی ادامه داد: رابطه عاطفی اگر شکل بگیرد بسیاری از کارها آسان می‌شود، اما گاهی شیطان این‌گونه وسوسه می‌کند که به ‌جای خواندن دو رکعت نماز مستحبی کار دیگری انجام دهید، این امر شما را از روابط عاطفی با خداوند بازمی‌دارد.

وی بیان کرد: روزی فرزند آیت‌الله بهجت(ره) می‌گفت: به پدرم گفتم که شما چرا آنقدر مفاتیح به دست می‌گیرید و روزانه چهار تا پنج ساعت خود را به این امر اختصاص می‌دهید در صورتی که کلاس درس دارید و باید درس آن روز را بخوانید؟ ایشان در پاسخ گفتند: دعایی که من می‌خوانم تأثیرش این است درسی را که سه ساعت زمان نیاز است برای مطالعه آن با 10 دقیقه زمان صرف کردن تمام می‌شود.

عضو هیئت ‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: نماز مستحبی که گفته شد نیز همین مسئله را در پی دارد، گاهی انجام کاری که چندین روز به طول می‌انجامد با یک رابطه عاطفی  با خداوند، در عرض چند ساعت و یا حتی چند دقیقه رفع می‌شود.

وی اضافه کرد: دعای ابوحمزه ارتباط عاطفی عميق با خداوند است که در قسمتی از آن می‌گوید خدایا اگر تو با بندگان خوب فقط دوست باشی پس بندگان گنهکار تو کجا می‌روند؟ همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد شب‌های ماه رمضان فرصت بسیار مناسبی برای افراد گنهکار است که رفاقت خود را با خداوند آغاز کنند.

فقیهی اضافه کرد: در تشکیلات امام حسین(ع) که عالم‌گیر و به شدت عاطفی است تنها یک گوشه کوچک از رابطه عاطفی عمیق با خداوند را مشاهده می‌کنیم و اگر خداوند تمام این رابطه را نشان دهد هزاران برابر عمیق‌تر است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان یادآور شد: روایتی در مورد نماز هست که وقتی فرد به نماز می‌ایستد فرشته‌ای روی شانه فرد می‌نشیند و در گوش او زمزمه می‌کند اگر می‌فهمیدی با چه کسی مناجات می‌کنی هیچ‌گاه دلت نمی‌آمد که نمازت را قطع کنی.

انتهای پیام
captcha