جوانان از وفاداری حضرت عباس(ع) الگو بگیرند
کد خبر: 4041016
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:

جوانان از وفاداری حضرت عباس(ع) الگو بگیرند

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه حضرت عباس(ع) قبل از اینکه امام حسین(ع) را برادر خود بداند، امام خود می‌دانست، گفت: جوانان باید از ویژگی وفاداری حضرت ابوالفضل(ع) الگو گرفته و بدانند بسیاری از گرفتاری‌ها به‌دلیل بی‌وفایی نسبت به نظام و کشور است.

حجت‌الاسلام علیرضا ایمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب حجت‌الاسلام علیرضا ایمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم، با اشاره به اینکه عباس بن علی ابن ابیطالب مشهور به ابوالفضل پنجمین پسر امام علی(ع) و اولین فرزند ام‌البنین است، اظهار کرد: قمر بنی‌هاشم در واقعه کربلا فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین(ع) بود و امروزه هم حرم ایشان در نزدیکی حرم امام حسین(ع) یکی از مهمترین مکان‌های زیارتی شیعیان است.

وی ادامه داد: پس از شهادت حضرت فاطمه(س)، حضرت امیرالمؤمنین(ع) تصمیم به ازدواج با بانویی گرفتند که از قبیله شجاعان باشد و فرزندان باهوش و شجاعی را به‌ دنیا آورد. حضرت علی(ع) با برادرش عقیل که اور را علم‌الانساب می‌دانست در این زمینه مشورت کرد و عقیل بعد از تحقیق به برادرش گفت که قبیله بنی کلاب مردان شجاعی دارد که این ناشی از تربیت مادران‌شان است.

ایمانی بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) از فاطمه کلابیه خاستگاری کرد که ایشان همسری مهربان بود و فرزندان حضرت علی(ع) را به‌خوبی نگهداری می‌کرد و چهار پسر به دنیا آورد و سپس به ام‌البنین یعنی مادر پسران معروف شد.

وی گفت: امیر‌المؤمنین(ع) از سال‌ها قبل از قیام عاشورا به دنبال همراه برای امام حسین(ع) بود و هر چهار پسر ام‌البنین در قیام عاشورا در مقابل دشمنان ایستادگی کردند و در رکاب امام حسین(ع) شهید شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: در تاریخ آمده است زمانی که امیر‌المؤمنین(ع)، فاطمه کلابیه را صدا می‌زدند یا فاطمه، ایشان می‌گفت که مرا این‌گونه صدا نزن، چون فرزندان یاد مادرشان می‌افتند و آزار می‌بینند.

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) زمانی که قنداق حضرت ابوالفضل(ع) را به دست گرفتند، آن را بوییدند و بوسیدند و گریه کردند؛ ام‌البنین علت را پرسیدند که امام فرمود به یاد می‌آورم زمانی را که دستان پسرم در راه حسین(ع) قطعه قطعه شوند.

ایمانی یکی از ویژگی‌های حضرت ابوالفضل(ع) را وفاداری بیان کرد و افزود: زمانی که چند هزار تک تیرانداز دشمن کنار آب فرات قرار داشتند، قمر بنی هاشم وسط آب رفتند و در حالی که تشنگی امان ایشان را بریده بود، مشک‌ها را پر از آب کرده و بالا آوردند اما در همان لحظه به یاد تشنگی حضرت حسین(ع) افتادند و آب نخورده و فرمود که ای نفس به تو آب نمی‌دهم چون حسین(ع) تشنه است. هیچ کس مانند حضرت ابوالفضل(ع) نمی‌تواند در اوج تشنگی، دشمن را کنار زده و به سمت فرات برود اما آب نخورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه عباسین کشور شهدای جنگ تحمیلی بودند که مردانه ایستادند و نگذاشتند یک وجب از خاک کشور به دست دشمنان بیفتد، بیان کرد: جوانان باید از ویژگی وفاداری حضرت ابوالفضل(ع) الگو گرفته و بدانند بسیاری از گرفتاری‌ها به دلیل بی‌وفایی نسبت به نظام و کشور است.

وی از دیگر ویژگی‌های حضرت ابوالفضل(ع) را ولایت‌مداری دانست و افزود: ایشان امام حسین(ع) را سیدی و یا مولای صدا می‌زدند که این نشان‌دهنده ولایت‌مداری ایشان است یعنی امام حسین(ع) را قبل از اینکه برادر خود بداند، امام خود می‌دانست.

وی شجاعت و بی‌باکی حضرت ابوالفضل(ع) را از دیگر ویژگی‌های ایشان دانست و تصریح کرد: حضرت ابوالفضل(ع) چنان از اقدامات ستمگران عصبانی بود که امام حسین(ع) دریافتند که اگر قمر بنی‌هاشم با این وضعیت به جبهه برود هیچ کس را زنده نمی‌گذارد؛ بنابراین به ایشان گفت که حسین جان آمدیم کشته شویم نه اینکه کسی را بکشیم پس باید با شهادت راه را ادامه دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: جوانان باید زندگی حضرت ابوالفضل(ع) را به خوبی مطالعه کنند زیرا بخش‌های بسیاری از زندگی ایشان مبهم است و خطبا بیشتر از شجاعت ایشان می‌گویند در حالی که باید به سایر جنبه‌های زندگی حضرت هم اشاره کنند. اگر جوانان کتاب‌هایی که در خصوص زندگی‌نامه ایشان است را مطالعه کنند می‎‌‎توانند درس‌های خوبی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه حضرت ابوالفضل(ع) بزرگ‌تر اصحاب امام حسین(ع) و علمدار بوده و همه از ایشان فرمان می‌بردند، یادآور شد: حضرت سجاد(ع) می‌فرماید که خداوند به حضرت عباس(ع) مقامی می‌دهد که همه شهدا به ایشان غبطه می‌خورند.

انتهای پیام
captcha