چه کنیم قرآن مهجور نباشد + فیلم
کد خبر: 4041642
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۷
درس‌گفتار «آیات و حیات»/ 1

چه کنیم قرآن مهجور نباشد + فیلم

این روزها مسلمانان به قرآن کریم به عنوان منبع و مرجع اصلی در زندگی نمی‌نگرند و این مسئله موجب محرومیت و مهجوریت تعمدی قرآن می‌شود.  

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة، در نخستین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌ صورت ویدئویی تهیه شده است، نکاتی را در خصوص مهجوریت قرآن کریم در زندگی انسان‌ تبیین کرد.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی در شب نخست ماه مبارک رمضان بدین قرار است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین
بینندگان گرامی، سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

خداوند اعمال همه شما را مقبول درگاه خود قرار دهد و از خداوند متعال برای همه توفیق و ثواب را خواستارم.

دوستان من!
قرآن کریم کتاب شفا و رحمت است، کتاب پیروزی و رستگاری است، کتاب انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است.

در حقیقت، اعتراف به مهجور بودن قرآن کریم یک فضیلت و در عین حال یک رسوایی است. اما اعتراف به این مهجوریت برای امتی که این قرآن عظیم برای آنان نازل شده است، این اعتراف به خودی خود، فضیلت است که ما را در فهم بن‌بست‌ها و در نتیجه راه خروج یاری می‌کند.

ما در این چند برنامه با برکت، به یاری خداوند متعال تلاش می‌کنیم که به مسائل حیاتی که به زندگی همه ما ارتباط دارد بپردازیم چه در خانواده، چه ادارات، نهادها، دولت‌ها و تمدن‌ها، زیرا همانطور که پیش‌تر گفتیم، قرآن کریم کتابی برای تمام بشریت و تمام اقشار انسان‌ها است و ما در این سلسله برنامه تلاش می‌کنیم که تفسیری ساده و آسان ارائه کنیم تا هموطنان مسلمان هرجا که باشند بتوانند از آن استفاده کنند.

در نخستین نگاه بر اساس میزان درک عقلی خود و نه بر اساس آنچه شایسته قرآن کریم است، مطالب را ارائه می‌کنیم و به آیات مبارکی می‌پردازیم که متناسب با چالش‌های انسان معاصر است و رویکردی قرآنی به آن خواهیم داشت. زیرا این روزها مسلمانان اعم از ملت‌ها، کشورها، شهروندان، رهبران، نخبگان و اندیشمندان، به قرآن کریم به عنوان منبع و مرجع اصلی نمی‌نگرند و در واقع این مسئله بسیار مشکل‌ساز است و موجب محرومیت و مهجوریت تعمدی قرآن کریم می‌شود و ما در مقابل خداوند مسئولیم که از توجیهات خود درباره این مشکل سخن بگوییم.

در این سلسله مباحث به خواست خداوند متعال تلاش داریم که آیات مبارکی را انتخاب کنیم که هر آیه به یک بحران و سؤال می‌پردازد؛‌ سؤالاتی درباره اخلاق، تربیت، نفس، تمدن، سیاست، انسان و سؤال از تمام ابعاد و زوایای زندگی؛ چرا که باور قلبی همه ما این است که قرآن به استوارترین آیین، هدایت می‌کند و این پابرجایی در تمام عرصه‌های زندگی وجود دارد.

به یاری خداوند تلاش می‌کنیم که به این ویژگی‌های با برکت و مهم قرآن کریم بپردازیم و همه ما ایمان کامل داریم که قرآن برای انسان جهان معاصر، جوامع کنونی و تمام شئون زندگی شفا و رحمت است.

انشاءالله در این سلسله مباحث هر روز با شرح یک آیه و تفسیری قابل فهم از آن، با شما خواهیم بود. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha