۲۳۰ شخصیت بین‌المللی در حرم قم با دین اسلام آشنا شدند
کد خبر: 4029911
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲

۲۳۰ شخصیت بین‌المللی در حرم قم با دین اسلام آشنا شدند

معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به تولید 300 برنامه رسانه‌ای بین‌المللی گفت: برنامه‌های رسانه‌ای آستان مقدس در دوران کرونا رشد خوبی داشته و 147 هزار و 799 دقیقه برنامه از حرم مطهر از رسانه ملی پخش شده است.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی احمدی در نشست صمیمی آیت‌الله سیدمحمد سعیدی با مدیران رسانه‌ها که امروز 29 دی‌ماه در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: تولیت آستان مقدس بانوی کرامت بارها در جلسات مدیریتی تأکید دارند که آغوشتان نسبت به انتقادات و پیشنهادات باز باشد ولی از طرف دیگر هر اقدامی منوط به امکانات و اختیارات ما است.

وی با بیان اینکه آستان حضرت معصومه(س) به عنوان مجموعه مردمی، بین المللی، فراملی و حتی فرامذهبی نقش فوق العاده‌ای می‌تواند در ترویج مکتب اهل بیت(ع) داشته باشد، ادامه داد: ما با دستیابی به نقطه اوج فاصله داریم ولی با امکانات و شرایطی موجود تلاش کردیم هر چه بیشتر به این هدف دست پیدا کنیم و کمک شما اصحاب رسانه می تواند این روند را تسریع کند.

معاون فرهنگی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه معاونت فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) سه مدیریت با ابعاد مختلف دارد، گفت: در رابطه با استفاده از ظرفیت طلاب غیرایرانی که در قم حضور دارند اداره امور بین‌الملل آستان مقدس فعالیت‌هایی را دنبال می‌کند که در دوره کرونا وقفه‌ای در فعالیت‌های حضوری زائران بین المللی و توریست‌ها ایجاد شد ولی در همین ایام از فرصت استفاده شد و فعالیت‌های مجازی این مجموعه گسترش پیدا کرد.

وی افزود: در یک سال گذشته ۲۳۰ شخصیت بین‌المللی و سیاسی به حرم مشرف شدند و برای این افراد تور حرم شناسی، بازدید از موزه و نشست علمی برگزار شد و جایگاه حضرت معصومه(س)، بارگاه نورانی ایشان، انقلاب اسلامی و اسلام به آن‌ها معرفی شد.

احمدی ادامه داد: همکارانی که در واحد تولیدات رسانه‌ای امور بین‌الملل حرم مطهر حضور دارند از طلاب غیر ایرانی از ملیت‌های مختلف هستند و کارشناسان مذهبی، مادحان و مجریانی که برای مراسم به زبان‌های خارجی به حرم دعوت می‌شوند از ملیت‌های خودشان هستند.

وی از کارهای دیگری که طلاب غیر ایرانی در حرم مطهر انجام می دهند را ترجمه متون مورد نیاز زائران دانست و افزود: در حرم مطهر به زبان‌های عربی، اردو، آذری، تایی، اسپانیایی و انگلیسی مراسم اجرا می‌شود و شبستان حضرت زهرا(س)  به برنامه‌های بین‌الملل اختصاص دارد.

معاون فرهنگی حرم بانوی کرامت ادامه داد: در ایام شهادت حضرت زهرا(س) هر ساله مجلس با شکوه اردو زبان در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود که تا ۵ هزار شرکت کننده دارد و برای شرکت در این برنامه از ۲۴ کشور به قم می‌آیند؛ با توجه به استقبال اردو زبانان از این برنامه امسال در ایام رحلت حضرت معصومه(س) هم این مراسم برگزار شد.

وی با اشاره به تعامل آستان مقدس فاطمی با شبکه‌های بین‌المللی کربلا و ولایت، گفت: در مناسبت‌های مختلف ویژه برنامه‌هایی برای شبکه‌های بین‌المللی به زبان‌های مختلف تولید می‌شود و همچنین بخش بین‌الملل آستان مقدس فاطمی در شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های اینترنتی به ۹ زبان فعالیت می‌کند و در صفحات اجتماعی هم فعال هستیم که سر جمع بیش ۷۵ هزار مخاطب دارند.

تولید ۳۰۰ برنامه رسانه‌ای بین‌المللی در ۱۸ ماه گذشته

احمدی با اشاره به تولید ۳۰۰ برنامه رسانه‌ای بین‌المللی در ۱۸ ماه گذشته به برگزاری وبینارهای متعدد به زبان انگلیسی و قرائت زیارت نیابتی در یکشنبه‌های فاطمی در حرم مطهر اشاره کرد و گفت: برنامه‌های رسانه‌ای آستان مقدس در دوره کرونا رشد خوبی داشته و ۱۴۷ هزار و ۷۹۹ دقیقه برنامه از حرم مطهر از رسانه ملی پخش شده است.

وی با اشاره به بخش آموزش آستان مقدس فاطمی گفت: در دوره قبل از کرونا کلاس‌های آموزشی حضوری برای خدام برگزار می‌شد که در دوره کرونا از ظرفیت فضای مجازی استفاده کردیم و در حال حاضر دوباره کلاس‌های حضوری فعال شده است.

احمدی اضافه کرد: از ابتدای امسال تا اول دی ماه بیش از ۶ هزار خادم آستان از دوره‌های آموزشی بهره‌مند شدند و موضوعات متنوع از جمله رفتار کریمانه با زائران به آنها آموزش داده شده است که تلاش می‌کنیم موضوعات مرتبط با رفتار خادمان با زائران را افزایش دهیم.

معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی حرم مطهر در مناطق محروم گفت: ما طرح چهلچراغ را قبل از کرونا با همین هدف آغاز کردیم تا دوره‌های آموزش قرآن را در مناطق محروم شهر برگزار کنیم کرونا برنامه‌ها را به هم زد ولی به همین زودی این برنامه دوباره اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه سفیران کریمه هم در مناطق محروم حضور پیدا می کنند و کمک‌هایی به این مناطق انجام می‌دهند، گفت: آخرین برنامه ما در مناطق محروم جشن تکلیف دختران است که علاوه بر حرم مطهر که ظرفیت محدودی دارد در مناطق محروم نیز این جشن را برگزار کنیم و تلاش می‌کنیم که ظرفیت آستان مقدس را در مناطق محروم بیشتر به کار ببریم.

احمدی یادآور شد: در بحث زیارت مجازی هم که در سایت آستان فعال شده است اگر رسانه‌ها اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشند و زیارت مجازی را در رسانه‌های خود معرفی کنند این بحث هم رونق می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha