هشدار قرآن از سفاهت به اسم دیانت + فیلم
کد خبر: 4042894
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
درس‌گفتار آیات و حیات / ۱۵

هشدار قرآن از سفاهت به اسم دیانت + فیلم

خداوند در آیه 130 سوره بقره بر تطابق دین با عقل و منطق تأکید دارد و هشدار می‌دهد افرادی که ادعای مسلمانی دارند اما مرتکب تکفیر، خشونت و افراط‌گرایی می‌شوند، بی‌خردانی هستند که سفاهت و حماقت خود را به اسم دیانت جلوه می‌دهند.

هشدار قرآن از سفاهت به اسم دیانت

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در پانزدهمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است با اشاره به آیه 130 سوره بقره از تطابق دین با عقل و منطق سخن گفت.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی به زبان عربی و با زیرنویس فارسی در پانزدهمین قسمت از برنامه بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین.

دوستان من سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

همانا خداوند متعال ما را به دستوراتی امر کرده و از منکراتی نهی کرده است. ما را به عدل، احسان و خیر دعوت کرده و از ارتکاب بدی‌ها و گناهان برحذر داشته است، اما خداوند در شریعت و دین خود فرمانی بر مبنای عقل و خرد و فطرت سلیم قرار داده است که به این دین و بلکه به ادیان به شکل منطقی نظر کند.

آیه شریفه 130 سوره بقره در خصوص این موضوع و مفهوم بسیار مهم است. خداوند در توصیف دین ابراهیم(ع) که همان دین حنیف اسلام است، می‌فرماید: «و چه کس از آیین پاک ابراهیم روی گرداند به جز مردم بی‌خرد؟! زیرا ما ابراهیم را در دنیا (به شرف رسالت) برگزیدیم و البته در آخرت هم از شایستگان است.»

 عزیزان من این آیه از ارتباط دین و شریعت ابراهیمی و خط و سلوک او با بی‌خردی صحبت می‌کند، یعنی کسی که از دین ابراهیمی روی می‌گرداند، دچار سفاهت و حماقت شده است.

دیانت ابراهیمی و دین قرآن کریم راه واقعی برای رسیدن به رشد و عقلانیت است؛ کسی که بر این آیه تمرکز می‌کند، متوجه می‌شود که خداوند از ضد و نقیض بودن حماقت با دیانت می‌گوید؛ یعنی جز انسان نادان و احمق کسی دیانت ابراهیمی را ترک نمی‌کند، پس روی‌گردانی از خدا و ذکر خدا موجب حماقت می‌شود و انسان با پایبندی به دین، رشد عقلی و تکامل پیدا می‌کند.

ادیان نیامده‌اند که آتش عقل و منطق را خاموش کنند و بالعکس پیامبران آمده‌اند تا در ما عقل‌ها را شکوفا کنند؛ همان طور که امام علی(ع) هم می‌فرماید ادیان نیامده‌اند تا انسان از عقل روی گرداند؛ اما کسانی که ادعای مسلمانی دارند و تکفیر می‌کنند، مرتکب قتل می‌شوند، دست به خشونت و خصومت می‌زنند و علیه بشریت توطئه می‌کنند؛ مصادیق این آیه نبوده و مسلمان واقعی و از امت ابراهیم(ع) نیستند؛ زیرا این اعمال سخیف با دین الهی سنخیت ندارد. بنابراین این آیه از ما می‌خواهد که درک و فهم خود را از دیانت و دینداری اصلاح کنیم.

دین ما دین رحمت، اخلاق است و نه دین خون‌ریزی، تکفیر، افراط‌گرایی و خشونت. از خداوند متعال توفیق، رحمت و پذیرش توبه را مسئلت داریم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha