هشدار قرآن درباره تریبون‌های جذاب فریبنده + فیلم
کد خبر: 4043247
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
درس‌گفتار «آیات و حیات» / 24

هشدار قرآن درباره تریبون‌های جذاب فریبنده + فیلم

طبق آیه شریفه قرآن گفتار برخی افراد در زندگی دنیا بسی اعجاب‌آور است و باید هوشیار بود چون خصومت گوینده در زیبایی کلامش محو شده و مسحور کننده است و در عین حال این سخنور می‌تواند از سرسخت‌ترین دشمنان خدا باشد که دشمنی در زیبایی بیان او پنهان شده است.

بیست و چهارم / خداوند درباره ریاکاری و فریبکاری منافقان هشدار می‌دهد/ایه 204 سوره بقره

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در بیست‌وچهارمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است با اشاره به آیه 204  سوره بقره تأکید می‌کند که خداوند درباره ریاکاری و فریبکاری منافقان هشدار می‌دهد.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی به زبان عربی و با زیرنویس فارسی در بیست‌و‌چهارمین قسمت از برنامه بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین

بینندگان عزیز سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اعمالتان مقبول درگاه حق تعالی. خداوند در آیه 204 قرآن کریم می‌فرماید: «و از مردم، كسانی هستند كه گفتار آنان، در زندگی دنيا مايه اعجاب تو می‌شود، (در ظاهر، اظهار محبت شديد می‌كنند) و خدا را بر آنچه در دل دارند گواه می‌گيرند. (اين در حالی است كه) آنان، سرسخت‌ترين دشمنانند.»

دوستان عزیز! از درس‌ها و عبرت‌هایی که باید از این آیه کریمه بگیریم این که زیبایی سخن و تأثیر کلام می‌تواند گمراه‌کننده باشد و انسان نباید فریب ظاهر کلمات و زیبایی برخی سخنان را بخورد؛ بلکه باید به روح و باطن کلمات در این دنیا توجه کند؛ زیرا کسانی که شاید دشمنان بشریت و مسلمانان باشند، از زیبایی‌های کلام و تعبیر، هر  سوء استفاده‌ای را بکنند. به ابزارهای رسانه‌ای نگاه کنید. به کانال‌ها، مجلات، مطبوعات، روزنامه‌ها و خطیبانی که قدرت بیان فوق‌العاده‌ای دارند و از زیبایی بیان برای گمراه کردن مردم سوء‌استفاده می‌کنند و متأسفانه برخی مردم فریب می‌خورند، خوب بنگرید.

انسان باید نسبت به کسانی که از زیبایی بیان برای تحریف دین و گمراه کردن بشریت استفاده می‌کنند حواسش جمع و هوشیار باشد. این یک رسالت است. رسالت گفتار و رسالت رسانه. بله! مؤمنان و مسلمانان باید مراقب باشند که رسالت بیانی و اطلاع‌رسانی داشته باشند که در آن زیبایی و رسالت وجود داشته باشد. این رسالت ماست؛ زیرا انسان از این بیانات زیبا متأثر می‌شود.

اما این آیه کریمه می‌گوید هستند کسانی که گفتار آنان در زندگی دنیا مایه اعجاب تو می‌شود، زیرا گفتار در حیات دنیوی شاید در ظاهر اعجاب‌آور باشد؛ اما در عین حال این انسان از سرسخت‌ترین دشمنان تو باشد. خصومت در این فردی که گفتارش اعجاب‌آور است می‌تواند شدید و سرسخت باشد. این فرد در دشمنی سرسخت است و این دشمنی در زیبایی بیان او پنهان می‌شود. پس به این قضیه متوجه باشید که خصومت می‌تواند در بطن کلام باشد.

چه بسا در رسانه، کانال، سایت اینترنتی و صفحه‌ای در فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی صاحبش گفتاری اعجاب‌آور داشته باشد؛ اما در داخل طرح آنها دشمنی شدیدی علیه دین، فرهنگ و فرزندان ما وجود داشته باشد. از این انسان‌ها پرهیز می‌کنیم و به قول حقی پناه می‌بریم که در آنِ واحد حقیقت و زیبایی داشته باشد، و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha